آفتاب

گزارش تکان‌دهنده عفو بین‌الملل از جنایات داعش علیه زنان ایزدی

گزارش تکان‌دهنده عفو بین‌الملل از جنایات داعش علیه زنان ایزدی

عفو بین الملل با انتشار گزارشی اعلام کرد که زنان و دختران جوان ایزدی در معرض تجاوزات مکرر جنسی از سوی اعضای داعش بوده‌اند و شهادت‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد دختران ایزدی برای فرار از تجاوزات جنسی دست به خودکشی زده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، دوناتلا رورا، مشاور ارشد عفو بین المللی در امور بحران‌ در این گزارش اعلام کرد: تعداد زیادی از دخترانی که قربانی‌ بردگی جنسی به دست اعضای داعش شده‌اند بین 14 تا 15 سال سن یا حتی کمتر دارند.

بنا بر گزارش عفو بین الملل، خواهر دختری با نام جیلان، شهادت داد که جیلان 19 ساله به خاطر قرار نگرفتن در معرض تجاوز جنسی دست به خودکشی زد. یکی دیگر از دختران ایزدی که به دست داعش ربوده شده بود و بعدا توانست فرار کند نیز واقعه خودکشی جیلان را تایید کرد.

این دختر ایزدی‌ گفت: در آن روز لباس‌هایی به ما دادند که شبیه لباس رقص بود و از ما خواستند استحمام کرده و این لباس‌ها را بپوشیم. جیلان در حمام خودکشی کرد.

این دختر ایزدی افزود: جیلان که دختر بسیار زیبایی بود رگ دستش را زد و خود را به دار آویخت. به نظر من می‌دانست که وی به همراه مردی به مکان دیگری منتقل خواهد شد. برای همین دست به خودکشی زد.

دختر جوان دیگری نیز که گروگان‌ اعضای داعش بوده است به عفو بین الملل گفت که برای فرار از ازدواج اجباری تلاش کرده با خواهرش خودکشی کند.

قربیابان دیگری نیز به تجاوز جنسی اعضای داعش در حق دختران و زنان ایزدی شهادت داده‌اند.

دختر 19 ساله‌ای با نام "رنده" که به همراه خانواده‌اش توسط داعش ربوده شده بود اعلام کرد که مردی که سنش دو برابر وی بوده است دوباره به وی تجاوز کرده است.

دختر دیگری به نام وفا می‌گوید: به دور گردن ما دستمال‌هایی بستند و این دستمال‌ها را با طنابی با فواصل معین و دور از هم به یکدیگر وصل کردند. به این ترتیب ما به صورت زنجیروار در یک صف قرار می‌گرفتیم آنها با قدرت تمام به وسیله این طناب‌ها ما را از هم دور نگه می‌داشتند. فشار بر ما آنقدر زیاد بود که هوشیاریم را از دست داده بودم و تا چند روز نمی‌توانستم حرف بزنم.

عفو بین الملل اعلام کرد: بیشتر کسانی که زنان و دختران جوان عراقی را به عنوان کنیز و برده گرفته‌اند و به آن‌ها تجاوز کرده‌اند از اعضای داعش بوده و برخی از حامیان داعش نیز دست به چنین اقدامی زده‌اند.

رورا اعلام کرد: بیماری‌های جسمی و روانی که ناشی از خشونت‌های جنسی هولناک در حق این زنان است بسیار فاجعه بار است.

وی افزود: برخی از این زنان شکنجه شده و مثل برده به کار گرفته شده‌اند و حتی دختران و زنانی که توانسته‌اند فرار کنند همچنان از مشکلات عمیق روانی رنج می‌برند.

انتهای پیام

کد N639534

وبگردی