آفتاب
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی:

مصرف هورمون‌های تسریع کننده رشد در مرغداری‌ها صحت ندارد

مصرف هورمون‌های تسریع کننده رشد در مرغداری‌ها صحت ندارد

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: شائبه مصرف هورمون‌های رشد و تسریع کننده رشد در سطح مرغداری‌های گوشتی صحت ندارد.

حسین دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، افزود: بالا بودن سرعت رشد بافت عضلانی در مرغ‌های تحت پرورش به عوامل دیگری بستگی دارد.

وی، ظرفیت ژنتیکی نژادی مرغ تحت پرورش و استفاده از ترکیبات غذایی را از دلایل بالا رفتن سرعت هضم و حجم جذب غذا برشمرد و افزود: تحت پرورش بودن نژادهای اصلاح شده مرغ‌ها که از ظرفیت بالای گوشت‌آوری برخوردار هستند و مدیریت تغذیه از عواملی است که موجب تسریع در هضم، بالا بودن مقدار جذب و پایین آمدن ضریب تبدیل غذایی می‌شود.

دهقانی در خصوص ترکیبات غذایی استفاده شده در تغذیه مرغ‌های تحت پرورش تصریح کرد: پروبیوتیک، سیمبیوتیک، افزودنی‌های جیره غذایی شامل مکمل‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی و ترکیبات جازم سموم از جمله ترکیباتی هستند که در تغذیه مرغ‌ها استفاده می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی به اثرات این ترکیبات اشاره کرد و افزود: این ترکیبات از طریق ایجاد محیط اسیدی، مجال تداوم حیاط و فعالیت میکروب‌های بیماری زا را نمی‌دهد. فون میکروبی طبیعی روده که به طور طبیعی به عنوان جمعیت مقیم روده پرنده است از طریق این ترکیبات، ترمیم و تقویت می‌شوند.

دهقانی خاطرنشان کرد: از بین بردن باکتری‌های بیماری زایی که در ظاهر بیماری در پرنده ایجاد نمی‌کنند ولی در واقع از غذای پرنده در روده استفاده می‌کنند و تقویت سیستم ایمنی بدن پرنده از دیگر تاثیرات ترکیبات غذایی موثر در تغذیه مرغ‌هاست.

وی در خصوص تاثیرات پریبیوتیک گفت: پریبیوتیک‌ها با داشتن اسیدهای چرب با زنجیره متوسط از سوی باکتری های مفید مورد استفاده قرار گرفته و سبب تکثیر آنها می‌شوند. باکتری‌های مفید نیز از طریق تکثیر خود موجب بالا رفتن جذب ماده غذایی از دیوار روده می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی تصریح کرد: هر قطعه مرغ در قبال مصرف 1800 گرم جیره غذایی آن را به یک کیلوگرم گوشت یا افزایش وزن تبدیل می‌کند و این در شرایطی است که هیچگونه استرس های مرتبط با موارد پرورشی، بهداشتی و تغذیه‌ای وجود نداشته باشد.

خبر تولیدی

خبرنگار: 59

انتهای پیام

کد N639453

وبگردی