آفتاب

کوبا تمایلی به استرداد پناهندگان آمریکایی ندارد

کوبا تمایلی به استرداد پناهندگان آمریکایی ندارد

مقام ارشد مسئول روابط آمریکا در وزارت امور خارجه کوبا در مصاحبه‌ای گفت که در مذاکرات میان دو کشور هر مساله‌ای اعم از مشارکت در مبارزه با مواد مخدر و توافقنامه‌های مشترک زیست محیطی قابل طرح است اما در عین حال تلویحا عنوان کرد که مساله استرداد پناهندگان آمریکایی در کوبا مورد مذاکره قرار نخواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، به گفته این مقام کوبایی تنها مساله‌ای که این کشور حاضر به مذاکره بر سر آن نیست، پناهندگی دادن به پناهندگانی است که آمریکا از مدت‌ها پیش خواهان استرداد آن‌ها از این کشور کمونیستی بوده است.

جزوفینا ویلال، مسئول امور آمریکای شمالی در وزارت امور خارجه کوبا به آسوشیتدپرس گفت: هر کشوری دارای حقوق مشروع و مستقل برای اعطای پناهندگی سیاسی به افرادی است که آن‌ها را آزار دیده می‌داند. ما در گذشته نیز به دولت آمریکا توضیح داده‌ایم که برخی افراد که در کوبا زندگی می‌کنند از پناهندگی سیاسی مشروع که از سوی دولت کوبا اعطا شده برخوردار هستند.

وی در عین حال عنوان کرد که دو کشور معاهده استرداد عملی ندارند.

این اظهارنظرهای ویلال نشان می‌دهد که کوبا تمایلی به استرداد "جوان چسیمارد" مهمترین متهمی که آمریکا خواهان استرداد وی از کوبا شده نیست. این زن آمریکایی که نام خود را به "آساتا شاپور" تغییر داده پیشتر در آمریکا و به اتهام کشتن سربازی در نیوجرسی در سال 1973 طی یک درگیری مسلحانه به زندان محکوم شده بود اما پس از فرار از زندان توسط فیدل کاسترو، پناهندگی دریافت کرد.

این زن که نخستین زن قرار گرفته در فهرست متهمان تحت تعقیب تروریستی پلیس اف بی آی آمریکا است به حدی آزادانه در هاوانا زندگی می‌کند که شماره تلفن وی در دفترچه تلفن عمومی قرار گرفته است.

برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اخیرا اعلام کرد که دولت اوباما در تعاملات خود با دولت کوبا بر مساله بازگرداندن پناهندگان آمریکایی از کوبا به منظور اجرای عدالت در قبال قربانیان جرایم آن‌ها تاکید خواهد کرد.

در میان این پناهندگان چند متهم غیر مشهور که دست به جرایمی نظیر کشتن یک افسر پلیس در چهار دهه پیش، دزدی مسلحان، هواپیما ربایی و همچنین تقلب در امور بیمه محکوم شده‌اند حضور دارد.

جزفینا ویدال تصریح کرد: ما به دولت آمریکا یادآور شده‌ایم که آن‌ها نیز در کشورشان به ده‌ها شهروند کوبایی متهم به جرایم پناهندگی اعطا کرده‌اند. برخی از این پناهندگان کوبایی در آمریکا جرایم وحشتناکی نظیر تروریسم، قتل و آدم ربایی مرتکب شدند و در همه موارد دولت آمریکا از آن‌ها استقبال کرده است.

ویدال تاکید کرد که کوبا از همه اقدامات اوباما برای بهبود روابط و تقویت جامعه مدنی در این کشور استقبال می‌کند که از جمله آن‌ها تصمیم آمریکا برای بهبود تجهیزات اینترنتی کوبا است.

وی تاکید کرد که رئیس جمهوری کشور ما گفته است که ما از تصمیم اوباما برای اجرای برخی از مهمترین تغییرات در روابط با کوبا در 50 سال گذشته استقبال می‌کنیم و این شامل کل بسته پیشنهادی آمریکا می‌شود.

وی همچنین گفت که گشایش ارتباطات اقتصادی با آمریکا فرصتی را فراهم خواهد کرد تا نشان دهیم کشور ما چه ظرفیت‌هایی داشته و چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد.

ویدال تاکید کرد: به مجرد آنکه طرح دولت آمریکا برای روابط با کوبا شفاف‌تر شود دولت کوبا خواهد دانست که چطور می‌تواند این روابط را مدیریت کند.

انتهای پیام

کد N639443

وبگردی