آفتاب

حمله سایبری به سیستم کنترل یک راکتور هسته‌ای در کره جنوبی

حمله سایبری به سیستم کنترل یک راکتور هسته‌ای در کره جنوبی

بر اساس اعلام دولت کره جنوبی، سیستم اپراتور یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور هک شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت کره جنوبی و شرکت هسته‌ای هیدرو کره جنوبی (KHNP) رسما هک شدن اپراتور مرکزی یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور را تایید کردند.

بنا بر گفته مقامات، طی این اقدام بخشی از اطلاعات موجود در سیستم کامپیوتر این نیروگاه به سرقت رفته است اما هیچگونه خطری تجهیزات هسته‌ای کره جنوبی که 23 راکتور هسته‌ای را شامل می‌شود تهدید نمی‌کند.

این در حالی است که پیشتر آمریکا، کره شمالی را متهم به حمله سایبری به شرکت سونی پیکچرز کرده بود. کارشناسان هشدار داده‌اند که کنترل تاسیسات هسته‌ای در صورتی که مورد حمله سایبری جدی قرار بگیرد خطرناک و بسیار دشوار است.

کیون یول استاد دانشگاه ملی کره جنوبی در این باره به رویترز، گفت: هک شدن بخشی از سیستم این نیروگاه نشان داد که اگر واقعا شخصی قصد ورود به سیستم امنیتی نیروگاه‌های هسته‌ای را داشته باشد نمی‌توان با اطمینان اظهار کرد که چنین عملی غیرممکن است.

او افزود: ورود به سیستم کامپیوتر راکتور هسته‌ای به این معنی است که کره جنوبی در حال حاضر با یک چالش جدی در زمینه امنیت ملی خود روبرو است.

بر اساس اعلام مقامات، با وجود تحقیقات گسترده دولت کره جنوبی تاکنون شواهدی در مورد مسئول اصلی این اقدام به دست نیامده است.

پیشتر نیز در سال 2013 کره جنوبی، کره شمالی را به انجام تعدادی حملات سایبری به بانک‌های این کشور متهم کرده بود.

همچنین معاون وزیر انرژی کره جنوبی در گفت‌وگو با رویترز در این باره اظهار کرد: تا پیش از این اقدام کاملا اطمینان داشتیم که طراحی سیستم کامپیوتری کنترل راکتورهای هسته‌ای به نحوی است که با انجام هرگونه حملات سایبری نمی‌توان به آن نفوذ کرد.

یک مقام رسمی شرکت هسته‌ای هیدرو کره شمالی که وابسته به دولت این کشور است نیز در این باره به رویترز گفت: به نظر می‌رسد این اقدام توسط کسانی انجام شده است که قصدشان تنها بر هم زدن حس امنیت و آرامش در کره جنوبی بوده است.

او در خصوص خطرات احتمالی که کنترل راکتورهای هسته‌ای کره را تهدید می‌کند، گفت: ورود به سیستم کنترل مستقیم راکتورهای هسته‌ای امری کاملا محال است به این دلیل که سیستم نظارت و کنترل راکتورها کاملا مستقل از سیستم اپراتور نیروگاه هسته‌ای کار می‌کنند.

انتهای پیام

کد N639389

وبگردی