آفتاب

دیدار موگرینی با مقامات عراق و تاکید بر حمایت اتحادیه اروپا از این کشور

دیدار موگرینی با مقامات عراق و تاکید بر حمایت اتحادیه اروپا از این کشور

مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا در سفر به عراق با رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر خارجه این کشور در بغداد دیدار و بر حمایت این اتحادیه از دولت عراق در جنگ علیه تروریسم تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه سومریه نیوز، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با فواد معصوم، رئیس جمهور عراق در بغداد بر حمایت جامعه جهانی و به ویژه اتحادیه اروپا از عراق در جنگ علیه تروریسم تاکید کرد و گفت: سفر من در زمانی صورت می‌گیرد که عراق پیروزی‌های زیادی در جنگ علیه تروریسم به دست آورده است و ما این پیروزی‌ها را به نیروهای عراقی تبریک می‌گوییم و امیدواریم که تروریسم به طور کامل از بین رفته و صلح و ثبات برقرار شود.

وی همچنین روش تشکیل دولت عراق و انسجام و هماهنگی میان روسای سه گانه، ایجاد صلاحات و ایجاد روابط خوب با کشورهای همجوار را ستود و گفت: این اقدامات، گام‌های مفیدی در عراق هستند و ما از آن حمایت می‌کنیم.

فواد معصوم نیز بر اهمیت نقش اتحادیه اروپا در کمک به عراق در جنگ علیه تروریسم از طریق ارائه کمک نظامی و کاهش رنج آوارگان تاکید کرد.

وی تصریح کرد: طرف‌های سیاسی به تلاش‌های خود برای موفقیت طرح آشتی ملی، تقویت جبهه داخلی و تحکیم روابط منطقه‌ای جهت بازسازی دولتی که در آن آزادی و دموکراسی و عدالت برقرار شود تلاش می‌کنند.

موگرینی همچنین با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در دفترش در بغداد دیدار کرد و به وی به دلیل موفقیت‌های عراقی‌ها در عرصه سیاسی و امنیتی تبریک گفت.

وی بر آمادگی اتحادیه اروپا برای ارائه کمک و حمایت از دولت عراق به ویژه در مقابله با تروریسم و بازسازی این کشور تاکید کرد.

العبادی نیز تصریح کرد: دستاوردهای ما در سه ماه گذشته در عرصه سیاسی و امنیتی بسیار بیشتر از آن چیزی است که برای تحقق آن برنامه‌ریزی کرده بودیم و همچنان پیروزی‌های زیادی علیه داعش به دست می‌آوریم.

وی گفت: سیاست‌ ما مسلح کردن قبایل عراقی‌ برای جنگ با داعش است.

العبادی بر افزایش تلاش‌ها برای تحت پیگرد قرار دادن و بازداشت گروه‌هایی تاکید کرد که اوضاع برای تجاوز به شهروندان استفاده می‌کنند.

موگرینی در کنفرانس مشترکی با آلبرت کوندرس، وزیر خارجه هلند و ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در بغداد نیز گفت: ما با دولت عراق در جنگ علیه تروریسم همکاری می‌کنیم چرا که امنیت عراق جزو امنیت کشورهای اروپایی است.

وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا در سال 2014، 150 میلیون یورو از عراق حمایت به عمل آورده است.

موگرینی تصریح کرد: جنگ در عراق نظامی نیست بلکه فکری، فرهنگی و اجتماعی است. آنچه موجب نگرانی‌ ماست پیوستن جوانان در کشورهای همجوار عراق و دیگر کشورها به داعش و تکفیری‌ها است.

وی اصلاحات ایجاد شده توسط دولت جدید عراق و تلاش برای حاکمیت قانون را ستود و تاکید کرد: کشوری مثل عراق می‌تواند داعش را شکست بدهد.

همچنین موگرینی به اربیل رفته و با مقامات اقلیم کردستان عراق دیدار و از اردوگاه‌های آوارگان بازدید کرد.

انتهای پیام

کد N639315

وبگردی