آفتاب

حاشیه های آشتی آمریکا و کوبا/ وال استریت ژورنال: ایران، کوبای بعدی نیست

حاشیه های آشتی آمریکا و کوبا/ وال استریت ژورنال: ایران، کوبای بعدی نیست

فارس نوشت:

نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای به دورنمای مدنظر خود از آینده روابط ایران و آمریکا پرداخته و از شک و شبهه ایرانیان به نیت اصلی آمریکا از این رابطه سخن گفته است.

نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای، به بهانه تماس تلفنی روسای جمهور آمریکا و کوبا پس از  چند دهه، به احتمالات موجود در مسیر برقراری رابطه ایران و آمریکا پرداخته است.چندی پیش روسای جمهور دو کشور با یکدیگر تلفنی صحبت کردند و از بازگشایی سفارتخانه‌ها در پایتخت‌ها سخن گفتند که البته باراک اوباما، در سخنرانی پایان سال خود، موضع اصولی خود را درباره دوست جدید یعنی کوبا اعلام کرد و گفت که «حاکمان ظالم این کشور، حقوق‌بشر را نقض می‌کنند.» نویسنده بر همین اساس گفته که آمریکا با کوبا رابطه برقرار کرد و برخی به این فکر افتادند که کشور بعدی در صف کشورهای برقرارکننده رابطه با آمریکا، جمهوری اسلامی ایران است. او در پاراگراف بعد به احتمالات موجود در مسیر برقراری روابط پرداخته و گفته که »اما ایران کوبا نیست و رهبر عالی این کشور علاقه‌ای به برقراری رابطه با آمریکا ندارد.» اما چرا؟

وال‌استریت ژورنال نوشته که تحریم‌هایی که آمریکا و شرکایش بر علیه ایران اعمال کرده‌اند، ضربه‌های اساسی به اقتصاد این کشور زده و ارزش پول ملی ایرانیان را به شدت کاهش داده است؛ صادرات نفت نصف شده و در این میان، دولتمردان ایران مجبورند با نفتی که از 110 دلار به 60 دلار در هر بشکه رسیده، کشور را اداره کنند.نتیجه‌گیری روزنامه آمریکایی این است که با این اوصاف، احتمال نمی‌رود که رهبر ایران مجوز برقراری روابط رسمی با ایالات متحده را صادر کند؛ آیت‌الله خامنه‌ای به نیت آمریکایی‌ها شک دارد.

وال‌استریت ژورنال به نقاط اختلاف جدی تهران و واشنگتن پرداخته و می‌نویسد که ایران و آمریکا در بسیاری از مسائل حساس منطقه‌ای، نظراتی کاملاً مخالف دارند. ایران از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه حمایت می‌کند ولی آمریکا در پی براندازی حکومت دمشق است. تهران کماکان تهدیدی برای اسرائیل است و از دشمنان اصلی آنها یعنی حزب‌الله و حماس حمایت می‌کند.

یکی دیگر از محورهای همکاری ایران و آمریکا، ثبات عراق در سال‌های اخیر بوده که وال‌استریت ژورنال در خصوص آن نوشته که ایران و آمریکا بر سر حمایت از بر کرسی نشستن «حیدر العبادی» نخست‌وزیر جدید عراق، موضع واحدی داشتند اما در کلیت منطقه خاورمیانه، ایران به دنبال کاستن از حضور و نفوذ آمریکایی‌ها است.

روزنامه آمریکایی به رویکردهای رهبر معظم انقلاب پرداخته و می‌گوید که سال‌هاست که آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص نیت آمریکایی‌ها برای بسط سلطه خود در منطقه سخن می‌گوید و در خصوص هجمه فرهنگی این کشور برای ایران و کل منطقه هشدار می‌دهد و در این میان، این ایران است که در میان کشورهای منطقه، به آمادگی خود برای ایستادگی در برابر زورگویی‌های آمریکا افتخار می‌کند.

آمریکایی‌ها از ارائه مجوز به تیم مذاکره‌کننده جدید برای بررسی راه‌های توافق با 1+5 آگاه است و نوشته که رهبر عالی ایران البته به حسن روحانی و وزیر خارجه دولت او، اجازه داده که امکان توافق اتمی با غرب را بررسی کنند و البته خطوط قرمز را هم در این مسیر مشخص کرده است. رهبر ایران همچنین خواستار برداشته شدن تحریم‌ها است. اگر ایران و غرب بر سر پرونده هسته‌ای به توافق برسند و تحریم‌ها هم برداشته شود، شاید اتفاقات دیگری در حوزه سیاست خارجی ایران حادث شود ولی برقراری رابطه با آمریکا در این میان نیست.

پاراگراف پایانی، پاراگرافی است که در خصوص رویکرد عقلایی آمریکا در برابر ایران نتیجه‌گیری می کند. وال‌استریت‌ژورنال نوشته که اگر آمریکا عاقل باشد، پس از توافق هسته‌ای با تهران، بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی با ایران و مسائل مورد اختلاف با این کشور در خارومیانه تمرکز می‌کند؛ البته به شرط اینکه رهبر ایران چنین اجازه‌ای به آنها بدهد.

 

 

23231

 

کد N639261

وبگردی