آفتاب
رییس مجلس به نجف رفت

لاریجانی: سرویس‌های امنیتی آمریکا به دنبال ماجرا‌جویی در عراق هستند

لاریجانی: سرویس‌های امنیتی آمریکا به دنبال ماجرا‌جویی در عراق هستند

رییس مجلس شورای اسلامی که هیاتی وی را در سفر به سوریه و عراق همراهی می‌کردند، در دو روز گذشته با مقامات بلندپایه سوری و لبنانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد و در دقایق اولیه بامداد سه‌شنبه فرودگاه بیروت را به مقصد فرودگاه نجف عراق ترک کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات پارلمانی همراه وی پیش از ترک بیروت بر سر مزار عماد مغنیه حضور یافته و با نثار گل ادای احترام کردند.

به گزارش اسنا دکترعلی لاریجانی در دیدار با وزیر دفاع لبنان نیز گفت: ارتش لبنان ظرفیت خوبی برای مقابله با تروریسم دارد.

سمیر المقبل وزیر دفاع و معاون نخست وزیر لبنان با حضور در سفارت ایران با دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

لاریجانی در این دیدار با اشاره به برخی مسائل مربوطه درباره وضعیت سیاسی لبنان گفت: قطعا برا‌ی رسیدن به یک تفاهم سیاسی انجام گفت‌وگو بسیار خوب است.

وی با بیان این‌که «ارتش لبنان ظرفیت خوبی برای مقابله با تروریست‌ها دارد»، گفت: با این اقدام هم روحیه ارتش و هم جایگاه ایران د‌ر میان مردم تقویت می‌شود.

در این دیدارسمیر المقبل با بیان این‌که «ارتش لبنان روحیه قوی برای مقابله با تروریست‌ها دارد»، گفت: امیدوارم همه کشورها کمک کنند تا شر این بحران از سر منطقه کنده شود.

در این دیدار برخی مسائل دو جانبه و منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا رئیس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین در دیداری که برخی از گروهای فلسطینی با وی در هتل phoeniciaانجام دادند گفت: رژیم صهیونیستی تنها از اختلافات فلسطینیان سود می‌برد، از طرف دیگر امت اسلامی دشمن خارجی دارد.

لاریجانی ضمن ابراز خوشحالی بابت برگزاری این دیدار گفت: از این‌که این نشست با حضور همه گروه‌های فلسطینی در کشور دوست و برادرمان لبنان برگزار می‌شود، خوشحالیم.

وی ادامه داد: مجموعه شرایطی که امروز در منطقه وجود دارد نشان می‌دهد که ما امروز به 2 وحدت نیازمندیم؛ این 2 وحدت در دو موضوع گروه‌های فلسطینی و امت اسلامی است که هر دو یک هدف دارند، یکی موضوع فلسطین و دیگری مقاومت.

وی ادامه داد: تمام گروه‌های فلسطینی باید بدانند که اختلافات آن‌ها بیشتر به نفع اسرائیل است.

لاریجانی ادامه داد: اسرائیل قدس را در تنگنا قرار داده، باید از تجربه گذشته استفاده کرد و با جمع شدن گروه‌های مقاومت راه‌حلی برای این مسئله ترسیم کنیم، این وحدت پر ثمر است.

رییس مجلس شورای با بیان این‌که «رژیم صهیونیستی بیشترین نفع را از اقدامات تکفیری و تروریستی می‌برد» افزود: امت‌های اسلامی با هم اختلاف بزرگی ندارند؛ چراکه همه یک خدا، یک کتاب آسمانی و یک پیامبر دارند و اگر هم مسئله‌ای باشد بر سر فروعات است که این مسئله باز نشان می‌دهد اختلافات میان امت‌های اسلامی عامل بیرونی دارد.

وی ادامه داد: ما مطلع هستیم که سرویس‌های امنیتی آمریکا به دنبال ماجرا‌جویی در عراق هستند. اطلاع داریم که سفیر سابق آمریکا در عراق در جلسه‌ای که با تروریست‌ها داشته است، به آن‌ها وعده داده در صورتی که سر سلاح خود را به سمت ایران و شیعیان بگیرید، به شما سلاح و بودجه می‌دهیم. همه این مسائل نشان می‌دهد که جریانی بیرونی در تلاش است که میان امت اسلامی اختلاف افکنی کند.

وی با بیان این‌که «جمهوری اسلامی از ابتدا‌ی تشکیل معتقد به موضوع وحدت بود»، گفت: هزینه‌هایی که امروز می‌دهیم به خاطر برخی افراد نا‌خالص و جریانات غربی است، ما در جنگ 33 روزه کنار لبنان بودیم و از آن‌ها حمایت کردیم که در نهایت به جای کمک ‌گفتند، این جنگ شیعیان با اسرائیل است و به جای کمک، به دشمن کمک کردند. در ماجرای جنگ 22 روزه فلسطین در کنار حماس بودیم آنجا دیگر نتوانستند بگویند جنگ شیعیان است، گفتند جنگ فارس با رژیم صهیونیستی است.

لاریجانی با بیان این‌که «عقیم کردن جریان تروریستی و موضوع فلسطین در قلب ما قرار دارد»، اظهار کرد: افتخار می‌کنیم به جریان فلسطین کمک کنیم و به هر نحوی که بتوانیم از کمک کردن کوتاهی نمی‌کنیم، درباره سوریه هم آن اوایل گفتیم ماجراجویی‌هایی که رخ می‌دهد، طبیعی نیست. برخی کشورها مدعی بودند به خاطر دمکراسی دارند به تروریست‌ها کمک می‌کنند و ما هم گفتیم اصلاحات در سوریه با توپ، تانک و سلاح امکان‌پذیر نیست، دمکراسی با سلاح محقق نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما از اول گفتیم این ادعا باطل است، در عراق که مشکل دمکراسی نبود دیدیم داعش چه کار کرد البته برخی کشورها نیز گفته‌اند به اشتباه خود در این باره پی بردند و قول دادند راه‌حل ماجرای سوریه سیاسی است امیدواریم که پای حرف‌شان بمانند و با پندهایی که گرفته‌اند در جهت تقویت وحدت امت اسلامی گام بر دارند.

انتهای پیام
کد N639232

وبگردی