آفتاب
آیت‌الله علوی‌گرگانی:

برای نهادینه‌شدن فرهنگ نماز سرمایه‌گذاری شود

برای نهادینه‌شدن فرهنگ نماز سرمایه‌گذاری شود

آیت‌الله علوی‌گرگانی بر لزوم آگاهی‌بخشی برای توجه بیشتر به نماز در جامعه تاکید کرد و گفت: متاسفانه آن گونه که باید در جامعه به نماز توجه نمی‌شود.

آیت‌الله علوی‌گرگانی بر لزوم آگاهی‌بخشی برای توجه بیشتر به نماز در جامعه تاکید کرد و گفت: متاسفانه آن گونه که باید در جامعه به نماز توجه نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مرجع تقلید در دیدار با اعضای دبیرخانه کمیته علمی پژوهشی بیست و سومین اجلاس سراسری نماز با اشاره به این‌که «نماز دریای علم و آموزش و دارای ابعاد گوناگونی است» تصریح کرد: علمای گذشته فعالیت‌های بسیاری در زمینه تبیین و ترویج معارف اهل بیت(ع) و نماز داشته‌اند؛ نماز بهترین عبادت در ارتباط با مخلوق و خالق است که نباید قطع شود.

وی با اشاره به این‌که «نماز اصول عقلی، فطری و تشکر از خالق است» گفت: یکی از بخش‌های نماز که می‌تواند انسان به آن توجه داشته باشد، مصداق از شکر منعم است؛ کسانی که نماز نمی‌خوانند تارک شکر نعمت خداوند هستند و ترک شکر نعمت از مصادیق مذموم هر جامعه‌ای است.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی نماز در جامعه، گفت: نماز خواندن منت گذاشتن بر سر خداوند نیست و نباید این گونه فکر کنیم که چون نماز می‌خوانیم باید طلبکار باشیم.

آیت‌الله علوی‌گرگانی با اشاره به این‌که «نماز لطف الهی و عنایت حضرت پروردگار به انسان است» اظهار کرد: نماز ذکرالله است و ما باید به یاد خداوند باشیم؛ باید تلاش کنیم در هنگام نماز توجه به خداوند داشته باشیم.

وی با بیان این‌که «نباید فقط به صورت نماز توجه داشت» گفت: در هنگام نماز باید تلاش کرد افکار خود را به مسائل خارج از خداوند معطوف نکنیم و نمازهایی نظیر نماز غفیله برای ترمیم توجه ما به خداوند است.

وی با اشاره به این‌که «نماز بستر دوری از گناهان و نهی از منکر است» گفت: نماز وسیله بازدارندگی از فحشا و منکر است و برای انسان آگاهی بخش می‌باشد.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «خداوند از طریق نماز به انسان فرصت داده است که حاجات خود را به ذات باری تعالی بیان کنند» گفت: ائمه معصومین(ع) و اولیاء خداوند برای گشایش مشکلات خود نماز می‌خواندند.

آیت‌الله علوی‌گرگانی با اشاره به این‌که «انسان در قنوت حاجات خود را با خدا مطرح می‌کند» گفت: نماز اهم واجبات و اساس اسلام است؛ خداوند در قرآن کریم قشری را که نسبت به نماز توجه ندارند سرزنش کرده است.

وی بر لزوم آگاهی بخشی برای توجه بیشتر به نماز در جامعه تاکید کرد و گفت: متاسفانه در جامعه شیعی ما آن گونه که باید به نماز توجه نمی‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز، وی با اشاره به این‌که «نماز امری مرکب از فرد و اجتماع است» گفت: نماز بخش اجتماعی دارد و نمازجماعت موجب شکل گیری ارتباط مسلمانان می‌شود و تقویت کننده قلوب مومنین نسبت به یکدیگر است.

آیت‌الله علوی‌گرگانی در پایان خاطرنشان کرد: هرقدر برای توجه به نماز در جامعه سرمایه گذاری شود، کم است.

انتهای پیام

کد N639192

وبگردی