آفتاب
خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛

تاکید هاشمی بر گشایش باب مذاکره عربی/تاکید امام به فرماندهان نظامی درباره هاشمی

تاکید هاشمی بر گشایش باب مذاکره عربی/تاکید امام به فرماندهان نظامی درباره هاشمی

پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی که تقویم خاطرات وی را روزانه منتشر می کند، امروز دوم دی ماه مباحثی از جمله تاکید آیت‌الله هاشمی بر گشایش باب مذاکره عربی، انصراف از سخنرانی در کنفرانس مراکش، بسته شدن خانه فرهنگ ایران در پاریس، پیغام رئیس جمهور یمن شمالی به ایران، تاکید امام به فرماندهان نظامی درباره آیت‌الله هاشمی، گزارش خرید هلی‌کوپتر از اندونزی توسط نخست‌وزیر، واکنش وی به بمباران وحشیانه باختران، پیغام رهبری به مجلس درباره رومانی، مذاکره آیت‌الله هاشمی و مقام معظم رهبری درباره نوشته‌های ضدنظام، مجوزی که معاون صدام از ولایتی خواست و جلسه وی و رهبر انقلاب درباره اعلان پایان جنگ منتشر کرده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی که تقویم خاطرات وی را روزانه منتشر می کند، امروز دوم دی ماه مباحثی از جمله تاکید آیت‌الله هاشمی بر گشایش باب مذاکره عربی، انصراف از سخنرانی در کنفرانس مراکش، بسته شدن خانه فرهنگ ایران در پاریس، پیغام رئیس جمهور یمن شمالی به ایران، تاکید امام به فرماندهان نظامی درباره آیت‌الله هاشمی، گزارش خرید هلی‌کوپتر از اندونزی توسط نخست‌وزیر، واکنش وی به بمباران وحشیانه باختران، پیغام رهبری به مجلس درباره رومانی، مذاکره آیت‌الله هاشمی و مقام معظم رهبری درباره نوشته‌های ضدنظام، مجوزی که معاون صدام از ولایتی خواست و جلسه وی و رهبر انقلاب درباره اعلان پایان جنگ منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بخش‌های از خاطرات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه می‌آید: 

تاکید هاشمی بر گشایش باب مذاکره عربی/ درخواست دادستان کل کشور از هاشمی چه بود؟

پس‌ از نماز، مشغول‌ کار شدم‌. آقای‌ زواره‌ای‌ آمد و مطالبی‌ داشت‌. در جلسه‌ علنی‌ امروز، لایحه‌ شرایط قضات‌ در دستور بود. نواقص‌ زیادی‌ داشت‌، آقای‌ ربانی‌ املشی‌ دادستان‌ کل‌ کشور از من‌ خواست‌، برای‌ رفع‌ نواقص‌ کمک‌ کنم‌. شور دوم‌ بود. با چند پیشنهاد حذف‌، اصلاحات‌ به‌ عمل‌ آمد و چند لایحه‌ دیگر تصویب‌ شد.

ظهر، فرماندار اسلام‌‌آباد غرب‌ آمد و می‌خواست‌ که‌ از مسئولان‌ سطح‌ بالا، برای‌ سر زدن‌ به‌ آن‌ منطقه‌، به‌ آنجا بروند. بعد از ظهر هیأت‌ رئیسه‌ جلسه‌ داشت‌. برنامه‌ هفته‌ بعد معین‌ شد. به‌کارهای‌ اداری‌ مجلس‌، رسیدگی‌ کردیم‌.

اول‌ شب‌ در دفتر رئیس‌ جمهور جلسه‌ مشورتی‌ داشتیم‌، با حضور آقای‌ نخست‌وزیر، احمدآقا، رئیس‌ دیوان‌ عالی‌ کشور؛ درباره‌ پیشنهاد نیروی‌ دریایی‌ مبنی‌ بر توقیف‌ کشتی‌های‌ حامل‌ اسلحه‌ برای‌ عراق‌ از طریق‌ شیخ‌‌نشین‌های‌ خلیج‌ فارس‌ بحث‌ کردیم‌. بنا شد قبل‌ از مذاکره‌ با این‌ دولت‌ها، اقدام‌ نشود. با آقای‌ شمس‌اردکانی‌ سفیر ایران‌ در کویت‌ صحبت‌ کردم‌ که‌ برای مشورت‌ در رابطه‌ با گشایش‌ باب‌ مذاکره‌ با دولت‌های‌ خلیج‌ فارس‌ به‌ ایران‌ بیاید.

درباره‌ کیفیت‌ رفتار با زندانیان‌ و محاکمه‌ ضدانقلاب‌ هم‌ بحث‌ شد، قرار شد جلسه‌ای‌ در هفته‌ آینده‌، با مجریان‌ داشته‌ باشیم‌؛ در جهت‌ تعدیل‌ رفتار با آنها. شام‌ را با چلوکباب‌، مهمان‌ آقای‌ خامنه‌ای‌ بودیم‌ و ساعت‌ ده‌ شب‌ به‌ خانه‌ آمدم‌.

شب‌، آقای‌ [محسن‌] رضائی‌ تلفن‌ کرد و اطلاع‌ داد که‌ ارتش‌ عراق‌ از شمال‌ رود نیسان‌،عقب‌ نشسته‌ یا ترسیده‌اند و یا نقشه‌ای‌ دارند.

مطالعه هاشمی برای خطبه‌های نماز جمعه/شماره تلفن منزل هاشمی چرا عوض شد؟

در خانه‌ ماندم‌. وضع‌ شوفاژ و آب‌‌گرم‌ خانه‌ نامرتب‌ بود؛ با کمک‌ آقا جلال‌ اصلاح‌ کردیم‌. استحمام‌ و استراحت‌ و مطالعه‌ و انجام‌ کارهای‌ تلفن‌ وقتم‌ را گرفت‌. برای‌ خطبه‌های‌ جمعه‌ آینده‌،بیشتر درباره‌ زکات‌ مطالعه‌ کردم‌. فاطی‌ عصر به‌ حزب‌ جمهوری‌ اسلامی‌ رفت‌ و شب‌ دیروقت‌ با سعید[لاهوتی‌] آمدند. یاسر و مهدی‌ از مدرسه‌ آمدند، مقداری‌ خوابیدند، خسته‌ بودند و سپس‌ تکالیف‌ مدرسه‌ را انجام‌ دادند. شماره‌ تلفن‌ خانه‌ را عوض‌ کرده‌ایم‌. از تلفن‌های‌ پشت‌ سر هم‌ راحتیم‌. 

انصراف هاشمی از سخنرانی در کنفرانس مراکش/ چرا خانه فرهنگ ایران در پاریس بسته شد؟

تا ساعت‌ ده‌ و نیم‌ صبح‌ در خانه‌ برای‌ خطبه‌های‌ نماز جمعه‌ مطالعه‌ می‌کردم‌. نماز جمعه‌ را در دانشگاه‌ تهران‌ اقامه‌ نمودم‌. هوا خیلی‌ سرد بود، برای‌ همین‌ خطبه‌ها را فشرده‌ و مختصر ایراد کردم. مجموع‌ دو خطبه‌ به‌ اضافه‌ خطبه‌ عربی‌، یک‌ ساعت‌ شد که‌ در وضع‌ عادی‌ یک‌ ساعت‌ ونیم‌ تا یک‌ ساعت‌ و چهل‌ و پنج‌ دقیقه‌ می‌شد. عصر گزارش‌های‌ واصله‌ را خواندم‌.

سارا ـ بچه‌ فاطی‌ ـ مریض‌ است‌ و کمی‌ اوقات‌ تلخی‌ در خانه‌ درست‌ می‌شود. شب‌، حمید و فائزه‌ هم‌ آمدند. آقای‌ دکتر ولایتی‌ تلفن‌ کرد و احوال‌ «سارا» را پرسید. اطلاع‌ داد که‌ فرانسه‌، خانه‌ فرهنگ‌ جمهوری‌ اسلامی‌ در پاریس‌ را بسته‌ است. قرار بود راجع‌ به‌ مخالفت‌ با تشکیل‌ کنفرانس‌ سران‌ کشورهای‌ اسلامی‌ در مراکش‌ صحبت‌ کنم‌ که‌ با درخواست‌ دکتر ولایتی‌ [وزیر امور خارجه‌] به‌ خاطر برنامه‌ای‌ که‌ دارند، منصرف‌ شدم‌.

گزارش ولایتی از کنفرانس کشورهای اسلامی/ پیغام رئیس جمهوری یمن شمالی به ایران چه بود؟

صبح‌ زود به‌ دفتر رئیس‌ جمهور رفتم‌. با حضور نخست‌ وزیر و وزیر نفت‌، جلسه‌ داشتیم‌. پیشنهاد اعضای‌ اوپک‌ [در مورد قیمت‌ و مقدار فروش‌ نفت‌] را تأئید کردیم‌. قرار شد برای‌ حفظ قیمت‌ نفت‌ محکم‌ باشیم‌.

بعد، آقای‌ دکتر ولایتی‌ آمد. گزارش‌ مفصلی‌ از کنفرانس‌ [وزرای‌ کشورهای‌] اسلامی‌ صنعا [پایتخت‌ یمن‌] داد و اینکه‌ موفقیت‌های‌ زیادی‌ داشته و پیشنهادهایی‌ که‌ در قطعنامه‌ گنجانده‌ شده‌، جلوی‌ حرکت‌های‌ مخالفان‌ ما را گرفته‌ است‌. رئیس‌ جمهوری‌ یمن‌ شمالی‌، دو بار با ایشان‌ ملاقات‌ کرده‌ و خواستار تحسین‌ روابط با ایران‌ شده‌ و از ما، برای‌ همکاری‌ در اکتشاف‌ نفت‌ در یمن‌ ـ که‌ مورد مخالفت‌ عربستان‌ است‌ ـ کمک‌ خواسته‌ است‌. با رئیس‌ جمهور هم‌ درباره‌ وزارت‌ دفاع‌ و حزب‌ [جمهوری‌ اسلامی‌] و ستاد برگزاری‌ کنگره‌ صحبت‌ کردیم‌.

ساعت‌ ده‌ونیم‌ صبح‌ به‌ مجلس‌ رفتم‌. به‌ خاطر نیامدن‌ اعضای‌ شورای‌ نگهبان‌ و یک‌ فوریتی‌ بودن‌ دستور، بعد از وقت‌ تنفس‌، مجلس‌ تعطیل‌ شد.

در دفتر تا دیر وقت‌ کار کردم‌. دو نفر از سپاه‌ و هوانیروز باختران‌ آمدند؛ مدعی‌ اختراع‌های‌ نظامی‌ از قبیل‌ مین‌ دریائی‌ و موشک‌ و لباس‌ نسوز و [ضد] شیمیائی‌ و... بودند و از عدم‌ همکاری‌ سپاه‌ شکایت‌ داشتند. به‌ آقایان‌ [محسن‌] رفیق‌دوست‌ و [حسن‌] روحانی‌ گفتم‌، تا به‌ کارشان‌ رسیدگی‌ کنند.

خانم‌ [مریم‌] بهروزی‌ آمد. از خانم‌ [گوهرالشریعه‌] دستغیب‌ [نماینده‌ تهران‌]، به‌ خاطر مخالفت‌ با حزب‌ [جمهوری‌ اسلامی‌] و از اطلاعات‌ نخست‌‌وزیری‌، گله‌ داشت‌. دو، سه‌ نفر سپاهی‌ آمدند. از وضع‌ سپاه‌ و جبهه‌ و جامعه‌، گله‌ داشتند. خبر دادند، یک‌ نفر از راننده‌های‌ مجلس‌ [شورای‌ اسلامی‌] که‌ دیشب‌ به‌ ایست‌ پلیس‌ توجه‌ نکرده‌ [و در اثر تیراندازی‌ مأموران‌ پلیس‌ به‌ طرف‌ او]، گلوله‌خورده‌ و فوت‌ کرده‌ است‌. آقای‌ روحانی‌ و رفیق‌دوست‌ آمدند. راجع‌ به‌ کارهای‌ عملیات‌ [آینده‌ در جبهه‌ها] مذاکره‌ کردیم‌.

تاکید امام به فرماندهان نظامی درباره هاشمی/ گزارش خرید هلی‌کوپتر از اندونزی توسط نخست‌وزیر

بیشتر وقتم به مطالعه گذشت. با نخست‌‏وزیر درباره وزرای جدید و خرید هلی‌کوپتر از اندونزی مذاکره شد. آقای صیاد [شیرازی] آمد. بعد از ملاقات امام با فرماندهان ارتش، از صحبت‌های امام راضی بود. امام در جمع فرماندهان به آنان ابلاغ کرده بودند که اختیارات فرماندهی کل در جنگ به من واگذار شده است و خواسته بودند اطاعت کنند. راجع به اقلامی که سپاه از ارتش برای عملیات می‏‌خواهد، توپخانه، مهمات، هلی‏کوپتر، پل ارّاده. و... نیز درباره ستاد مشاور فرماندهی مذاکره کردیم.

واکنش هاشمی به بمباران وحشیانه باختران/ "صدام دشمن دو ملت ایران و عراق است"

دو ساعت خوابیدم. ساعت شش صبح برای نماز بیدار شدم و دیگر نخوابیدم. خاطرات را نوشتم و به اخبار صبح ایران، آمریکا و انگلیس گوش دادم. هنوز بحران رسوایی آمریکا دوام دارد۱.

تلفنی با آقای خامنه‌ای در تهران صحبت کردم. در مورد مساله آقای منتظری هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌اند و همچنان بر تعقیب آسیدهادی [هاشمی] اصرار دارند.

برای اینکه غیبت من از تهران توجیه شود، قرار شد به بوشهر مسافرت کنیم. نزدیک ظهر با دو هواپیما با جمعی از همراهان به بوشهر آمدیم. استقبال رسمی به عمل آمد و در پایگاه هوایی مستقر شدیم. پس از ناهار با سه هلی‌کوپتر از روستاهای سیل‌زده اطراف پل موند بازدید کردیم. در کنار چادرهای اهالی سیل‌زده روستای درویشی [شهرستان دشتی] نشستیم. با اهالی صحبت کردم. از امداد راضی بودند. کمبودهایی هم داشتند. گفتند چهار روز در محاصره سیل مانده‌اند، تا هلی‌کوپترهای نیروی دریایی رسیده‌اند.

شب در محل مصلای نماز جمعه برای مردم سخنرانی کردم۲ و سپس در استانداری با مسئولان شهر و استان صحبت کردم۳. مسائل مهم بوشهر، کم‌آبی و فاضلاب است. شب مهمان نیروی هوایی بودیم. اطلاع دادند که امروز شهر باختران به شدت بمباران شده و به جاهای دیگر هم حمله شده است۴. ما هم مقابله به مثل کرده‌ایم. از تاخیر حمله، با توجه به تراکم نیروها و وسعت شرارت عراقی‌ها مردم ناراضی ولی ساکتند.

۱- در این روز سخنگوی کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا اعلام کرد که این کمیته گزارش بازجویی‌های محرمانه سه هفته‌ای خود را منتشر خواهد‌ ساخت و این در حالی است که «سکورد» ژنرال بازنشسته آمریکایی مورد بازجویی کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا قرار گرفت. 
از سوی دیگر رابرت مک‌فارلین در مصاحبه‌ای اعلام کرد وی قبل از آغاز عملیات نزدیک‌سازی آمریکا با ایران، موافقت رونالد ریگان رئیس جمهوری آمریکا را به دست آورده‌ بود. اظهارات مک‌فارلین با آنچه «دونالد ریگان» رئیس کارکنان کاخ سفید مبنی بر اینکه رئیس جمهور موافقت خود را با این عملیات اعلام نکرده‌ بود، تضاد دارد. «پویند کستر» مشاور پیشین امنیت ملی و «اولیور نورث» یکی از معاونان او تاکنون از پاسخگویی به سوالات کمیسیون‌های کنگره خودداری کرده‌اند.

۲- آقای هاشمی در این سخنرانی با اشاره به قدرت روزافزون انقلاب اسلامی گفت: «صدام اکنون مستاصل شده‌است، زیرا می‌داند فرزندان این ملت که رهسپار جبهه‌ها شده‌اند، تا چیزی را که می‌خواهند به دست نیاورند، از جبهه برنخواهند گشت. صدام که دشمن هر دو ملت ایران و عراق است، می‌خواهد ما را به جریانی بکشاند که هر دو ملت ضربه ببینند، البته ما برای بازداشتن او از جنایاتش باید مقابله به مثل کنیم، ولی کار اساسی ما این است که ریشه حزب بعث عراق را از منطقه برکنیم. این جنگ هر قدر هم طول بکشد، محکوم به این است که اسلام پیروز شود و حزب بعث شکست بخورد».

3- در جلسه شورای اداری استان بوشهر که با حضور امام جمعه، استاندار، فرمانداران، فرماندهان نظامی و انتظامی، مدیران کل و روسای ادارات و ارگان‌ها تشکیل شد، آقای هاشمی گفت: «از این نعمتی که برای ما پیش آمده و مسئولیت خدمت کردن به مردم به ما واگذار شده، باید درست استفاده کنیم. این امتیاز یعنی خدمت کردن به اسلام و مردم به راحتی به دست نیامده و ما موظفیم از آن حفاظت کنیم و برای این مسئولیت ارزش قائل شویم. کوتاهی کردن در زمینه این مسئولیت‌ها، ظلم به اسلام، انقلاب و مردم است».

4- کرمانشاه در سه نوبت توسط جنگنده‌های نیروی هوایی عراق به شدت بمباران شد و ۶۰ نفر شهید و ۲۷۸ نفر مجروح شدند. اسلام‌آباد غرب نیز سه نوبت در صبح و بعد از ظهر بمباران شد. در اثر این بمباران که هم زمان با بازدید یک هیات سازمان ملل انجام شد، بیش از ۳۰ نفر به شهادت رسیدند و به چندین واحد مسکونی و تجاری خساراتی وارد شد. در پاسخ به حملات هوایی به کرمانشاه و اسلام‎آباد غرب، توپخانه ارتش جمهوری اسلامی، شهر بصره را گلوله باران کرد.

سخنان متفاوت هاشمی در نماز جمعه/ "جمود فکری متحجران مشابه کمونیست‌هاست"

تا ساعت ده و نیم صبح در منزل مطالعه نمودم. برای اقامه نماز جمعه به دانشگاه تهران رفتم 1. ظهر بستگان مهمانمان بودند. عصر دكتر [سیف‌الله] وحید [دستجردی] نیازهای وارداتی و ساخت ابزار مورد نیاز جانبازان را گفت و استمداد كرد.

گروه موشكی سپاه آمدند و گزارش ساخت موشك‌هایی شبیه تاو، مالیوتكا و اسكاد - بی را دادند؛ نوعاً از كمبود امكانات گفتند. [span data-mce-mark='1']محسن هماهنگی كرده بود كه در فرصت مناسب، جمعه به درد دل آنها گوش دهم. خودش هم از برنامه‌ریزی برای تولید انبوه راكت‌های بدون هدایت دوربرد بغداد گفت. از نظر فن‌آوری وضعیت قابل تقدیری دارند. آنها كمك مالی و لجستیك جدی می‌خواهند.

1- آقای هاشمی در خطبه اول، در ادامه بحث ویژگی‌های مستكبران، یكی دیگر از خصوصیات بارز استكبار را مطرح كرد و گفت: «استكبار روحی و نپذیرفتن حق و اصرار بر پایبندی به سنت‌های گذشته، از ویژگی‌های بارز مستكبران است كه با ارتجاع برابر است. این قبیل افراد خود محورند و حق مطلق را در خودشان می‌بینند و آمادگی لازم را برای پذیرش اندیشه‌های نو و دستاوردهای دیگران ندارند و همیشه روی سنت‌های كهنه اصرار می‌ورزند و در این افكار حبس هستند.» ایشان خشك‌مقدس‌ها و كمونیست‌ها را نمونه بارز تحجر و جمود فکری خواند و با استناد به آیاتی از قرآن کریم به بررسی این ویژگی پرداخت. در خطبه دوم نماز درباره سالگرد اشغال افغانستان توسط شوروی و تلاش آمریكا برای ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی در افغانستان مطالبی بیان شد. همچنین درباره زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) و ویژگی‌های اخلاقی آن حضرت، مطالبی به نمازگزاران جمعه ارائه شد.

پیغام رهبری به مجلس درباره رومانی / بی‏‌اطلاعی وزارت خارجه و وزارت اطلاعات!

تا ساعت نه صبح كارها را انجام دادم. در گزارش‌ها حوادث رومانی در صدر است. جنگ داخلی شدیدی در جریان است. پلیس امنیتی به نفع چائوشسكو در مقابل ارتش كه در كنار مردم است قرار گرفته و خبر كشته شدن مردم و سفرش به ایران در حالی كه در رومانی درگیری داشته، برای حیثیت ما خوب نیست.

[آقای عبدالحسین وهاجی] وزیر بازرگانی و معاونان آمدند. درباره سیاست توزیع و مسائل وزارت مذاكره شد. آقای دكتر [محمود] گلزاری [عضو هیأت علمی دانشگاه و مدیر انتشارات رشد] آمد و برای انتشاراتش استمداد كرد. عصر شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. بخشی از موضوعات قابل بحث در شورا تصویب شد.

دكتر ولایتی درباره صدور بیانیه‌ای از وزارت خارجه در همدردی با مردم رومانی و محكوم كردن اعمال چائوشسكو مشورت كرد. جلسه از بی‌اطلاعی وزارت خارجه و [وزارت] اطلاعات از واقعیات رومانی كه منجر به دعوت و پذیرائی حاكم آن در روزهای آخر عمر و در حین درگیری با مردم شد، انتقاد داشت. با رهبری در خصوص دادن بیانیه مشورت شد. نظر ایشان این بود كه صبر كنیم تا ببینیم چه می‌شود. هنوز درگیری است و سرنوشت مشخص نیست. به مجلس هم پیغام دادند كه فردا در این خصوص چیزی نگویند. شب در دفترم ماندم. یاسر و مهدی هم به منزل فاطی رفتند.

مذاکره هاشمی و رهبری درباره نوشته‌های ضدنظام/ مجوزی که معاون صدام از ولایتی خواست؟

كشاورزان نمونه آمدند. برایشان صحبت كردم و جوایز را دادم. [آقای سیدامان‌الله مرتضوی]، رییس شهربانى‌ كل آمد. گزارش وضع شهربانى و برنامه‌ها را داد؛ از برنامه ادغام نیروهاى انتظامى اظهار رضایت كرد.

با [آقای مصطفی معین]، وزیر علوم و معاونان و بعضى از رؤساى دانشگاه‌ها، جلسه داشتیم. درباره نیازهاى دانشگاه‌ها مذاكره شد؛ پنج میلیون دلار و یكصد میلیون تومان كمك كردم. محسن براى بررسى گیاه هالوفیت، به امارات رفت.

عصر هیأت دولت جلسه داشت. قرار شد آیین‌نامه براى هدایایی كه رد و بدل مى‌شود، تهیه كنیم و نیز بخشنامه شود كه مهمانى‌هاى دولتى مُسرفانه برگزار نشود.

شب با آقاى خامنه‌اى جلسه داشتیم. دربارة مصوبات شوراى عالى امنیت ملی، بودجه نیروهاى مسلح، مسایل منطقه و نوشته‌هاى ضدنظام مذاكره كردیم. شب در دفترم ماندم و تا ساعت یازده شب، كارها را انجام دادم. دكتر ولایتى، تلفنى اطلاع داد كه فرستاده انگلیس به منطقه و نیز آقای عزت ‌ابراهیم، نفر دوم عراق، اجازه خواسته‌اند كه به ایران بیایند.

جلسه هاشمی و رهبری درباره اعلان پایان جنگ/ درخواست عباسی‌فرد درباره ابطال مصوبه شهرداری

آقاى [مجید] عباسپور، [مشاور فنی رییس‌جمهور] آمد. گزارش سفر به كُره شمالى را داد؛ براى انتقال تكنولوژى موردنظر نتیجه‌اى نگرفته است؛ پول زیادى خواسته‌اند. گزارش پیشرفت كار خود را داد. [آقای علی‌اكبر صالحی]، رییس و معاونان دانشگاه صنعتى شریف آمدند. گزارش وضع تحصیلات و تحقیقات را دادند؛ راضی‌اند. براى تهیه زمین جهت توسعه و منزل براى اساتید جدید استمداد كردند.

آقاى [محمدرضا] عباسى‌فرد، [رییس دیوان عدالت اداری] آمد. راجع به ابطال مصوبه شهردارى تهران، در مورد اخذ عوارض از كسانى كه تقاضاى پایان‌كار دارند، توضیح داد؛ موافقت كردم. آقاى [عطاءالله]مهاجرانى، [معاون حقوقی و پارلمانی رییس‌جمهور] آمد. براى سفر به سوریه و اردن اجازه خواست؛ موافقت كردم. عصر تا ساعت شش و نیم در دفترم كار كردم و به جلسه دولت نرفتم.

شب با آیت‌الله خامنه‌اى جلسه داشتیم. درباره پیگیرى اجراى قطعنامه[598] و اعلان پایان حالت جنگ و همكارى با سودان مذاكره شد. امروز در تهران، مقدارى برف بارید؛ اولین برف زمستانى بود.

کد N639165

وبگردی