آفتاب
در واکنش به لغو شناسنامه نماینده آیت‌الله سیستانی در بحرین؛

موسوی بجنوردی: لغو ملیت یکی از خطرناکترین انواع نقض حقوق بشر است

موسوی بجنوردی: لغو ملیت یکی از خطرناکترین انواع نقض حقوق بشر است

موسوی بجنوردی گفت: کیمسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد باید اقدام دولت بحرین در لغو شناسنامه نماینده بحرینی الاصل آیت‌الله سیستانی در بحرین را محکوم کند.

موسوی بجنوردی گفت: کیمسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد باید اقدام دولت بحرین در لغو شناسنامه نماینده بحرینی الاصل آیت‌الله سیستانی در بحرین را محکوم کند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) آیت‌الله موسوی بجنوردی، استاد فقه حقوق حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «بیش از 80 درصد بحرینی‌ها شیعه هستند و تقریبا همه آن‌ها از حضرت آیت الله العظمی سیستانی تقلید می‌کنند»،‌ گفت: لغو شناسنامه فردی که بحرینی الاصل و نمانیده مرجعی است که 80 درصد بحرین مقلد آن هستند است، نقض آشکار حقوق بشر است و به اندازه‌ای ناپسند و قبیح است که در صورت هرگونه اهمال‌کاری از سوی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در تاریخ عملکرد این کمیسیون به طور جدی ثبت و ضبط خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که «دولت بحرین این اقدام را در مورد بسیاری دیگر از شیعیان مخالف خود انجام داده است»، افزود: گفته می‌شود این رفتار دولت بحرین به ویژه در مورد کسانی اعمال می‌شود که نام‌شان علی، حسن و حسین است.

وی با تأکید بر این‌که «کسانی که در کشوری به دنیا آمده‌اند؛ تکوینا ملیت آن کشور را دارند» گفت: علاوه بر این‌که اساسا لغو ملیت فردی که در یک سرزمین به دنیا آمده است؛ هرگز با حکم یک دولت امکان‌ناپذیر نیست؛ باید توجه کرد که ما نوعی جدید از حقوق بشر مواجهیم که اگر کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحدد به موقع نسبت به آن واکنش جدی نشان ندهد؛ می‌تواند ابعاد نگران کننده‌ای بیابد.

مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی با اشاره به این‌که «شنیده می‌شود در کشورهای دیگر از جمله مصر و برخی دیگر از کشورهای عربی این اقدام غیراخلاقی و خلاف حقوق بشر علیه شهروندان مخالف آن‌ها رخ داده است»؛ تأکید کرد: هیچ دولتی چنین حقی ندارد؛ و با گفتن و حکم دادن یک دولت آن‌چه که ماهیتی تکوینی دارد؛ لغو شدنی نیست و کسی نمی‌تواند حکم تکوینی را لغو کند. دولت‌ها بخواهند یا نخواهند؛ متولدین یک سرزمین ملت آن سرزمین به شمار می‌آیند.

وی با اظهار تأسف از سکوت کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد این اقدام را یکی از بدترین و خطرناک ترین انواع نقض حقوق بشر دانست و گفت: من اعلام می کنم به کشورهای عربی و اسلامی از این کار خودداری کنند و از سازمان حقوق بشر می‌خواهم که در این زمینه مداخله کند.

به گزارش ایسنا به نقل از جماران وی در ادامه یهودی اعلام شدن کشور فلسطین از سوی رژیم اشغالگر قدس را نقض آشکار دیگر حقوق بشر دانست و گفت: چگونه می‌توان با تصمیم یک دولت ملیت کسانی که تکوینا شهروند عربی و اسلامی محسوب می‌شوند را نادیده گرفت.

موسوی ‌بجنوردی خواستار اقدام فوری کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در این زمینه شد و با بیان این‌که «لغو ملیت یکی از خطرناکترین و بدترین انواع نقض حقوق بشر است»؛ نسبت به عواقب آن هشدار داد و از کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد خواست عملکردی نداشته باشد که در افکار عمومی گفته شود؛‌این کمیسیون تنها زورش به ایران می‌رسید و با عملکردی دوگانه و سیاسی‌کارانه نسبت به نقض آشکار حقوق بشر در مورد شهروندان معترض در کشورهای عربی و یا نقض فاجعه بار حقوق بشر در فلسطین و اقدامات جنایتکارانه رژیم اشغالگر قدس عملکردی اهمالکارانه و غیرمسوولانه داشته است.

انتهای پیام

کد N638940

وبگردی