آفتاب
/گزارش-شینهوا/

غرب مسئول بحران‌ها و افزایش تروریسم در خاورمیانه است

غرب مسئول بحران‌ها و افزایش تروریسم در خاورمیانه است

خبرگزاری شینهوا با انتشار گزارشی آورده است که غرب عامل اصلی به وجود آمدن تشکیلات تروریستی داعش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری دولتی چین افزوده است: «یک قرن است که خاورمیانه منطقه‌ای بحران زده است. این مفهوم هیچگاه خود را به اندازه امسال نشان نداده است؛ زمانی که یک گروه تروریستی وحشی افراطی (داعش) به صورت رسمی "خلافت" خود را در برخی مناطق عراق و سوریه پایه گذاری کرد که نشانگر وحشی گری و بربریت این گروه به جهانیان است.

اگر روند به وجود آمدن داعش را بررسی کنیم خواهیم دید که غرب متهم اصلی افزایش تروریسم در منطقه است.

باید خاطرنشان کرد که یکی از اهداف گروهک تروریستی داعش معکوس کردن تاثیرات قرارداد سایکس-پیکو است که به صورت محرمانه میان قدرت‌های اروپایی در سال 1916 طی جنگ جهانی اول منعقد شد.

در سال 1916 میلادی، دولت‌های بریتانیا و فرانسه در مذاکراتی پنهانی – با نظر مثبت روسیه – طرحی برای تقسیم قلمرو حکومتی امپراطوری عثمانی به مناطق 'تحت نفوذ' آماده کردند که بعدها به نام دو نماینده بریتانیایی و فرانسوی به قرارداد سایکس-پیکو (Sykes-Picot) مشهور شد. اگرچه این طرح هیچگاه به اجرا در نیامد، اما مقدمه‌ای شد برای تقسیم نهایی سرزمین‌های مسلمان نشین عثمانی میان فرانسه و بریتانیا که سرانجام پس از شکست این امپراطوری در پایان جنگ جهانی اول به سال 1918 میلادی رخ داد.

این مرزهای خودسرانه و دلخواهانه به دنبال تفرقه اندازی و جدایی کشورهای عربی از هم بود و اینکه آنها را در موقعیت ضعف قرار دهد؛ چیزی که ار آن پس منجر به درگیری‌های فراوان در طول دهه‌های گذشته شد. با این وجود به نظر می‌رسد که قدرت‌های غربی نگران دردها و رنج‌هایی که برای مردم منطقه به وجود آورده‌اند نیستند. در حقیقت آنها تا آن جا که می‌توانستند سیاست مداخله جویانه خود را در امور منطقه‌ای پیگیری می‌کردند.

طی سال‌ها، برای سودجویی از ضعف‌های سیاسی و امنیتی در خاورمیانه، کشورهای غربی تصمیم به تغییراتی گرفتند خواه تغییر در رژیم‌های کشورهای منطقه که در نظر آن‌ها به اندازه کافی با آن‌ها همکاری نداشتند خواه یاری جستن از ابزارهای مستقیم نظامی در خاورمیانه. در کل خاورمیانه سرزمین‌ها می‌سوزند و آرامش از آنجا رخت بربسته است.

از زمانی که قدرت‌های غربی حملات هوایی را علیه لیبی آغاز کردند در این کشور جنگ داخلی به وجود آمد که باعث سرنگونی رهبر آن معمر قذافی شد.

از سوی دیگر عراق هم همیشه در جنگ‌های سرزمینی خود با تروریست‌های داعش رو به رو بوده است و در آخرهم بیش از یک میلیون سوری مجبور به فرار از سرزمین‌های خود که عرصه جنگهای خونین است، شدند.

علی رغم خون ریزی‌های بی امان و مشکلات دائمی که به وجود آوردند، دولت‌های غربی سعی می‌کنند که به دنیا این مفهوم را القا کنند که تمام تلاش خود را می‌کنند تا آزادی و دموکراسی را گسترش دهند. این دقیقا همان اعلامیه‌ای است که هنگامی که دولت صدام، توسط آمریکا در سال 2003 سرنگون شد، جهان آن را شنید؛ زمانی که در سال 2011 هواپیماهای جنگی فرانسه و آمریکا لیبی را بمباران کردند و خصوصا زمانی که بلوک غرب با حمایت از شورشیان در سوریه سعی در به زیر کشیدن بشار اسد، رئیس جمهوری، سوریه کرد.

با این حال سیاست‌های مداخله جویانه که تاثیرات معکوسی در اهداف مورد نظر آنها داشته اثبات می‌کند که قدرت‌های غربی تنها در راستای منفعت‌های خود عمل می‌کنند نه ارزش‌هایی که گویا از آنها دم می‌زنند.

بدتر آن که تنها پیگیری منافع شخصی و اقدامات مداخله جویانه قدرت‌های غربی، دلایل ایجاد گروهک تروریستی داعش است که امروز شاهدش هستیم.

در عراق، واشنگتن موفق به تشکیل یک دولت ترکیبی برای ایجاد آشتی ملی بین عقاید گوناگون نشد. به دلیل این سازماندهی اشتباه، عمیق‌ترین مشکلات ملت همچنان لاینحل باقی مانده است و موج حملات تروریستی و وحشیانه عقیدتی، باعث مرگ چند ده هزار بی‌گناه شده است.

هنگامی که رئیس جمهوری آمریکا باراک اوباما، نیروهای خود را از عراق بیرون کشید شرایطی از هرج و مرج را پشت خود باقی گذاشت. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم شرایط سخت عراق بود که در به وجود آمدن گروهک تروریستی داعش نقش داشت.

این گونه برآورد می‌شود که تروریست‌های این گروه بخش عظیمی از تجربیات جنگی خود را حین جنگ‌های دیگری که غرب درگیر آنها بود، همچون جنگ در سوریه برای سرنگون کردن اسد، فرا گرفتند.

هم اکنون زمان آن رسیده که جامعه بین‌الملل محکم و با صدای بلند مخالفت خود را علیه اقدامات مداخله جویانه غرب اعلام کند.

از سوی دیگر قدرت‌های غربی می‌بایست اقداماتی جامع و کاربردی برای کمک به پایان دادن به این هرج ومرج که خود باعث آن بودند پیدا کنند و زخم‌های مردم آسیب دیده از مداخلات آن‌ها را التیام دهند.»

انتهای پیام

کد N638839

وبگردی