آفتاب

سفر مقام چینی به ویتنام با افزایش تنش های ارضی

سفر مقام چینی به ویتنام با افزایش تنش های ارضی

همزمان با افزایش تنش‌ ها بر سر دریای چین جنوبی، مقام چینی به ویتنام سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز از سفر "یو ژنگ شنگ" معاون تشریفاتی پارلمان چین و عضو رهبری حزب کمونیست این کشور به ویتنام همزمان با افزایش تنش‌ ها بر سر دریای چین جنوبی خبر داد.

این سفر در پی دعوت حزب کمونیست ویتنام بوده و هنوز جزئیات بیشتری درباره موضوع مذاکرات منتشر نشده است اما این سفر در پی اعتراضات ضد چینی گسترده‌ در ویتنام در پی ورود یک سکوی نفتی چینی به ارزش یک میلیارد دلار به آبهای دریای چین جنوبی در نزدیکی ویتنام بود.

رویترز پیشتر از افزایش درگیری‌ لفظی ویتنام و چین بر سر دریای چین جنوبی در پی اعلام دولت ویتنام مبنی بر پیوستن این کشور به دادخواست فیلیپین درباره نزاع بین کشورهای متعدد در دریای چین جنوبی به دیوان داوری لاهه خبر داده بود.

اقدام ویتنام درحالیست که وزارت خارجه چین ضمن اعلام مخالفت خود با گشودن این پرونده در دیوان دائمی داوری در لاهه اعلام کرده است که پیگیری این مسئله نشان دهنده تلاشهای مخفیانه برای افزایش فشارهای سیاسی بر چین است و ویتنام باید به حاکمیت چین در این منطقه که پایه‌ های تاریخی دارد، احترام بگذارد.

چین پیشتر ضمن هشدار درباره ارجاع این مسئله به دیوان داوری مالکیت 90 درصد دریای چین جنوبی را متعلق به خود خوانده بود، این درحالیست که کشورهای مالزی، برونئی، تایوان، فیلیپین و ویتنام چنین ادعاهایی را رد کرده بودند.

کد N638826

وبگردی