آفتاب

داوود اوغلو: دست مفسدان را از منابع کشور کوتاه می‌کنیم

داوود اوغلو: دست مفسدان را از منابع کشور کوتاه می‌کنیم

نخست وزیر ترکیه با اشاره به اقدامات به اصلاح "تلاش‌های کودتا" طی سال گذشته متعهد شد دست کسانی را که در جهت فساد تلاش می‌کنند، کوتاه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در کنگره ایالتی حزب عدالت و توسعه دراین باره گفت: ما قصد داریم دست هر کسی را که تلاش می‌کند از طریق منابع ملی اختلاس کند قطع کنیم حتی اگر برادر ما باشد.

وی افزود: با این حال ما همچنین کسانی را که سعی می‌کنند از طریق ادعاهای غلط خود درباره فساد به این تصمیم خدشه وارد کنند متوقف خواهیم کرد.

داوود اغلو در ادامه اظهاراتش عملیات 25 و 17 دسامبر سال 2013 را تلاش‌های در جهت کودتا علیه دولت توصیف کرد که از سوی دولت موازی هدایت می‌شدند. وی تاکید کرد، مبارزه علیه فساد همیشه یکی از پایه‌های اصلی دولت حزب عدالت و توسعه ازسال 2002 بوده است.

نخست ویر ترکیه ادامه داد، دولت تلاش‌های خود را برای اصلاح و نوسازی قانون اساسی که توسط خونتا نوشته شده پس از انتخابات پارلمانی در ژوئن 2015 مضاعف خواهد کرد.

وی همچنین متعهد شد، تغییر در قانون اساسی راهی برای فهم دموکراسی براساس حقوق بشر خواهد بود.

داوود اوغلو در این باره گفت: ما پس از انتخابات 2015 در مسیر تغییر قانون اساسی گام خواهیم برداشت تا بتوانیم به تمام موسسات دولتی و سیاسی و قضایی خود استقرار عدالت را تضمین کنیم.

وی ادامه داد: اجرای این قانون اساسی فهم ما از دموکراسی براساس حقوق بشر را با چشم‌انداز سال 2023 را قانونی خواهد کرد.

پس از انتخابات سال 2011، چهار حزبی که در پارلمان نماینده داشتند کمیسیونی را برای بازنویسی قانون اساسی تشکیل دادند اما پس از دو سال تنها توانستند 60 بند آن را به دفتر رئیس مجلس ارائه دهند.

در همین حال حزب عدالت و توسعه امیدوار است تا دست کم 330 کرسی را در انتخابات آتی به دست آورد تا بتواند پیش نویس قانون اساسی مدنظر خود را ارائه دهد. حزب حاکم همچنین امید دارد بتواند سیستم پارلمانی فعلی را به سیستم ریاست جمهوری تغییر دهد.

داوود اوغلو در ادامه سخنانش در کنگره ایالتی حزب عدالت و توسعه با اشاره به مبارزه با دولت موازی و قانونی بودن بازداشت خبرنگاران برجسته ترک در هفته‌های اخیر تاکید کرد، این عملیات یک عملیات قانونی و قضایی بود و هیچ ربطی به سیاست نداشت.

وی تاکید کرد: این شخصیت‌ها به توطئه چینی علیه یک جامعه مذهبی دیگر که رهبرشان براساس شواهد ساختگی 17 ماه در حبس است متهم هستند.

نخست وزیر ترکیه در این باره عنوان کرد: این پرونده درباره حقوق بشر است.

داوود اوغلو در ادامه با انتقاد از اتحادیه اروپا به دلیل اظهارات این نهاد درباره عملیات اخیر دولت ترکیه علیه خبرنگاران گفت: برخی در خارج فورا به جنبش افتادند. اتحادیه اروپا پیش از آن بیانیه آماده کرده بود و با این بیانیه آن‌ها کمپین کثیفی را علیه ترکیه و دولت ما به راه انداختند. من یک بار دیگر تکرار می‌کنم: این عملیات‌ هیچ ربطی به آزادی مطبوعات نداشت.

انتهای پیام

کد N638671

وبگردی