آفتاب

افغانستان خواستار رهایی ۸ زندانی دیگر گوانتانامو شد

افغانستان خواستار رهایی ۸ زندانی دیگر گوانتانامو شد

افغانستان از امریکا خواسته است که 8 زندانی باقیمانده افغان در گوانتانامو را آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، محمد اسماعیل قاسمیار، مسئول روابط خارجه شورای عالی صلح افغانستان گفت که بعد از رهایی ۴ تبعه این کشور از زندان گوانتانامو در کوبا، اکنون مقام‌‎های کابل خواستار رهایی ۸ زندانی باقی‌مانده این کشور، از گوانتانامو هستند.

دولت آمریکا دو روز پیش چهار زندانی گوانتانامو را به حکومت افغانستان تحویل داد.

قاسمیار گفت که شورای عالی صلح و رئیس جمهوری افغانستان تلاش دارند تا حقوق اتباع افغانستان رعایت و از آن دفاع شود. به گفته او، رئیس جمهوری افغانستان خود برای رهایی زندانیان افغان از گوانتانامو تلاش کرد که با رهایی چهار زندانی مقداری از این تلاشها به ثمر نشست.

او گفت که این افراد هیچ جرمی" مرتکب نشده‌اند و محکمه آمریکا نیز تاکنون آنان را به جرمی متهم نکرده‌است.

به گفته قاسمیار اکنون دولت و شورای عالی صلح تلاش دارند که ۸ نفر دیگر نیز هرچه زودتر رها و به افغانستان سپرده شوند تا با خانواده‌های خود زندگی آبرومندی را پیش ببرند.

او درباره چهار نفری که قبلا رها شده بودند، گفت که آنان هیج مقام رسمی در دولت گروه طالبان نداشتند. یک نفر در ولایت غزنی معلم بوده، دیگری دکان‌دار (مغازه دار) و دو نفر دیگر نیز افراد عادی جامعه بودند و بدون هیچ جرمی بیش از ۱۰ سال را در زندان سپری کردند.

به گفته قاسمیار ۲۲۰ افغان بعد از سقوط حاکمیت طالبان در گوانتانامو زندانی بودند که دو تا سه نفر آنان در زندان از دنیا رفته‌اند و بقیه نیز به تدریج آزاد شده‌اند و فقط ۸ نفر باقی مانده‌اند.

کد N638539

وبگردی