آفتاب

اسناد افشا شده از سیا درباره آموزش ماموران مخفی برای نفوذ به اتحادیه اروپا

اسناد افشا شده از سیا درباره آموزش ماموران مخفی برای نفوذ به اتحادیه اروپا

سایت افشاگر ویکی لیکس دو سند محرمانه را منتشر کرد که در آن به ماموران مخفی سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) آموزش داده می‌شود که چگونه در حال انجام ماموریت‌های مخفی به بهترین شکل سیستم‌های امنیت جهانی را در فرودگاه‌های بین‌المللی از جمله فرودگاه‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا دور بزنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، نخستین سند که مربوط به سپتامبر سال 2011 میلادی می‌شود به ماموران مخفی توصیه می‌کند که چگونه در جریان بازرسی ثانویه فرودگاه از خود واکنش نشان دهند.

بازرسی‌های ثانویه با بازرسی دقیق و ویژه ماموران مخفی از طریق بازرسی‌ها و پرسش‌های جزئی خطراتی را برای ماموران مخفی به وجود می‌آورد.

این سند بر اهمیت داشتن یک مامور مخفی مصمم، مجرب و ماهر و همچنین حضور آنلاین ساختگی برای منحرف کردن بازجوها تاکید می‌کند.

در همین حال سند دوم که مربوط به ژانویه سال 2012 میلادی است نمای کلی و شرح مختصری از روند کنترل مرزی شینگن در اتحادیه اروپا را ارائه می‌دهد.

این نمای کلی اقدامات امنیتی الکترونیکی مختلف از جمله سیستم اطلاعات شینگن و پایگاه داده‌های اثر انگشت اروپا (EURODAC) که توسط کنترل مرزی استفاده می‌شود و خطراتی که این اقدامات می‌تواند برای ماموریت‌های مخفی ماموران سیا اعمال کند را تشریح می‌کند.

جولیان آسانژ، رئیس سایت افشاگر ویکی لیکس، توضیح داد: این اسناد نشان می‌دهد که سازمان سیا تحت دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا همچنان قصد دارد به مرزهای اتحادیه اروپا نفوذ کرده و عملیات‌های مخفیانه‌ای را در کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام دهد.

این اسناد همچنین نشان دهنده نگرانی رو به افزایش سازمان سیا نسبت به خطراتی است که به واسطه پایگاه‌های داده‌های بیومتریک برای هویت‌های دروغین ماموران مخفی به وجود می‌آید.

این سیستم‌ها مشابه سیستم‌هایی است که آمریکا پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی از آن‌ها استفاده می‌کند.

ویکی لیکس همچنین روز جمعه یکی از گزارش‌های سازمان سیا را منتشر کرد که حاکی از آن است اگر چه برنامه‌های کشتار هدفمند از جمله حملات پهپادی در برخی موارد موثر هستند اما همچنان این خطر وجود دارد که این برنامه‌ها نتیجه معکوس بدهند. به طور مثال حملات هدفمند ممکن است باعث شود که مردم محلی با شبه نظامیان همدردی کرده و یا شبه نظامیان باقی مانده را افراطی تر کنند.

انتهای پیام

کد N638384

وبگردی