آفتاب
گفتگوی مهر با وزیر فرهنگ پیشین فلسطین:

اعمال فشار آمریکا برای تغییر طرح فلسطین در شورای امنیت/ احتمال وتو طرح

اعمال فشار آمریکا برای تغییر طرح فلسطین در شورای امنیت/ احتمال وتو طرح

"ابراهیم ابراش" وزیر فرهنگ پیشین فلسطین اعلام کرد که آمریکا همواره در تلاش است تا در طرح ارائه شده از سوی فلسطین به شورای امنیت، در راستای منافع رژیم صهیونیستی تعدیل و تغییر ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار مهر، تشکیلات خودگردان فلسطین اخیرا بواسطه اردن طرحی را به شورای امنیت ارائه کرده است که در آن بر لزوم خروج رژیم صهیونیستی از اراضی فلسطین و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین(بر اساس مرزهای 1967) تاکید شده است. این در حالی است که گمانه زنیها حاکی از احتمال زیاد وتوی این طرح توسط آمریکا در شورای امنیت دارد. ارائه این طرح در حالی است که خالد قدمی نماینده حماس در ایران تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 67 را رد کرده است. همچنین جبهه خلق برای آزادی فلسطین در بیانیه ای علام کرده است که تشکیلات خودگردان و فتح در نگارش این طرح تکروی کرده اند. در این بیانیه تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 67 رد شده است.

با توجه به اهمیت این موضوع گفتگویی با "ابراهیم ابراش" وزیر فرهنگ پیشین فلسطین انجام شده که مشروح آن از نظر می گذرد.

خبرگزاری مهر-سرویس بین الملل: پیش نویس طرح پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی توسط فلسطین آماده و بواسطه اردن به شورای امنیت ارائه شده است، چرا در این دوره زمانی این طرح به شورای امنیت ارائه شده است؟

ایده رجوع به سازمان ملل در سال 2010 و پس از شکست مذاکرات سازش مطرح شد؛ زمانی که این مذاکرات متوقف شد سازمان آزادی بخش فلسطین تصمیم گرفت که این مساله را به سازمان ملل ارجاع دهد تا قطعنامه ای درخصوص به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 صادر شود و از همین رو فلسطینیها توانستند عنوان ناظر غیر عضو را برای فلسطین در  شورای مجمع عمومی سازمان ملل کسب کنند. در سال جاری نیز فلسطینیها با کمک برخی از کشورهای عربی پیش نویس طرح خروج اسرائیل از اراضی فلسطینی ظرف سه سال را به سازمان ملل ارائه کردند.

آیا این طرح مورد حمایت همه فلسطینها است و خواست همه فلسطینیها را در بر می گیرد؟ برای مثال مقاومت با تشکیل کشور مستقل فلسطین در اراضی 1967 موافق است؟

طرح اولیه فلسطین برای پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین در ابتدا همه امور را شامل می شد و با استقبال همه احزاب و گروههای فلسطینی مواجه شد  اما اندکی بعد به درخواست برخی کشورهای عربی و اروپایی به ویژه فرانسه تغییراتی در آن ایجاد شد و این در حالی است که آمریکا همچنان در حال اعمال فشار برای انجام تغییرات بیشتر بر روی آن است تا این طرح ارزش خود را از دست بدهد و  آرمانها و مطالبات مردم فلسطین در آن لحاظ نشود.

با وجود ارائه پیش نویس این طرح به شورا امنیت امنیت تصور می کنید اعضای شورا چه زمانی در خصوص این طرح رأی گیری خواهند کرد؟

زمانی که رایزنیها و مشورتهای لازم انجام شده و توافقی درخصوص طرح ارائه شده صورت بگیرد اما این امکان و جود دارد که به رای گذاشته شدن این طرح از ترس وتوی آمریکا به تعویق بیفتد. باید شمار آراء در شورای امنیت به 9 عدد برسد تا پیش نویس این طرح به رأی گذاشته شود.

آیا آمریکا از حق وتوی خود در این طرح استفاده کرده و آن را وتو می کند؟

واشنگتن دائما تهدید می کند که درصورت عدم اعمال تغییرات و تعدیلات در طرح مذکور در راستای فراهم شدن موجبات رضایت اسرائیل امکان وتوی این طرح از سوی آمریکا وجود دارد.

اگر آمریکا این طرح را وتو کند تأثیر این اقدام بر مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی چه خواهد بود؟

در این حالت فلسطینیها به نهادها و سازمانهای بین المللی رجوع خواهند کرد و به دنبال آن روابط میان فلسطین و آمریکا و اسرائیل تیره تر از پیش خواهد شد و چه بسا که رژیم صهیونیستی و واشنگتن علیه تشکیلات خودگردان تحریمها و فشارهای بیشتری را اعمال کنند.

........................................

گفتگو از فاطمه درخشان

کد N638230

وبگردی