آفتاب

اوباما مردی که همچنان قول می دهد /وعده تکراری برای تعطیلی گوانتانامو

اوباما مردی که همچنان قول می دهد /وعده تکراری برای تعطیلی گوانتانامو

اوباما در انتخابات 2008 وعده تعطیل کردن زندان گوانتانامو را داد اما با وجود گذشت شش سال از ریاست جمهوری هنوز به این وعده عمل نکرده اما با این وجود وی یک بار دیگر وعده انجام چنین کاری را داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "باراک اوباما" در مصاحبه ای که روز یکشنبه از سی ان ان پخش شد عنوان داشت: قول می دهم هر کاری را که از دستم برمی آید برای تعطیل کردن زندان گوانتانامو انجام دهم. 

گوانتانامو نام زندانی است در خلیج گوانتانامو (Guantanamo Bay) در جنوب شرقی جزیره کوبا که در اختیار ارتش آمریکا قرار دارد. این پایگاه طبق قرارداد بین آمریکا و کوبا، از سال ١٩٠٣ در اجاره نیروی دریایی آمریکا بوده و اگرچه پس از انقلاب کوبا در دهه ١٩٥٠، دولت آن کشور خواستار لغو این اجاره نامه شد، اما آمریکا با این درخواست موافقت نکرده و هرساله چک مبلغ اجاره را برای دولت کوبا می‌فرستد و دولت کوبا هم از نقد کردن آن خودداری می‌کند. در پی حملات انتحاری ١١ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمریکا و اعلام دکترین "مبارزه جهانی با تروریسم"، دولت آمریکا بازداشتگاهی را در این پایگاه ایجاد کرد تا کسانی را که در ارتباط با اقدامات تروریستی در نقاط مختلف جهان بازداشت می شوند، در این محل زندانی کند.

رئیس جمهور آمریکا در حالی بار دیگر بر تعطیل شدن زندان گوانتانامو که به تازگی قانون دفاعی این کشور در سال 2015 میلادی را امضا کرده که بر اساس آن انتقال زندانیان این زندان مخوف ممنوع اعلام شده است.

اوباما چند روز قبل نیز گفته بود: همان طور که بارها گفته ام، ادامه فعالیت این مرکز بازداشت (گوانتانامو) موجب تضعیف امنیت ملی ما به واسطه کاهش منابع، ضربه زدن به روابط ما با متحدان و شرکای کلیدی و تحریک افراطی گراها خواهد شد. تعطیلی این زندان یک دستور و امر ملی است.

اوباما افزود: ادامه فعالیت این زندان هر سال صدها میلیون دلار هزینه برای شهروندان آمریکایی خواهد داشت و به جایگاه آمریکا در سطح جهان لطمه وارد می کند. ادامه فعالیت زندان گوانتانامو به ضرر امنیت ملی ما خواهد بود. ما باید آن را تعطیل کنیم. من از اعضای دو حزب سیاسی می خواهم تا با ما همکاری کنند تا این فصل از تاریخ آمریکا را با همدیگر پایان دهیم.

این وضعیت در حالی است که کنگره مانع از انتقال زندانیان گوانتانامو به آمریکا از سوی پنتاگون شده است. جمهوری خواهان نگران آن هستند که زندانیان احتمالا به محض ورود به این کشور توسط قاضی آزاد شوند و به تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا تبدیل گردند.

17 زندانی گوانتانامو از ابتدای امسال تاکنون به سایر کشورها منتقل شده اند و هنوز 139 زندانی در این زندان نگهداری می شوند.

کد N637833

وبگردی