آفتاب

برگزاری انتخابات پارلمانی در ازبکستان

برگزاری انتخابات پارلمانی در ازبکستان

مردم ازبکستان امروز (یکشنبه) در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت می‌کنند؛ انتخاباتی که هر چهار حزب رقیب شرکت کننده در آن حامی رئیس جمهور این کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌به نقل از خبرگزاری هند، این در حالی است که ازبکستان به دلیل سابقه حقوق بشری خود همواره مورد انتقاد قرار گرفلته است.

انتخابات مجلس سفلی پارلمان ازبکستان امروز آغاز شده و بیش از 20 میلیون رای دهنده ثبت شده در آن به تعیین 150 کرسی این مجلس می‌پردازند. مقامات ازبکستان با فرستادن پیامک این مردم را تشویق کرده‌اند تا در انتخابات امروز حضوری گسترده داشته باشند حوزه‌های رای گیری تا ساعت هشت شب به وقت محلی باز هستند.

چهار حزب شرکت کننده در این انتخابات عبارتند از: حزب لیبرال دموکرات، حزب دمکراتیک خلق، حزب دموکراتیک احیاء ملی و حزب سوسیالی دموکرات عدالت.

رقابت این احزاب بر سر بدست آوردن 135 کرسی پارلمان است.

15 کرسی باقیمانده به طور خودکار به جنبش محیط زیست تعلق خواهد گرفت. این جنبش در سال 2008 پایه گذاری شد و متشکل از فعالان گروه‌های دولتی حامی محیط زیست است.

همه این احزاب از سیاستهای اسلام کریموف، رئیس جمهور ازبکستان حمایت می‌کنند. کریموف 76 ساله در سال 2007 یک حکم هفت ساله ریاست جمهوری دیگر دریافت کرده و ماه مه گذشته گفت که تمایل دارد در ریاست جمهوری باقی بماند. ماه مارس آینده انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان برگزار خواهد شد.

میرزا اولگ بیگ عبدالسلاموف، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات ازبکستان اظهار داشت شرایط برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه با عالی ترین استانداردهای دموکراتیک بین المللی مهیا شده است.

یک تیم ناظر کوچک نیز از جانب سازمان امنیت و همکاری اروپا در ازبکستان مستقر شده است.

انتهای پیام

کد N637592

وبگردی