آفتاب
مهدی تقوی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

کاهش قیمت نفت هشدار به مسئولان است/ تولید را توسعه دهید/ اقتصاد نفتی را‌‌ رها کنید

کاهش قیمت نفت هشدار به مسئولان است/ تولید را توسعه دهید/ اقتصاد نفتی را‌‌ رها کنید

ما در ایران حتی نتوانستیم توسعه صنعت نفت را در دستور کار قرار دهیم، به طوری که همچنان خام فروشی را در دستور کار داریم. اگر آن سال‌ها با ورود تکنولوژی، مونتاژ را در دستور کار هم قرار می‌دادیم امروز خودمان می‌توانستیم صنایعی که آن زمان وارد کشور می‌شد را الگو برداری و همچنین توسعه دهیم.

یک کار‌شناس اقتصادی گفت: سال‌ها است که نفت در اقتصاد ایران تاثیر مستقیم داشته است و حال که قیمت آن رو به کاهش است بهتر این است که به سمت اقتصاد تولید محور حرکت کنیم.

مهدی تقوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص روند کنونی قیمت نفت و اینکه امروز اقتصاد بسیاری از کشور‌های دارنده نفت با مشکل مواجه شده است، گفت: ایران می‌توانست در خصوص بحث قیمت نفت با تدبیر عمل کند اما اینکه امروز قیمت نفت ما را با چالش مواجه کرده است باز می‌گردد به سیاست‌هایی که طی سالیان گذشته در کشور در پیش گرفته بوده‌ایم. زمانی کار‌شناسان آن زمان می‌گفتند که به سمت صنعتی شدن باید حرکت کرد و از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم اما نه تنها به سمت تولید محور بودن حرکت نکردیم بلکه هر سال بیشتر از گذشته با اقتصاد نفتی وابسته شدیم.

وی ادامه داد: ما در ایران حتی نتوانستیم توسعه صنعت نفت را در دستور کار قرار دهیم به طوری که همچنان خام فروشی را در دستور کار داریم. اگر آن سال‌ها با ورود تکنولوژی، مونتاژ را در دستور کار هم قرار می‌دادیم امروز خودمان می‌توانستیم صنایعی که آن زمان وارد کشور می‌شد را الگو برداری و همچنین توسعه دهیم.

این کار‌شناس اقتصادی ادامه داد: اگر بخواهم مثالی را در این خصوص مطرح کنم باید به صنعت پتروشیمی نیز اشاره‌ای داشته باشم. امروز ما به دلیل نداشتن تکنولوژی لازم در این بخش، کالاهایی را تولید می‌کنیم که قیمت حداقلی دارند یعنی یک کالا با هفت دلار صادر می‌کنیم اما پس از صادرات‌‌ همان کالا با اندکی تغییر با قیمت‌هایی بسیار بالا‌تر به کشور وارد می‌شود که این خود نشان از زیان در اقتصاد کشور است.

وی در پایان اظهارداشت: به مسئولان توصیه می‌شود که از اقتصاد نفتی فاصله گیرند و به سمت صنعت و تولید حرکت کنند و اگر ان چنین شود به طور حتم شاهد توسعه اقتصادی و فاصله گرفتن از بسیاری از مشکلات اقتصادی موجود خواهیم بود.

کد N637509

وبگردی