آفتاب
مفتح در گفتگو با مهر مطرح کرد:

شهید مفتح آشنا به زبان مشترک حوزه و دانشگاه

شهید مفتح آشنا به زبان مشترک حوزه و دانشگاه

محمدمهدی مفتح گفت: شهید مفتح هم در حوزه و هم در دانشگاه زندگی کرده بود، لذا به ادبیات طلبه‌ها و دانشجویان آشنا بود و زبان مشترکی با آن‌ها داشت.

محمدمهدی مفتح در گفتگو با مهر با بیان این مطلب که وحدت حوزه و دانشگاه از دهه 40 مورد تاکید امام راحل بود، گفت: هم حضرت امام خمینی و هم مقام معظم رهبری بر وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یکی از مهمترین آرمان‌های انقلاب تاکید داشته‌اند. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه چهل این امر مورد تاکید حضرت امام و شاگردان ایشان مانند شهید مفتح بوده است.

وی افزود: حضرت امام فرموده بودند که وحدت این دو قشر یعنی وحدت همه ملت. ایشان معتقد بودند که دانش آموختگان دانشگاه و حوزه مدیران آینده کشور هستند و در این دو مرکز علمی تربیت می‌شوند، به همین دلیل امام بر اصلاح این دو بخش و وحدت دانش آموختگان آن ها تاکید داشتند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سختی های وحدت حوزه و دانشگاه در ابتدای کار گفت: سابقه حوزه‌های علمیه به حضور اسلام در ایران بر می گردد. یکی از مهمترین کشورهایی که مراکز علمی جهان اسلام در آن رشد یافت، ایران بود. بنابراین این مراکز و حوزه های علمیه در ایران سابقه ای طولانی دارند. اما دانشگاه به معنای امروزی آن به حکومت رضا شاه در ایران باز می گردد که به شکل غربی علوم را در ایران گسترش می داد.

وی افزود: نکته ظریف در این بین، جهت گیری رژیم پهلوی در قبال دانشگاه‌ها بوده است، به این معنا که آن ها با برنامه ریزی به دنبال آن بودند تا فضای دانشگاه را به مرکزی برای مخالفت با دین و آموزه های دینی تبدیل کنند. این مهمترین نکته ای بود که علما را نگران می ساخت. اگر به نسل گذشته نگاهی بیندازیم، بسیاری از آن ها از اینکه فرزندان خود را به دانشگاه بفرستند، ابا داشتند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان این مطلب که در واقع وحدت حوزه و دانشگاه می توانست این فضا را تعدیل کند، ادامه داد: در شرایط آن زمان حالت تضاد گونه ای رشد کرده بود؛ اول اینکه بسیاری از آینده سازان در داخل دانشگاه ها درس می خواندند و از سوی دیگر، فضا مناسب نبود. لذا در این شرایط شاهد دو رویکرد بودیم؛ اولین رویکرد، مخالفت و ممانعت از ورود به دانشگاه از سوی برخی افراد متدین بود. اما در این میان رویکرد دیگری هم وجود داشت که افرادی چون شهید مفتح پیگیر آن بودند.

مفتح توضیح داد: افرادی مانند شهید مفتح معتقد بودند که اکنون دانشگاه وجود دارد و جوانان پاکدلی از شهرها و روستاهای مختلف برای تحصیل به آن وارد می شوند. این جوانان در دانشگاه مورد حمله های غیر دینی قرار می گیرند و همین جوان ها قرار است فردا مدیران کشور شوند. ما با مقابله کردن و تحریم دانشگاه ها فقط فرزندان خود را حفظ می کنیم، اما دیگر جوانان مسلمان چه سرنوشتی خواهند داشت؟

وی ادامه داد: آن ها به این نتیجه رسیدند که بنابراین بهتر است که بزرگان علمی وارد دانشگاه ها شوند و در آن جا بتوانند این نقشه رژیم پهلوی را نقش بر آب کنند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که در میان بزرگانی که این دیدگاه را پیگیری می کردند، چرا امروز ما شهید مفتح را به عنوان مظهر وحدت حوزه و دانشگاه می دانیم، گفت: با این رویکرد افرادی مانند شهید مطهری، شهید باهنر، شهید بهشتی و دکتر مفتح از حوزه‌های علمی وارد دانشگاه شدند و نقش موثری را در ایجاد این وحدت و حفظ جوانان و اعتقادات آن ها ایفا کردند. البته این آرمان از دیرباز در ذهن و اقدامات شهید مفتح دیده می شد.

 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که شهید مفتح نخستین سمینار وحدت حوزه و دانشگاه را در آبان 58 در دانشگاه الهیات دانشگاه تهران برگزار کردند. این مراسم هم زمان بود با اولین سالگرد ارتحال سیدمصطفی خمینی و کمتر از دو ماه پس از آن، دکتر مفتح به شهادت نائل شد.مهدی مفتح ادامه داد: در دهه 40 ایشان مجموعه مقالاتی را با عنوان مسجد و دانشگاه نوشتند، یا در همان سال ها با همکاری با شهید بهشتی مدرسه ای را در قم تاسیس کردند که دین و دانش نام داشت. این افکار و اقدامات نشان دهنده این آرمان بود.

وی با اشاره به دیگر اقدامات شهید مفتح برای ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه گفت: شهید مفتح همچنین در قم جلساتی را تشکیل می دادند متشکل از طلاب و دانش آموزان و تلاش ایشان نزدیکی آرا و اندیشه آن ها به همدیگر بود.

این نماینده مجلس با اشاره به مقطع زمانی دهه 50 گفت: دهه 50 مصادف بود با حضور شهید مفتح در دانشگاه و برگزاری نماز جماعت در مسجد دانشگاه. او در این زمینه و بویژه سخنرانی در مساجد دانشگاه نقش پررنگی داشت.

وی با اشاره به برگزاری اولین سمینار وحدت حوزه و دانشگاه از سوی شهید مفتح گفت: این اقدامات ادامه داشت تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که شهید مفتح نخستین سمینار وحدت حوزه و دانشگاه را در آبان 58 در دانشگاه الهیات دانشگاه تهران برگزار کردند. این مراسم هم زمان بود با اولین سالگرد ارتحال سیدمصطفی خمینی و کمتر از دو ماه پس از آن، دکتر مفتح به شهادت نائل شد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دکتر مفتح تبلور وحدت حوزه و دانشگاه بود. ایشان در حوزه علمیه از دوره مقدماتی تا عالی ترین سطوح یعنی اجتهاد تحصیل کردند و مدرس بزرگ حوزه علمیه بودند. جلسات ایشان در حوزه علمیه همواره با شکوه ویژه ای برگزار می شد.

محمدمهدی مفتح افزود: از سوی دیگر شهید مفتح در دانشگاه هم تحصیل کرد و تا درجه دکترا در دانشگاه آموخت. تدریس هم کرده بود. به بیان دیگر ایشان هم در حوزه و هم در دانشگاه زندگی کرده بودند. لذا به ادبیات طلبه ها و دانشجویان آشنا بودند و زبان مشترکی با آن ها داشتند.

وی در خاتمه گفت: محل شهادت ایشان در دانشگاه بود و تقدیر این بود که عمامه ایشان در دانشگاه به خون آغشته شود.

کد N637497

وبگردی