آفتاب
یک کارشناس مسائل دینی:

پیامبر اکرم(ص)، مقام انسان را به عموم جامعه معرفی ‎کردند

پیامبر اکرم(ص)، مقام انسان را به عموم جامعه معرفی ‎کردند

یک کارشناس امور دینی، پیامبر اکرم(ص) را نمونه بارز یک انسان کامل دانست و گفت: پیام آخرین پیام‌آور انسانیت، زیستن و شناخت مقام انسان‏‌هاست که امروز همگان باید به این پیام توجه کرده و در مدار اخلاقی حرکت کنند.

حجت‎الاسلام علی عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) به عنوان پیامبر الهی در مسیر گسترش عقل‎گرایی در جامعه گام نهادند و هدف رسالت خود را تمام کردن مکارم اخلاقی اعلام کردند.

وی افزود: معرفی شأن و منزلت انسان یکی از مهم‌ترین اقدامات پیامبر(ص) بود که در کنار گسترش عقل‎گرایی مقام انسان را به عموم جامعه معرفی می‎کردند تا با اقداماتی که انجام می‌دهند از این مقام فاصله نگیرند.

عراقی تصریح کرد: شخصیت بزرگواری همچون پیامبر اسلام(ص) با برنامه‎های تبلیغی که در جامعه خود به منصه ظهور رسانده بودند، در این میان قریب به 23 سال از جامعه تازه تاسیس اسلامی که به دست پیامبر(ص) انجام گرفته بود سپری می‌شد که هنوز با کامل شدن فاصله داشت. چگونه می‌شود تصور کرد پیامبری با چنین خصوصیات برنامه‏‌ای برای آینده جامعه اسلامی بعد از خود نداشته باشد؟

عراقی خاطرنشان کرد: به عقیده شیعیان پس از پیامبر(ص) وظیفه رهبری جامعه به عهده ائمه‌اطهار(ع) واگذار می‌شود که منصوب از سوی خداوند هستند. چنانچه آیاتی از قرآن‌کریم به واقعه غدیرخم اشاره دارد که به سند معتبر امامت و سرپرستی جامعه اسلامی اشاره دارد، موجود است.

وی در ادامه به سیره پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: طبق سفارش حضرت علی(ع) وظیفه همگانی ما است که پیامبر(ص) را به عنوان الگوی معنوی خودمان قرار دهیم و قرآن‌کریم نیز به صراحت بهترین الگو را رسول اکرم(ص) معرفی کرده است. هر چقدر که ما در اخلاق و رفتار در تفکر و سبک زندگی، خودمان را به شخصیت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام نزدیک‏تر کنیم به همان میزان در زندگی دنیا و آخرت موفق و سعادتمند خواهیم بود.

عراقی خاطرنشان کرد: سیره پیامبر(ص) به قدری مهم و ارزشمند است که برخی از بزرگان سنت‎های پیامبر(ص) را از سایر سنت‎ها جدا کرده‌اند و در قالب کتابی جداگانه برای عمل کردن به جامعه ارائه داده‌اند که کتاب سنن‌‎النبی(ص) علامه محمدحسین طباطبایی نمونه بارز این پیروی از سیره پیامبر اکرم(ص) است.

انتهای پیام

کد N637399

وبگردی