آفتاب
عبدالباری عطوان بررسی کرد؛

طرح ناتو برای دمشق/ تکرار سناریوی بوسنی در سوریه

طرح ناتو برای دمشق/ تکرار سناریوی بوسنی در سوریه

عبدالباری العطوان در تحلیلی به بررسی طرحهای غرب برای منطقه از جمله سوریه پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه رای الیوم در تحلیلی از عبدالباری عطوان نوشت: اگر بخواهیم به حقیقت طرح غرب برای منطقه دست یابیم، اظهارات و مواضع پیمان‌ آتلانتیک شمالی که بازوی نظامی آمریکا و اروپا به شمار می‌آید، مهمترین منبع در این زمینه است؛ چون ناتو مهمترین مکان در تعیین استراتژی‌های نظامی و تحمیل آن از موضع قدرت محسوب می شود.

وی در ادامه تحلیل خود می آورد: جمعه هفته گذشته "آندرس فوگ راسمون" دبیر کل سابق ناتو که رهبری مداخله نظامی در لیبی را بر عهده گرفت و بر حملات هوایی نظامی در عراق نیز اشراف داشت سخنانی را در نشست افتتاحیه کنفرانس تحت عنوان "امنیت در خاورمیانه: بازیگران، چالش‌ ها و راه‌حل‌ ها" مطرح کرد. این کنفرانس در دانشگاه "حسن قلیونچی" در شهر "غازی عنتب" در مرز ترکیه با سوریه برگزار شد. راسموسن درباره چگونگی راه حل سوریه گفت: "باید سوریه بر اساس تقسیم‌ بندی‌های قومی و دینی و از طریق راضی کردن "بشار اسد" به ترک قدرت و همانند رویدادها در بوسنی تقسیم شود."

این روزنامه در ادامه نوشت: بوسنی بین سال‌های 1992 و 1995 شاهد جنگ داخلی میان صرب‌ ها و مسلمانان بود که سازمان‌های اطلاعات آمریکا نقش بزرگی در شعله‌ ور کردن آن و همچنین پایان آن و اعزام مجاهدین عرب با حمایت‌های عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس برای کمک رساندن به مسلمانان در مقابل جنایت‌ های صرب‌ ها بوده که طی آن هزاران نفر کشته شدند که مهمترین کشتارها فاجعه "سربرنیتسا" بوده است. مبارزان در حال دفاع از عقاید و دین خود و پیروز کردن برادرانشان بودند اما هرگز از نقش آمریکا و غرب در شعله ور کردن این جنگ در بالکان با هدف تقسیم و فروپاشی امپراطوری شوروی و یوگسلاوی که مهمترین پشتیبان شوروی بود، مطلع نبودند اما دولت‌ هایشان به خوبی از جزئیات این طرح مطلع بوده و با تمام وجود در راستای پیروزی این طرح گام برمی‌داشتند همانطور که این رویداد در افغانستان نیز اتفاق افتاد. بعد از این قضیه آمریکا کنفرانس صلحی را در شهر دیتون آمریکا در نوامبر 1995 برگزار کرد و طی آن توافقنامه تقسیم بوسی و هرزگوین به دو کشور حاصل شد. نخست دولت فدرالی بوسنی و هرزگوین بوده که مسلمانان صرب بر آن حکومت می‌کردند و صربستان بود که تحت حاکمیت صرب‌ ها بوده و نیروهای حافظ صلح نیز در منطقه مستقر شدند.

این روزنامه در ادامه افزود: راسمون اجرای این توافقنامه مذکور با کمی تغییر در سوریه را همانطور که در بوسنی روی داد تایید می‌ کند. اما در سخنان خود نگفت که بر اساس راه حلی که پیشنهاد می‌دهد سوریه به چند کشور تقسیم می‌ شود. آیا سوریه به سه کشور علوی، سنی و دروزی تقسیم می‌شود یا آنکه به علاوه آن کشور چهارمی که برای کردها در شمال باشد، ایجاد می‌شود. همچنین سرنوشت گروهک داعش در این تقسیم بندی چه خواهد می‌شود؟ آیا داعش بعدها به عنوان یک واقعیت به رسمیت شناخته خواهد شد؛ همانطور که واشنگتن به حکومت طالبان اذعان کرده و سفارت‌ های آن در ابوظبی، ریاض و اسلام آباد افتتاح شده است؟ جزئیات جنگ بوسنی در دهه نود که شامل مداخله جنگنده‌های آمریکایی و بمباران صربستان و تقسیم این کشور و ایجاد چندین کشور از جمله بوسنی، صربستان، کرواسی بوده هم اکنون در سوریه در حال تکرار است. باید همه آگاه باشند که این طرح خطرناکی است که بر تمامی رویدادهایی که در سوریه طی چهار سال گذشته اتفاق افتاده سایه خواهد انداخت و در صورتی که به پیروزی برسد بر دیگر کشورهای عربی از جمله عراق و پس از آن مصر و در نهایت عربستان سعودی تطبیق خواهد یافت.

کد N637387

وبگردی