آفتاب
مدیر طرح پایش و ارزیابی پارک‌های علم و فناوری کشور:

نیمی از کار شرکت‌های دانش‌بنیان بازاریابی و بازارسازی است

نیمی از کار شرکت‌های دانش‌بنیان بازاریابی و بازارسازی است

مدیر طرح پایش و ارزیابی پارک‌های علم و فناوری کشور گفت: پنجاه درصد کار شرکت‌های دانش‌بنیان، به بازاریابی و بازارسازی آنها بستگی دارد و اینکه گاهی دچار ورشکستگی می‌شوند ناشی از عدم توجه به این بخش است.

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا منطقه کرمانشاه، ژاله مجیب در همایش نقش پارک‌های علم و فناوری در توسعه استان کرمانشاه برگزار شد، به تاریخچه ایجاد پارک‌ها اشاره کرد و گفت: اولین پارک در سال 1371 در اصفهان آغاز به کار کرد و پس از آن در سال 81 در شورای گسترش وزارت علوم، ایجاد پارک‌های علم و فناوری در سراسر کشور نهادینه شد.

وی تعداد پارک‌های علم و فناوری کشور را 33 پارک و تعداد مراکز رشد را 175 مورد عنوان کرد و افزود: تا سال 84 تنها 70 مرکز رشد در کشور داشتیم، اما به تدریج شاهد افزایش شتاب ایجاد این مراکز بودیم.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این شتاب نباید باعث شود از کیفیت پارک‌ها و مراکز رشد غافل بمانیم، تصریح کرد: درهمین راستا وزارت علوم در برنامه‌های امسال خود ارزیابی پارک‌ها و مراکز رشد را با در نظر گیری چند شاخص در دستور کار دارد.

وی در ادامه تعریفی از پاک علم و فناوری ارائه داد و خاطرنشان کرد: پارک محلی برای ایجاد و توسعه ثروت از طریق دانش است و نقشی کاملا منطقه‌ای ایفا می‌کند، به این معنا که باید شاخک‌های حسی خود را در آن منطقه بگستراند و کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.

وی اظهار کرد: پارک خوب پارکی نیست که بین شرکت‌ها پول پخش کند بلکه باید منابع مالی را به آنها معرفی کند.

مجیب معتقد است: پارکی نقش خود را خوب ایفا کرده که در تولید ناخالص داخلی کشور سهم داشته باشد.

مدیر طرح پایش و ارزیابی پارک‌های علم و فناوری کشور فعالیت های پارک علم و فناوری را به 16 فعالیت مهم دسته‌بندی کرد و گفت: فردی وارد پارک می‌شود که ایده‌ای داشته باشد که بخشی از کارهای تحقیقاتی آن را انجام داده باشد، سپس باید ببینید این ایده چقدر در بازار به فروش می رسد و بعد یک تیم کاری پایدار برای خود تشکیل دهد.

به گفته این عضو هیات علمی موسسه مطالعات، تحقیقات و فناوری رصد بازار، ثبت اختراع، انتقال فناوری، جذب سرمایه‌گذار، پیگیری دریافت استاندارد و مجوزها از ابتدای کار و ... از دیگر مراحلی است که باید در پاک طی شود.

مجیب بر لزوم توجه به بازاریابی حرفه ای تاکید کرد و بازاریابی و بازارسازی را 50 درصد کار خواند و دلیل عدم موفقیت بسیاری از واحدها را بی‌توجهی به این موضوع دانست.

وی در ادامه سخنان خود اشاره ای به شرایط صنعتی، پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان کرمانشاه داشت و ادامه داد: کرمانشاه از نظر جایگاه صنعتی در رتبه 17 کشور است و جایگاه خوبی ندارد، اما از نظر رتبه‌بندی دانشگاه‌های جامع جایگاه خوبی در کشور دارد.

مجیب جایگاه کرمانشاه از نظر رتبه بندی دانشگاهای صنعتی را دهم کشور خواند و افزود: در بخش پژوهش جایگاه مناسبی ندارید که این جای تامل دارد.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات، تحقیقات و فناوری افزود: کرمانشاه از نظر تعداد پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در جایگاه ششم کشور است.

مجیب خواستار ایجاد یک بانک اطلاعاتی از مراکز رشد، شرکت‌های دانش بنیان، بخش‌های حمایتی و منابع مالی در کرمانشاه شد.

وی درپایان تصریح کرد: اگر به همین پارک‌ها و مراکز رشدی که در کرمانشاه وجود دارد خصوصا مرکز رشد منطقه اورامانات خوب پرداخته شود شاهد تحول در این منطقه خواهیم بود.

انتهای پیام

کد N637348

وبگردی