آفتاب

خطرات آسیب دیدگی‌های مغزی پی در پی

خطرات آسیب دیدگی‌های مغزی پی در پی

تحقیقات جدید نشان داده است که آسیب دیدگی‌ پی در پی در ناحیه سر باعث کاهش توانایی مغز در مصرف قند برای ترمیم سلول‌های آسیب دیده می‌شود. قند مهم‌ترین منبع انرژی مغز است.

به گزارش ایسنا، پیش از دو ضربه به ناحیه سر این اختلال را ایجاد می‌کند. توانایی مغز برای استفاده از قند بعد از آسیب دیدگی‌ بسیار مهم است. این مطالعات در دانشگاه اوهایو انجام شده است.

در این مطالعات مشخص شد که شش روز بعد از آسیب دیدگی‌ ناحیه سر، مصرف انرژی در سلول‌های مغزی بسیار بیشتر می‌شود. اگر یک آسیب دیدگی‌ دیگر نیز در این فاصله اتفاق بیافتد. مغز توانایی خود برای مصرف انرژی و انجام ریکاوری را از دست می‌دهد. کمبود مصرف انرژی برای ریکاوری باعث ایجاد تورم و انحطاط سلول‌های مغزی می‌شود.

تمامی مطالعات بالینی نشان داده‌اند که در آسیب دیدگی‌ مغزی نزدیک به هم بسیار خطرناک هستند و حتی می‌توانند منجر به مرگ شوند. دانستن جزئیات درباره این مساله می‌تواند به تصمیم گیری برای زمان برگشت به تمرین و مسابقه کمک کند. عوارض مخرب دو آسیب دیدگی‌ ناحیه پی در پی به اندازه 10 آسیب دیدگی‌ است نه دو آسیب دیدگی‌.

مهم‌ترین این مساله که مقاومت در برابر انسولین نقش مهمی در ریکاوری مغزی دارد نیز می‌تواند به درک بیشتر بیماری‌های مغزی کمک کند. آسیب دیدگی‌های مغزی باعث آلزایمر، کم شدن توجه و تمرکز شود.

به نظر می‌رسد که بعد از آسیب دیدگی‌ های پی در پی سیگنال‌های مغزی مختل می‌شوند و به همین دلیل علی‌رغم وجود قند و گلوکز در مغز سلول‌ها از این منابع برای ریکاوری استفاده نمی‌کنند. این اتفاق در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر نیز مشاهده می‌شود.

محققان تاثیرات آسیب دیدگی‌های مغزی پی در پی را در حیوانات بررسی کردند. آنها دریافتند که این اتفاق باعث انحطاط آکسون‌ها و تورم مغزی می‌شود.

نتایج این تحقیقات در مجله تخصصی "اعصاب" منتشر شده است.

ا‌نتها‌ی پیا‌م
کد N637228

وبگردی