آفتاب
اسعدی:

رسوبات دریای خزر از آستارا به سمت خلیج گرگان سرازیر می شود

رسوبات دریای خزر از آستارا به سمت خلیج گرگان سرازیر می شود

گرگان- مدیر بنادر و کشترانی استان گلستان گفت: رسوبات دریای خزر از آستارا به سمت سواحل بندرترکمن و بندرگز سرازیر می شود و در آینده نه چندان دور بحران دریاچه ارومیه در سواحل گلستان تکرار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اله یار اسعدی، شامگاه شنبه، در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: دو بندر ترکمن و گز استان گلستان به دلیل عمق کم سواحل و رسوبات بسیار از خدمات دریانوردی خارج شده اند.

وی افزود: در گذشته نه چندان دور که سواحل گلستان فعال بود شناورهای 500 و هزار تن در این سواحل پهلو می گرفت ولی در حال حاضر شناور های بالای هفت هزار تن در سواحل کشور شناور است و جابه جایی کمتر از آن صرفه اقتصادی برای فعالیت های دریانوردی ندارد.

اسعدی در ادامه با بیان این که از حوزه دریای خزر در استان گلستان تا بندر ترکمن رسوبات زیادی وجود دارد که ته نشین می شود و در آینده نزدیک انقطاع خلیج گرگان از دریاچه ارومیه را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: مطالبه استان این است که بندر فعالی را در سطح استان داشته باشیم و بندر خواجه نفس که در حال حاضر سرمایه گذارخصوصی دارد مورد توجه دولت است و ا زآن حمایت می کند.

مدیر کل بنادر و کشتیرانی استان با بیان این که صنعت بندر سازی صنعت گرانی است گفت: برای هر متر مربع بندر 20 میلیون تومان اعتبار نیاز است و برای هر متر مربع لایروبی سواحل هم بین 7 تا 9 دلار اعتبار نیاز است .

ظرف دو سال آینده اولین کشتی سوختی در بندر خواجه نفس پهلو می گیرد

اسعدی بیان کرد: برای بندر خواجه نفس در فاز اول پهلوگیری کشتی سوختی را داریم که ظرف دو سال آینده در صورت حمایت از سرمایه گذار بخش خصوصی انجام و بهره برداری می شود.

وی با بیان این که از اعتبارات دولتی برای ساخت این بندر نمی توانیم بهره گیریم گفت: تنها از صندوق توسعه ملی می توانیم درخواست وام برای این طرح عظیم استانی داشته باشیم.

کد N637198

وبگردی