آفتاب

قطع شاهرگ حیاتی داعش به دست کردها

قطع شاهرگ حیاتی داعش به دست کردها

پیشمرگ‌های کرد بعد از تحقق پیروزی‌های گسترده در جبهه سنجار و آزاد سازی این منطقه امروز(شنبه) توانستند کنترل مناطق مرزی با سوریه در غرب موصل را نیز به دست بگیرند و عملا شاهرگ حیاتی داعش در مرز با عراق را قطع کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از سایت شبکه المنار، نیروهای کرد پیشمرگ توانستند کنترل مناطق مرزی با سوریه را از سمت منطقه سنجار و ربیعة واقع در غرب موصل به دست بگیرند. عملیات گسترده کردها که از روز چهارشنبه آغاز شده با پشتیبانی گسترده جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش انجام می‌شود.

گذرگاه ربیعه و مناطق مرزی اطراف آن در استان نینوا، شاهراه اصلی نیروهای داعش بین دو کشور عراق و سوریه محسوب می‌شود که داعشی‌ها از آن برای انتقال سلاح و تجهیزات و نیز قاچاق نفت استخراج شده از میادین نفتی عراق استفاده می‌کردند. در این منطقه همچنین تونل‌های مرزی زیاد توسط داعش یا قاچاقچیان نزدیک به این گروه حفر شده است تا به دور از دید هواپیماهای ائتلاف و دولت عراق، نقل و انتقالات مرزی از طریق آنها انجام شود.

گذرگاه ربیعه مهمترین مسیر امداد رسانی و لجستیکی نیروهای داعش بین عراق و منطقه الجزیره و استان رقه در سوریه است که ادوات نظامی، تانک‌ها و موشک‌هایی که داعش از ارتش عراق به سرقت برد از طریق این گذرگاه به خاک سوریه و به استان رقه به عنوان مرکز خلافت خودخوانده داعش منتقل شد.

یک منبع از نیروهای کرد اعلام کرد که این نیروهای توانستند پیشرفت محسوسی را در این مناطق حاصل کنند و به مبارزات خود با نیروهای داعش برای بیرون راندن آنها از تمام مناطق موجود در عراق ادامه می‌دهند.

در همین حال حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در تماسی تلفنی با مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق پیروزی‌های اخیر نیروهای پیشمرگ را در زمار و سنجار واقع در استان نینوی را تبریک گفته و بر حمایت دولت عراق از منطقه کردستان و نیروهای پیشمرگ تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N636643

وبگردی