آفتاب
بانک جهانی اعلام کرد؛

خسارت 35 میلیارد دلاری جنگ سوریه و اقدامات داعش به منطقه

خسارت 35 میلیارد دلاری جنگ سوریه و اقدامات داعش به منطقه

بانک جهانی با انتشار گزارشی اعلام کرد که جنگ سوریه و اقدامات داعش 35 میلیارد دلار ضرر اقتصادی به کشورهای درگیر وارد آورده است.

بانک جهانی با انتشار گزارشی اعلام کرد که جنگ سوریه و اقدامات داعش 35 میلیارد دلار ضرر اقتصادی به کشورهای درگیر وارد آورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بانک جهانی اعلام کرد که جنگ جاری در سوریه از سه سال قبل تاکنون در کنار اقدامات داعش 35 میلیارد دلار به منطقه ضرر وارد آورده است.

بر این اساس، این درگیری‌ها کشورهایی را که در مسیر پیشرفت قرار داشتند نابود کرده است به طوری که سرانه رفاهی هر فرد در سوریه 16 درصد و در عراق 14 درصد و در لبنان 11 درصد کاهش یافته است. این کاهش شاخص به دلیل خسارت‌هایی صورت گرفته که جنگ سوریه آن را به دنبال داشته است. اقتصاد و تجارت در این کشورها نابود شده است.

جنگ مذکور بار اقتصادی سنگینی را بر ساکنان مناطق درگیر تحمیل کرده گرچه موجب به وجود آمدن برخی فرصت‌های تجاری محدود برای برخی افراد نیز شده است. به وجود آمدن داعش و اقدامات تروریستی آن نیز هزینه‌های اجتماعی، انسانی و اقتصادی سنگینی را برای مردم به دنبال داشته به طوری که روند تکامل تجاری منطقه‌ای را متوقف کرده و پیامدهای خطرناکی را برای آینده منطقه رقم زده است.

براساس گزارش ارائه شده از سوی کارشناسان اقتصادی بانک جهانی هزینه‌های مستقیم جنگ باعث از بین رفتن نیروها و تخریب زیرساخت‌ها و تحریم‌های تجاری و فساد شده است. پیش از در گرفتن جنگ سوریه حجم مبادلات تجاری میان سوریه، لبنان، ترکیه، اردن، مصر و عراق شاهد افزایش باثباتی بوده است اما در حال حاضر کشورهای منطقه به دنبال آن هستند که چگونه امکانات اقتصادی‌شان از بین می‌رود.

براساس این گزارش از بین رفتن تجارت منطقه‌ای تجارت مابین کشورهای شرق جهان عرب و خدمات تولیدی را تضعیف کرده و تاثیرات منفی بر ارائه خدمات در تمام این کشورها می‌گذارد.

براساس آمارهای ارائه شده ضررهای اقتصادی وارده آمده به این شش کشور (ترکیه، سوریه، اردن، عراق، لبنان و مصر) در جریان جنگ در منطقه به 35 میلیارد دلار می‌رسد. البته این میزان خسارت در بین کشور مذکور متفاوت است به طوری که تمام سوری‌ها از این جنگ متضرر شده‌اند اما در لبنان و ترکیه فقط کارگران خسارت دیده‌اند. در عرصه تجارت منطقه‌ای نیز این تفاوت به چشم می‌خورد. ترکیه حدود 1.6 میلیارد دلار از تجارت خود با شرق جهان عرب خسارت دیده در حالی که مصر و عراق حدود 600 میلیون دلار از ارزش صادرات احتمالی خود خسارت دیده‌اند.

انتهای پیام

کد N636145

وبگردی