آفتاب
الجزیره خبر داد:

ترکیه حکم باداشت فتح الله گولن را صادر کرد

ترکیه حکم باداشت فتح الله گولن را صادر کرد

دادگاهی در استانبول حکم بازداشت "فتح الله گولن" متحد دیروز و دشمن امروز "رجب طیب اردوغان" را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اختلافات آغاز شده میان "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه، و متحد قدیمی وی فتح الله گولن سرانجام منجر به صدور حکم بازداشت وی شد. 

الجزیره در این رابطه می نویسد: دادگاهی در استانبول حکم بازداشت فتح الله گولن که در آمریکا سکونت داشته و به عنوان مهمترین دشمن اردوغان محسوب می شود را صادر کرد. 

این وضعیت در حالی است که پلیس ترکیه هفته گذشه حملاتی را به رسانه های منتسب به گولن انجام داده بود. اردوغان، گولن را به تلاش برای سرنگون کردن دولت ترکیه از طریق افشای پرونده فساد 86 میلیارد یورویی و برهم زدن صلح میان آنکارا و حزب کارگران کردستان (پ ک ک) متهم کرده و پارلمان ترکیه نیز چندی پیش رای به تعطیل شدن مدارس تحت امر گولن داده است.

اردوغان در همین رابطه چندی پیش نیز در تماس با مقامان پاکستان از آنها خواست تا اقدام به تعطیل کردن مدارس مرتبط با جریان فتح الله گولن کنند.

این اقدام اردوغان پس از آن انجام می شود که پارلمان ترکیه فرمان تعطیل شدن مدارس گولن را صادر کرده است. به موجب مصوبه پارلمان ترکیه تمام این مدارس باید تا سپتامبر سال 2015 میلادی تعطیل شود.

گویا اردوغان با "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا نیز، گفتگوهایی را در خصوص محدود شدن فعالیت های گولن در آمریکا انجام داده است.

اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس از نفوذ بالای جنبش گولن درساختار سیاسی و اجتماعی ترکیه حکایت دارد. بر اساس این اسناد "جیمز جفری" سفیر سابق آمریکا در آنکارا در سال ۲۰۰۹ طی یک گزارش رمزدار این چنیین می نویسد: جنبش فتح الله گولن کنترل کامل حکومت ترکیه را به دست گرفته است.

این وضعیت در حالی است که گولن از حامیان سابق اردوغان محسوب می شد اما از سال گذشته و پس از افشای پرونده اختلاس 86 میلیارد دلاری و همچنین افشای مکالمات محرمانه اعضای دولت ترکیه در یوتیوپ، گولن و طرفداران وی متهم به جاسوسی و به راه انداختن دولت موازی برای ساقط کردن حکومت ترکیه شدند.

موضوع جاسوسی از مقامات ارشد ترکیه بویژه شخص اردوغان پس از افشای بزرگترین پرونده فساد مالی این کشور که پای دولت اردوغان نیز به آن کشیده شد مطرح گردید.

پس از افشای این پرونده، مکالماتی که اعلام شد گفتگوی تلفنی اردوغان و پسرش در مورد جابجایی مبلغ زیادی پول بود در یوتیوپ منتشر شد و متعاقب آن نیز گفتگوهای محرمانه "احمد داوداوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه، با فرماندهان ارشد ارتش درباره سوریه منتشر گردید.

اردوغان تمامی این موارد را توطئه ای از سوی جریان گولن دانست و این جریان را متهم به راه اندازی یک دولت موازی برای ساقط کرن حکومت متهم کرد. "فتح الله گولن" از متحدان سابق اردوغان و رقیبان اصلی امروز اوست. گولن هم اکنون در آمریکا به سر می برد و به دلیل اداره کردن مدارس مذهبی در کشورهای مختلف طرفداران زیادی را در ترکیه دارد.

کد N635997

وبگردی