آفتاب

علیرضا رجایی: اتباع افغانستانی برای ایران فرصت هستند

علیرضا رجایی: اتباع افغانستانی برای ایران فرصت هستند

مشاور و مدیرکل دفتر معاون کل نهاد ریاست جمهوری با اعلام این خبر که «در دولت یازدهم قرار شده است تفاهم‌نامه هدیه آموزشی به اتباع افغانستانی اعمال شود» گفت: حضوراتباع افغانستانی در ایران را برای کشورمان یک فرصت دانست.

علیرضا رجایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌درباره در نظر گرفتن امکانات برای افغان‌ها، با اشاره به‌این‌که «چه ما امکانات را در نظر بگیریم و چه در نظر نگیریم این‌ها در جای جای کشور حضور دارند» ادامه داد: نکته این است که به لحاظ رفتاری و فرهنگی نباید این جمعیت را نادیده بگیریم؛ چراکه هر فردی باید رشد کند و اگر تحت آموزش قرار نگیرد به سمت جریان‌های خلاف می‌پیوندد و چنانچه درست حمایت شود به سمت سازندگی و تولید کار پیش می‌رود و موجبات تغییرات رفتارهای خشن به رفتارهای مثبت ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ ما باید به تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی و به خصوص افغان‌ها به عنوان یک اصل نگاه کنیم؛ چراکه بر اساس کنوانسیون حقوق کودکان، همان سرویس و خدماتی که به شهروندان کشورمتن داده می‌شود باید به این افراد هم داده شود. بر همین اساس تاکید داریم که نباید تفاوت و تفکیکی بین مدارس دانش‌آموزان ایرانی و دیگر اتباع به خصوص اتباع افغان وجود داشته باشد. در همین راستا با برخوردهای سلیقه‌ای که بعضا به دلیل بی‌فرهنگی برخی مسوولان صرت می‌گیرد برخورد کرده و برخورد خواهیم کرد.

وی خبر داد: در دولت یازدهم قرار شده است تفاهم‌نامه هدیه آموزشی به اتباع افغانستانی اعمال شود. البته با توجه به این‌که مجموعه های آموزشی و پرورشی هنوز نسبت به این هدف یا برنامه شناخت ندارند در برخی از استان‌ها این طرح به درستی اجرا نشده است. بر اساس این طرح بحث شهریه کاملا حذف شده و همان رفتاری که با دانش‌آموزان ایرانی می‌شود با افغانستانی‌ها هم صورت می‌گیرد.

سرکنسولگری سابق ایران در بامیان افغانستان درباره تعاملات دیگر ایران و افغانستان به مسئله حقآبه و حق‌الصرف اشاره کرد و افزود: اخیرا در سفر آقای محقق به ایران در این‌باره صحبت شد و او گفته است که افغانستان در صدد است تعاملات را در این باره متواتر سازد. ما در مورد افغانستان نگاهی توام با هم‌زیستی مسالمت‌آمیز داریم. مرز طولانی با این کشور داریم که نباید آن را مسدود کنیم؛ بلکه این امر باید مدیریت شود که البته بهترین مدیریت توسط مردم صورت می‌گیرد. بهترین راه نیز، ارتباط با ریش‌سفیدان و مردم اقوام مختلف در افغانستان است.

وی درباره ازدواج مردان افغانستانی با زنان ایرانی نیز گفت: کودکان حاصل از این ازدواج در بدو تولد تا وقتی که به سن ازدواج و انتخاب برسند هویت افغانی دارند. در سن 18 سالگی به بعد انتخاب با خودشان است که ایرانی باشند یا افغانی. در حال حاضر و با توجه به این‌که شرایط افغانستان به گونه ای نیست که آن‌ها بخواهند برگردند و در آن‌جا زندگی کنند، باید فرزندان این افراد تا 18 سالگی مراقبت شوند و آموزش ببینند. ما بر صدور کارت هویت برای این افراد تاکید داریم و می‌توانیم بحث صدور کارت‌های هویتی را مدیریت کنیم. البته بحث‌های حقوقی و قانونی وجود دارد که در حال پیدا کردن راهکاری برای حل و فصل این معضل هستیم تا به یک میانگینی برای صدور شناسنامه برسیم.

وی با اشاره به این که «در حال حاضر 350 هزار دانش‌آموزان افغان در کشور داریم که رقم کمی نیست و حدود 500 هزار دانش‌آموز نیز بازمانده از تحصیل هستند» افزود: مشکل این است که هویت آن‌ها هنوز تعریف نشده است. ما با بخش اتباع وزارت کشور و بخش بین‌الملل آموزش و پرورش این مسئله را مطرح کرده و و پیشنهاداتی ارائه داده‌ایم. هدف ما این است که آن تعدادی که از تحصیل بازمانده‌اند ثبت نام شوند. یک بخشی از این کار توسط سازمان‌های مردم‌نهاد انجام می‌شد اما سعی داریم این‌ها مشمول برنامه‌های کلان آموزشی کشور شوند.

مسوول سابق ستاد پشتیبانی افغانستان وزارت امور خارجه هم‌چنین گفت:بر اساس آن‌چه تصویب شده، 500 نفر از دانشجویان افغان قرار است بورسیه شوند و وزارت علوم متولی این امر است و ما دنبال جذب دانشجویان و تحصیلات همه‌گیر دانش‌آموزان اتباع خارجی و به خصوص افغان‌ها هستیم.

وی با بیان این‌که «ایران دومین کشور مهاجرپذیر دنیاست» اظهار کرد: معتقدم باید به اتباع به عنوان یک فرصت در کشور نگاه کنیم.

انتهای پیام

کد N635920

وبگردی