آفتاب
در جمع مردم و مسئولان يزد مطرح شد/

خانه‌هاي متروك بافت تاريخي تعيين تكليف شوند/رسيدگي به تخلفات معادن يزد

خانه‌هاي متروك بافت تاريخي تعيين تكليف شوند/رسيدگي به تخلفات معادن يزد

يزدـ نماينده مردم يزد و اشكذر در مجلس گفت: بايد براي زمين هايي كه در بافت تاريخي بلا تكليف رها و به محل جولان افراد ولگرد تبديل شده و جايگاه جهاني بافت تاريخي را زير سئوال برده است، چاره انديشي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصالح جوكار به دنبال برگزاري سلسله نشست هاي خود با مردم محله هاي مختلف شهرستان يزد با حضور مسئولان دستگاه هاي مختلف برگزار مي شود، ظهر جمعه در جمع مردم محله پنبه كاران حاضر شد و به مسائل و مشكلات آنها رسيدگي كرد.

وي با تاكيد بر اهميت پويا نگاه داشتن بافت تاريخي و قديمي شهر يزد اظهار داشت: بايد براي بافت تاريخي هزينه شود تا رغبت مردم براي زندگي در اين بافت افزايش پيدا كند در غير اين صورت شاهد خالي شدن اين بافت از سكنه خواهيم بود.

جوكار تاكيد كرد: بافت تاریخی افتخار است و باید برای آن سرمایه گذاری شود و اگر برای این بافت هزینه نشود، گردشگران خارجی به جای آنکه مبلغ این بافت باشند، مشکلات آن را در قالب فيلم و عكس در همه جاي دنيا مطرح مي كنند و آنگاه جايگاه جهاني بافت تاريخي يزد دچار خدشه خواهد شد.

وي عنوان كرد: تامین نیازهای اولیه همچون احداث درمانگاه، راه های دسترسی، پارکینگ و ... از ابتدایی ترین امکانات مورد نیاز بافت تاریخی است و میراث فرهنگی نیز نباید قوانین را آنقدر سخت کند که مردم دست به تخلف بزنند بلكه بايد در بافت تاريخي با مردم تعامل بيشتري داشته باشند و اعتماد آنها را جلب كنند.

رئيس مجمع نمايندگان استان يزد همچنين با تبريك هفته وقف اظهار داشت: وقف تامین نیاز واقعی مردم توسط خود مردم است و هفته وقف فرصت بسیار خوبی است تا خیران پای کار آمده و با توجه به نیازهای مردم، وقفیات جدید داشته باشند.

وي ادامه داد: در بافت تاریخی یزد زمین های زیادی که وقف هم بوده بلااستفاده رها شده و باید برای آن چاره اندیشی شود هر چند کارهای بسیار خوبی صورت گرفته اما هنوز کافی نیست.

اداره ماليات به جاي تحت فشار قرار دادن كاسبان محل با تخلفات مالياتي معادن برخورد كند

جوكار در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مسئله معادن در استان يزد و حق مردم كه توسط برخي معدنكاران ضايع مي شود، افزود: برخي معادن متاسفانه از مالیات فرار می کنند و دستگاه امور مالیاتی به جای آنکه کاسب محله را تحت فشار بگذارد باید یقه این افراد را بگیرد و ما حق نداریم از افرادی که معادن را استخراج کرده و حقوق ملت را نمی دهند، حمایت کنیم و تاسف بارتر اینکه اغلب اين معادن، درآمد آن را نیز در استانی دیگر هزینه مي کنند.

جوکار افزود: باید از كار افرادي كه معادن را برداشت کرده، مالیات نمی دهند و منافع آن را در جای دیگر و در خارج استان هزینه می کنند، گرفته شود و اگر حقوق مردم را ندهند نباید از آنها حمایت کنیم.

فرماندار یزد نیز در این نشست با اشاره به تغيير شرايط در بافت جمعيتي يزد اظهار داشت: اين تغيير در امنيت مردم و محله ها نيز تاثير گذار بوده به نحوي كه مثلا در گذشته کلید خودرو شبانه روز بر روی آن بود و كسي به آن تعرض نمي كرد اما اکنون این اقدامات میسر نیست لذا بخش بیشتری از سرقت های منازل و خودرو به دلیل سهل انگاری مردم است اما به مسئولان مربوطه نیز در این زمینه تذکر خواهیم داد.

تلاش فرمانداري براي ساماندهي بافت تاريخي يزد/ مردم هم پاي كار بيايند

محمود شاكري شمسي افزود: در مورد منازل تخریب شده و حضور افراد ولگرد در این منازل و بافت تاریخی نیز پیگیری لازم صورت خواهد گرفت تا دغدغه مردم رفع شود.

شهردار ناحیه دو یزد نیز در این نشست گفت: ۷۳۰ هکتار از شهر یزد در قسمت بافت تاریخی قرار گرفته و فقط ۲۰ درصد آن دولتی است و بیش از ۸۰ درصد متولی مردمی دارد و اگر مردم کمک نکنند انجام اقدامات لازم بسیار مشکل خواهد بود.

محمد علی رحمت آبادی افزود: شهر یک موجود زنده است لذا طرح جامع شهری برای پویایی شهر تدوین شده و هرگونه ساخت و ساز بر اساس این طرح صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: شهرداری تشکیلات عمومی است بنابراين از همه درخواست داریم به ملک خودشان توجه داشته باشند و ما نیز کمال همکاری را در این زمینه خواهیم داشت.

شهردار ناحیه تاریخی یزد نیز در این نشست اظهار داشت: همه روزه جمع آوری زباله در ناحیه تاریخی انجام می شود و مشکل رفع آبهای سطحی نیز با حفر چاه های جذبی رفع شده و در مکان های مورد نیاز نیز اگر به  شهرداری اعلام شود اقدام خواهد شد.

املاكي كه طبق ضوابط ميراث فرهنگي ساخته شوند از پرداخت عوارض معافند

سید محمود کشفی پور افزود: در رابطه با رفع خطر عمومی نیز اگر به شهرداری اعلام شود اقدام خواهیم کرد و با توجه به اهمیتی که بافت تاریخی دارد لذا برای بازسازی املاک در بافت تاریخی که طبق ضوابط میراث فرهنگی باشد هیچ گونه عوارضی دریافت نمی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد نیز در این نشست گفت: مشکلات بافت تاریخی را به عینه درک کرده ام و و تلاش مي كنم تا آنجا که وظیفه حاکمیتی ما خدشه دار نشود، کمال همکاری را با ساکنان بافت تاریخی داشته باشیم.

افزايش سه برابري بودجه بافت قديمي يزد در بودجه سال آينده شهرداري يزد

محمدمهدی شرافت افزود: طی نشستی که روز گذشته  با حضور معاون عمرانی استاندار برگزار شد، اعضای شورای شهر افزایش سه برابری بودجه مربوط به بافت قدیم در سال آینده را مصوب کردند که کمک شایانی به این بافت خواهد كرد.

وی ادامه داد: کتابخانه مرکزی یزد که سالیان متمادی به حال خود رها شده  بود به شهرداری تحویل شد تا نسبت به تکمیل و راه اندازی آن اقدام شود و برای تامین پارکینگ بر اساس ضوابط بافت قدیم نیز اقداماتی انجام شده است.

شرافت بيان كرد: بافت تاریخی یزد دارای ارزش زیادی است لذا درخواست اختصاص بودجه بیشتری را توسط مسئولان داریم و خوشبختانه استان یزد در زمینه خانه های مشارکتی نیز رتبه اول کشور را دارد و تاکنون ۲۰۰ خانه مشارکتی بازسازی شده است.

خانه هاي تاريخي يزد تا سقف ۲۰ ميليون تومان تسهيلات بلاعوض مي گيرند

وي ادامه داد: به خانه های ثبتی تاریخی تا سقف ۲۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض کمک می شود و طرح اقامتی بوم گردی و استفاده از خانه های مسکونی مردم در بافت قدیم تدوین شده و طی ماه آینده برنامه ریزی خواهد شد تا منازل کد دار شده و گردشگران در این اقامتگاههای مردمی ساکن شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد نیز در این نشست گفت: در رابطه با گلایه مردم از زمینی که در محله پنبه کاران موقوفه بوده و راه دسترسی ندارد پیگیری لازم را انجام خواهیم داد و در صورت مراجعه مردم و متولیان موقوفه به اداره اوقاف هر گونه همکاری را جهت کسب مجوزهای قانونی و پروانه شهرداری انجام خواهیم داد.

حجت الاسلام غلامرضا عادل اظهار داشت: در زمینه ساخت مساجد نیز در صورتی که خیران به اداره اوقاف مراجعه داشته باشند می توانیم از طریق تخفیف مالیاتی و یا پرداخت وام قرض الحسنه و بدون بهره و دیگر اقدامات لازم مساعدت داشته باشیم.

رییس مرکز بهداشت یزد نیز در این نشست گفت: در شهر یزد بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد و ۲۰ مرکز درمانی به مردم خدمت رسانی می کند و مراکزی وجود دارد که ۶۰ تا ۸۰ هزار نفر را پوشش می دهد.

لزوم ايجاد امكانات بهداشتي براي محله ۶ هزار نفري پنبه كاران

محمد صادق ابوالحسنی افزود: در محله پنبه کاران شش هزار نفر بیشتر ساکن نیستند و لذا پایگاه بهداشتی باید ایجاد شود و امکانات لازم برای مرکز نداریم ضمن اینکه درمانگاهی که در این محله توسط خیری ساخته شده بیش از سی سال از ساخت آن می گذرد و هرگونه بازسازی آن نیاز به اعتبار جدید دارد که در حال حاضر امکان پذیر نیست.

سرپرست هیات محمدی پنبه کاران یزد نیز در این نشست گفت: هنگامی که مسئولان قصد انتقال آب به یزد را داشتند وزیر وقت گفته بود این عمل صرفه اقتصادی ندارد و لذا مرحوم آیت الله خاتمی در آن زمان گفته بودند پس جنگ هم صرفه اقتصادی ندارد و چرا می جنگید.

محمدجواد فارغ یزدی افزود: اکنون نیز مسئولان باید با استفاده از تبصره های قانونی مشکل مردم را حل کنند و متاسفانه زندگی در این بافت در برخی قسمت ها بیشتر شبیه مردگی است تا زندگی و آیا مسئولان شهر حاضرند حتی یک ساعت در چنین مکانی زندگی کنند.

وی گفت: در انتهای بن بست سه متری جنب حسینیه پنبه کاران روبه روی آب انبار مجوز برجی مسکونی داده شده که باعث ناراحتی مردم گردیده و در زمینه نیمه تعطیل بودن درمانگاه، خانه های متروک و حضور ولگردها در این منازل و کمبود پارکینگ و راه دسترسی و عدم مناسب بودن آسفالت نیز از دیگر درخواست های مردمی است.

در پایان این نشست شادانفر و فارغ یزدی از طرف مردم به عنوان نماینده انتخاب شدند تا پیگیری مصوبات این نشست و به سر انجام رساندن قولهای داده شده  را داشته باشند.

 

کد N635683

وبگردی