آفتاب
ارتباط نخست وزیر سابق انگلیس با همسر امپراطور رسانه ای جهان در دسر ساز شد/

"تونی بلر" به فهرست مقامات مسئله دار اضافه شد

"تونی بلر" به فهرست مقامات مسئله دار اضافه شد

پرسش خبرنگار روزنامه اکونومیست از نخست وزیر اسبق انگلیس درباره ارتباط وی با همسر سابق "رابرت مرداک" به شدت موجب خشم "تونی بلر" گردید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، "ویندی دنگ" که در نوامبر 2013 پس از 14 سال زندگی با "رابرت مرداک" امپراتور رسانه ای جهان، از وی جدا شده بود اخیرا خاطرات خود را منتشر کرده و در آن از روابط گرم خود با تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس، پرده برداشته است. 

همین امر موجب شد تا خبرنگار روزنامه اکونومیست در مصاحبه با تونی بلر، از وی در مورد این روابط گرم سوال کند که همین امر موجب عصبانیت نخست وزیر اسبق انگلیس شده است. 

البته در سال های گذشته خبرهایی در این رابطه منتشر شده بود، اما انتشار خاطرات ویندی دنگ موجب شد تا این موضوع بار دیگر اهمیت پیدا کند. 

ویندی دنگ بازرگانی چینی-آمریکایی است. ویندی سومین همسر رابرت مرداک بود که نقش راهنمای همسرش برای سرمایه گذاری در رسانه‌های چینی را داشت. در سال ۱۹۸۸ ویندی توانست در رشتهٔ اقتصاد وارد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا شد. 

درپی انتشار این اخبار منابع نزدیک به شری بلر همسر تونی بلر دراین رابطه به نقل از وی اعلام کرده اند : من به تونی اطمینان دارم وی به من خیانت نمی کند و اطمینان دارم با ویندی رابطه جنسی نداشته است.

به نوشته روزنامه های انگلیسی ؛ بعد از به نخست وزیری رسیدن تونی بلر از سال 1997 تا سال 2007 رابطه بین خانواده وی و خانواده رابرت مرداک افزایش یافت و بارها دیده شده ویندی همسر مورداک با تونی بلر رابطه ای گرم دارد. 

اما رابرات مرداک معروف به غول رسانه ای جهان که از طریق همکاری با دولت های مختلف انگلیس توانسته اقدامات ضد قانونی بیشماری را انجام دهد که معروف ترین آن پرونده شنود در انگلیس است. 

مرداک یکی از بزرگترین امپراتوری های رسانه ­ای دنیا یعنی نیوزکورپوریشن را ریاست می­ کند که در سال 2008 بالغ بر 33 میلیارد دلار از محصولات متنوع رسانه ه­ایش درآمد کسب کرده بود. این محصولات شامل فاکس نیوز، فاکس قرن بیستم، داو جونز (ناشر نشریه وال استریت ژورنال)، هارپر کالینز، مای اسپیس، نیویورک پستو صدها روزنامه و ایستگاه تلویزیونی دیگر می­ شود.

رابرت مرداک فعالیت رسانه‌ای خود را در آدلاید استرالیا آغاز کرد. وی بعدها شرکت های رسانه‌ای خود را به بازار رسانه‌ای انگلستان، آمریکا و آسیا گسترش داد. اگر چه وی برای اولین بار در استرالیا و در اواخر دهه 1950 وارد عرصه تلوزیون شد، اما بعدها این دارایی‌ها را واگذار کرد و سهام کنونی رسانه‌ای شرکت نیوزکورپوریشندر استرالیا (که هنوز اغلب به صورت چاپی فعالیت می‌کند) تابع قوانین مالکیت بین‌رسانه‌ای است.

اولین یورش جدی مرداک به عرصه تلویزیون در آمریکا صورت گرفت. وی در سال 1986، شرکت پخش فاکس را در این کشور تأسیس کرد. وی در دهه 2000، تبدیل به یکی از سرمایه‌گذاران برتر در عرصه تلویزیون ماهواره‌ای، صنعت فیلم سازی و اینترنت شده و وا‌ل‌استریت‌ژورنال، یکی از روزنامه‌های بزرگ آمریکا را خریداری نمود. نشریه تایم، مرداک را سه بار در فهرست 100 فرد تأثیرگذار جهان قرار داد. در سال 2010، وی در فهرست ثروتمندترین مردان جهان که توسط نشریه فوربس ارائه می‌شود، حائز رتبه سیزدهم شد. وی دارای ثروتی بالغ بر 6.3 میلیارد دلار و صدوهفدهمین فرد ثروتمند جهان است.

کد N635509

وبگردی