آفتاب

سفرهای فضایی امن‌تر از تصورات پیشین

سفرهای فضایی امن‌تر از تصورات پیشین

تحلیل داده‌های دریافتی از آزمایش‌ انجام‌شده بر بورد ایستگاه بین‌المللی فضایی نشان می‌دهد سفرهای فضایی کم‌خطرتر از آنچه که تصور می‌شوند، هستند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، تحلیل داده‌های آزمایش MATROSHKA که نخستین ارزیابی قرارگرفتن فضانوردان در معرض تشعشعات کیهانی را انجام داده، تکمیل شده است. نتایج این آزمایش که بر بورد ایستگاه بین‌المللی فضایی انجام ‌شد، نشان می‌دهند فضا برای مسافران فضایی بیش از آنچه تصور می‌شد، امن است.

در میان بسیاری از خطراتی که زندگی مسافران فضایی را تهدید می‌کند، تشعشعات کیهانی یونیزه‌کننده خطر اصلی به شمار می‌آیند به طوری که این موضوع زمان سپری‌کردن فضانوردان در فضا را محدود می‌کند.

به منظور تعیین مقادیر واقعی تشعشعاتی که فضانوردان طی سفرهای فضایی طولانی‌مدت در معرض آن قرار می‌گیرند، آژانس فضایی اروپا با همکاری نهادهایی از آلمان، لهستان، اتریش، سوئد و روسیه آزمایش MATROSHKA را طراحی و عملی کرد. در این آزمایش، مانکنی که دقیقا بدن انسان را تقلید می‌کرد، به چند هزار آشکارساز مجهز شد و این آشکارسازها مقادیر تشعشع کیهانی تاثیرگذار بر مانکن را در داخل ایستگاه بین‌المللی فضایی و فضای بیرون از آن طی چند سال ثبت کردند.

تحلیل داده‌های حاصل از این آزمایش به تازگی تمام شده و نتایج حاصله غیرمنتظره گزارش شدند. این نتایج نشان می‌دهد مقادیر واقعی تشعشات مرتبط با خطر سلامتی فضانوردان، بسیار پایین‌تر از آنچیزی گزارش شد که دوزسنج‌های لباس فضانوردان نشان داده‌ بودند.

در مانکن انسان‌نمای به کاررفته در این تحقیق پزشکی، استخوان‌های واقعی انسان‌ها کار گذاشته شده بودند و این بدن پلاستیکی اشکال و تراکم بافت‌های نرم یا ریه‌های انسانی را شبیه‌سازی می‌کرد. این مانکن که بدون پا بود، شامل 33 قطعه بود که ضخامت هر یک از آن‌ها 2.5 سانتی‌متر گزارش شد و تعداد آشکارسازهایی که در درون این مانکن قرار داده شده بودند، چندین هزار مورد اعلام شد.

این مانکن آزمایشگاهی دانشمندان را قادر ساخت به طور دقیق توزیع فضایی مقادیر تشعشعات را در درون مانکن تعیین و مقادیر جذب‌شده توسط ارگان‌های بدن انسان را ارزیابی کنند و در نهایت میزان تشعشعات کیهانی که برای انسان خطرناک هستند، را به دست آورند.

طی سال‌های 2004 تا 2009 مانکن MATROSHKA در معرض سه تشعشع کیهانی قرار گرفت که هر یک از این بازه‌های زمانی یک سال یا بیشتر طول کشید.

پس از بازگرداندن آشکارسازهای این مانکن به زمین، تحلیل آن‌ها توسط تیمی از دانشمندان انجام شد و نتایج نشان می‌دهد دوزسنج‌هایی که خدمه در داخل ایستگاه بین‌المللی می‌پوشند، در میزان مقادیر واقعی تشعشع مزبور تا 15 درصد اغراق کرده بودند؛ با این حال این اغراق در فضای باز 200 درصد گزارش شد.

انتهای پیام

کد N634798

وبگردی