آفتاب

ساخت دستگاه نشت‌یاب گاز توسط محققان دانشگاه شیراز

ساخت دستگاه نشت‌یاب گاز توسط محققان دانشگاه شیراز

پژوهشگران دانشگاه شیراز با استفاده از نانولوله‎های کربنی چند دیواره دستگاهی برای تعیین میزان گازها با حساسیت بالا عرضه کردند که قادر به تشخیص فاسد شدن مواد غذایی در سردخانه‌ها و نشتی گاز در خطوط انتقال است.

مسلم داراب‌پور مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا با اشاره به ضرورت تشخیص برخی از گازهای سمی چون دی اکسید کربن و منو اکسید کربن گفت: در این راستا اقدام به طراحی و ساخت دستگاه نشت‌یاب گازهای سمی کردیم که با دقت بالا قادر به تشخیص این نوع گازها است.

وی حساسیت بالای دستگاه نسبت به هیدروژن را از مزایای آن نام برد و ادامه داد: این دستگاه قادر است مقادیر کم این گاز را با دقت بالا اندازه گیری کند.

داراب پور با تاکید بر این که این دستگاه دارای کاربردهای فراوان است، اظهار داشت: از این دستگاه علاوه بر خطوط انتقال گاز برای تشخیص نشتی گاز، می‌توان برای کارخانه‌های صنعتی که امکان نشتی گاز در آنها وجود دارد استفاده کرد.

مجری طرح با تاکید بر این که این دستگاه در ایستگاه‌های CNG نیز قابل کاربرد است،‌ خاطر نشان کرد: در سردخانه‌های مواد غذایی بر اثر فاسد شدن محصولات غذایی گازهایی متصاعد می‌شود که با تشخیص بموقع این گازها می‌توان فهمید که مواد غذایی در حال فاسد شدن است.

وی اضافه کرد: دستگاه نشت یاب گاز به گونه‌ای طراحی شده است که قادر به تشخیص این نوع از گازها نیز هست.

این محقق به دلایل حساسیت بالای این دستگاه اشاره کرد و افزود: بخش‌های اصلی این دستگاه از نانو لوله‌های کربنی چند دیواره(Multi Walled CNT) ساخته شده است که نتیجه این اقدام ایجاد حساسیت بالا در دستگاه، حد تشخیص مناسب و تکرار پذیری در آن شده است.

داراب پور به بیان عملکرد این دستگاه پرداخت و گفت: هر گازی دارای انرژی یونیزاسیون خاص خود است و در این طرح با یونیزه کردن گازها و بررسی داده‌هایی که از یونیزه کردن به دست می‌آوریم نوع گاز را مشخص و میزان آن را اندازه گیری می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N634795

وبگردی