آفتاب

خطرات پیش روی امنیت هسته‌ای جهانی از نگاه نیویورک‌تایمز

خطرات پیش روی امنیت هسته‌ای جهانی از نگاه نیویورک‌تایمز

تسنیم نوشت:

روزنامه آمریکایی از بمب‌های هسته‌ای پاکستان که در شرایط ناامنی نگهداری می‌شوند، عدم همکاری روسیه با غرب به دلیل بحران اوکراین و نیز تأسیسات هسته‌ای قدیمی آمریکا به عنوان خطراتی یاد می‌کند که امنیت هسته‌ای جهان را تهدید می‌کنند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به قلم جین هارمن می‌نویسد که حتی مذاکرات هسته‌ای ایران نیز که این روزها مهمترین بحث رسانه‌ها در حوزه امنیت هسته‌ای هستند تحت تأثیر سایر موضوعات رسانه‌ای به زودی فراموش می‌شود: "این امر بی‌نهایت خطرناک است. با بمب‌های هسته‌ای غیرایمن در پاکستان، مواد غیر ایمن در سراسر جهان و نیز تأسیسات قدیمی هسته‌ای در اینجا [آمریکا] باید مواظب تمام خطرات اشاعه هسته‌ای باشیم."

هارمن در ادامه می‌گوید: "در سال 2011، جفری گلدبرگ و مارک آمبیندر، ترسناک‌ترین جمله‌ای که تاکنون شنیده‌ام را نوشتند: در کشوری که موطن تندروترین افراطی‌های اسلامی ومقر فرماندهی سازمان‌هایی که با این ایدوئولوژی‌های افراطی همبستر هستند، بمب‌های هسته‌ای که می‌توانند تمام شهرها را نابود کنند در کامیونت‌هایی معمولی در جاده‌هایی خطرناک حمل و نقل می‌شوند."

نیویورک‌تایمز در ادامه به مقوله مواد رادیواکتیو پرداخته و می‌نویسد: "اگرچه پیشرفت‌ها از زمانی که باراک اوباما میزبانی نشست امنیت هسته‌ای را در سال 2010 به عهده گرفته بسیار تأثیرگزار بوده اما به یاد داشته باشید که کشورهای شرکت‌ کننده وعهده دادرند که مواد هسته‌ای تسلیحاتی را تا سال جاری ایمن‌سازی کنند. این وعده محقق نشده است .... در همین حین روسیه همکاری بلندمدت و موفقیت‌آمیز خود با آمریکا برای ایمن‌سازی تأسیسات هسته‌ای متوقف کرده است و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور، قصد دارد در نشست بعدی امنیت هسته‌ای شرکت نکند، غیاب وی یکی دیگر از تلفات جانبی بحران اوکراین است."

نویسنده در ادامه به موضوع خطرات ناشی از تأسیسات هسته‌ای فرسوده آمریکا می‌پردازد: "امنیت هسته‌ای - در همه حوزه‌ها به غیر از مذاکرات هسته‌ای ایران - به فراموشی سپرده شده است. شاید یکی از دلایل این امر، الگوی بدی باشد که توسط نیروهای هسته‌ای خودمان ارائه می‌شود. تحقیقات هسته‌ای اخیر پنتاگون نشان داده‌اند ما سیلوهای هسته‌ای 60 ساله‌ای داریم که درب‌ انفجاری‌شان بسته نمی‌شود. کارکنان موشک‌های بالستیک هسته‌ای و قاره‌پیمای ما تنها با یک آچار فرانسه می‌توانند کلاهک‌های هسته‌ای را به موشک‌های‌شان وصل کنند، آچاری که از طریق شرکت حمل و نقل فداکس با یکدیگر رد و بدل می‌کنند. چقدر این فرآیند حرفه‌ای است."

رئیس‌جمهور از یک برنامه جدی، جامع و بسیار هزینه‌بر برای مدرن کردن نیروهای هسته‌ای آمریکا حمایت کرده است. علاوه بر هزینه‌ها، یک مسأله بزرگ دیگر نیز وجود دارد: نوسازی سه دهه به طول خواهد انجامید. ... من نمی‌توانم به توانایی دولت‌مان برای ادامه یک برنامه 30 ساله اعتماد کنم."

 

23503

کد N634677

وبگردی