آفتاب
آقامحمدی:

ایران اسلامی با عزم ملی به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل خواهد شد

ایران اسلامی با عزم ملی به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل خواهد شد

قزوین- رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی و دستیابی به قدرت اول منطقه از سیاست های نظام است که با عزم و اراده ملی و تحقق رشد ۱۰ درصدی دست یافتنی است.

به گزارش خبرنگار مهر، به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست تبیین مضامین و الزامات رهبردی و پیشرفت استان از دیدگاه مقام معظم رهبری در همایش در دیار کهن و فرزانگی در سالروز سفر مقام معظم رهبری ظهر پنجشنبه با حضور محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور، آیت الله اسلامی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، آیت الله تاکندی استاد حوزه، حجج اسلام باریک بین و عابدینی امامان جمعه موقت قزوین، مرتضی روزبه استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، معاونان استاندار ومدیران دستگاههای اجرایی استان در سالن اجتماعات دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین برگزار شد.

علی آقا محمدی در این مراسم گفت: در چشم انداز ۲۰ ساله یکی از اهداف کلیدی و اصلي كشور ارتقاي جمهوري اسلامي ایران به قدرت اول اقتصادي در منطقه آسیای جنوب غربی است که پیش بینی جمهوری اسلامی ایران براساس اولویت استراتژیک منطقه ای است که در آینده مورد تهدید اساسی واقع می شود.

وي افزود:اين منطقه محدوده ای مهم در سطح جهانی است که اگر به سامان برسد می تواند از آشفتگی ها دور بماند ولی اگر وضعیت اش تغییر نیابد تنش ها در آن بیشتر می شود.

آقای محمدي با بیان اینکه قدرت های جهانی بر این منطقه چشم طمع دارند یادآورشد: بر اساس آخرین گزارش سازمان های اطلاعات آمریکا تا ۱۵ سال آینده مسایل منطقه به گونه ای خواهد بود که شاهد تنش های امنیتی خواهد بود که بر این اساس طرح های جمهوری اسلامی مبتنی بر "مناف" بود که این منطقه خاورمیانه به شمال افریقا را شامل می شود  واگر ایران بخواهد در این محدوده نقش ایفا کند باید توانمندی آن را داشته باشد و براساس این امر باید نرخ رشد بالا ۱۰ درصد را كسب كند تا به چایگاه اول منطقه برسد.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: نرخ رشد هشت درصدي اجتناب ناپذیر است و اگر به آن دست پیدا نکنیم در آینده با چالش ها زیادی مواجه خواهیم شد.

وي بيان كرد: اصل ۴۴ قانون اساسی یکی از بخش های مهم است که با توجه به اينكه در گذشته محور اول دولت و بخش خصوصی نیز مکمل بود ولی براساس این اصل این موارد جابجا شد و بخش خصوصی محور و دولت بايد تکمیل کننده شود.

این مسئول گفت: براساس سند چشم انداز به گونه ای بود که باید مقام اول منطقه را کسب می کردیم اما دشمنان ايران اسلامي اين ارتباط را قطع کردند و با تحریم و تنش های مختلف کاری کردند منحنی رشد ایران تنزل کند و بحرانی را که پدید آوردند در اختیار ما نبود مانند تحریم های اقتصادی ولی وظيفه داریم ظرفیتی ایجاد کنیم تا با آن گذشته جبران شود و براساس وضعیت جدید حرکت کنیم که این موضوع محور اقتصاد مقاومتی است که بعد ازاجراي اصل ۴۴ این امرباید محقق شود.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر بيكار بنشينيم و برای اجراي اقتصاد مقاومتي با هدف ارتقاي وضعيت اقتصادي كشور کاری نکنیم خیانت کرده ایم و باید بدانیم ملتی که در هشت سال جنگ تحمیلی تجربیات خوبی کسب کرده و بعد از آن نیز برنامه ریزی های خوبی در عرصه سیاست خارجی داشتیم و این امر را نیز در عرصه اقتصادی بایستی پیش ببریم که این کار شدنی است.

آقامحمدی یادآورشد: امریکا می خواهد ایران از فهرست ۲۰ کشوراقتصادي جهان خارج شود بنابراین گروه جي ۲۰ را تشکیل دادند ولی هدف ما رسیدن به رده سیزدهم جهانی است زیرا در این منطقه به دلیل همسایگی با پنج کشور برتر اقتصادی جهان موقعیت ویژه ای داریم که باید از آن استفاده کنیم.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: برزیل، روسیه، چین، هند، افریقای جنوبی کشورهایی هستند که به رشد اقتصادی مطلوبی رسیده اند که از بين اين كشورها روسیه و چین و هند در این منطقه قرار دارند و ارتباط های جهانی را در اختیار دارند که این امر برای ما فرصت بسیار مغتنمی است.

وي افزود: توجه به آمایش سرزمین برای توسعه متوازن تمام ظرفيت هاي کشور و تبديل شدن به اولين قطب اقتصادي آسیای جنوب غربی و جانمایی ایران در منطقه، از تاکیدات رهبری است و ایشان سهم منطقه یک را در تولید ناخالص داخلی ۲۵ درصد اعلام کرده اند.

و با اشاره به موقعیت استان قزوین گفت: رشد استان قزوين در حال حاضر ۳.۵ درصد است و پیشنهاد کردیم این سهم به ۱۰ درصد برسد زیرا ظرفیت دستگاههای استان با داشتن ۱۳۳ هزار دانشجو بسیار مطلوب است که  از این ظرفیت باید برای توسعه استان استفاده شود.

آقامحمدی اظهارداشت: مقام رهبری در سفر به قزوین فرمودند: استان مجموعه ای از نقاط جذاب، امید بخش و ترکیب بدیعی از استعدادها و موهبت های خدادادی است و این استان در حال حاضر با ۱.۶ درصد از جمعیت كشور جایگاه بيستم کشوري و در تولید GDP سرانه رتبه ۱۱و در ارزش افزوده بخش کشاورزي نيزرتبه ۱۸ را داراست كه با توجه به ظرفيت استان با تلاش مديران استاني باید این جایگاه ارتقاء یابد.

آقا محمدی افزود: فعال کردن توانمندی های استان در چارچوب رویکرد درون زایی اقتصاد مقاومتی از طریق استفاده از ظرفیت های موجود، استفاده از امکانات نیمه تمام، رفع مقدمات تامین مالی و شناسایی اولویت ها را از گام های اول در استان برای رسیدن به توسعه است.

عضو تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: در تولید ناخالص داخلی استان قزوین از رتبه ۱۸ به ۱۹ تنزل یافته است و این رخوت بایستی برطرف شود.

آقا محمدی افزود: سهم ثروت نيروي انساني در دنیا تا ۷۵ درصد است و در ایران این ثروت بین ۱۵ الی ۲۵ درصد است که نشان می دهد باید با وحدت، یکپارچگی، هماهنگی و کارتيمي ثروت های ناملموس کشور را افزایش دهیم و این امر بایستی در استان قزوین نیز محقق شود.

وي افزود: براساس گزارش سازمان ملل متحد در شاخص توسعه انسانی جمهوری اسلامی بعد از کره جنوبی بالاترین رتبه را داراست ولی سهم قزوین از این امر پایین است و با توجه به اينكه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در رسیدن به سند چشم انداز است نباید از اهداف چشم انداز عقب بمانیم و روند تولید خالص داخلی استان در چشم انداز بایستی ارتقاء یابد.

عضو تشخیص مصلحت نظام برنقش استان در تحقق چشم انداز، تلاش در جهت استقرار اقتصاد دانش بنیان، ارتقاء مناسب ابعاد بین المللی اقتصادی استان را در جهت توسعه فناوری نوین و راهبردی تاكيد كرد. وی افزود: استان قزوین در بخش معدن و تجارت با توجه به اینکه در قدیم بارانداز بوده در حال حاضر بسیار ضعیف است و بایستی تلاش لازم را در جهت تقویت این موارد داشته باشد.

آقامحمدی گفت: جهاد اقتصادی از جهادهای قبل مهمتر و بالاتر است و بایستی در این راستا کمر دشمن را بشکنیم زیرا پیشرفت اقتصادی در گرو تقویت زیرساخت های فرهنگی است و بر این امر درسالگرد سفر رهبري به استان بايستي عملي شود که از مسئولان استان انتظار داریم بزرگان قزوینی در تهران به یک اجماع ویکپارچگی برسند تا قزوین را به مرتبه بالاتری ارتقاء دهند.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری افزود: ما برای اینکه روی پایمان بایستیم ضررها و زیان ها زیادی از دشمن مواجه بودیم در حال حاضر نیز هجمه اقتصادی عظیمی بر علیه ما در جهان اتفاق افتاده است و تحریم دوم نیز پایین آوردن قیمت نفت بود و ما باید با صفا و صمیمت با یکدیگر متحد شویم و از تکرار ظلم تاریخی که بر علیه کشور و ملت ایران شده است جلوگیری کنیم.

قزوین پایلوت اجرای اقتصاد مقاومتی می شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: هر یک از استانها در چارچوب اقتصاد مقاومتی ماموریت مشخصی دارند تا به اهداف کلان کشور دست یابند که در این میان استان قزوین با ظرفیت های بسیار خوبی که دارد می تواند به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح شود تا اجرای مفاد آن عملیاتی شود.

وی افزود: دشت قزوین از ظرفیت های بسیار خوب کشور است که اگر خوب مدیریت و منابع آبی درست استفاده شود می تواند نیازهای خود را تامین کند و اگر چاههای غیرمجاز را ببندیم و روش های آبیاری اصلاح شود قادریم در این منطقه کارهای بزرگی صورت دهیم.

آقا محمدی اظهارداشت: قزوین قادر است ضمن بازگشت به مسیر رشد پیش بینی شده با رشد شتابانیی در مسیر توسعه گام بردارد و با استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان برای ارتقاء جایگاه اقتصادی خود و بهبود شرایط گام بردارد.

این مسئول اظهارداشت: در بررسی های کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که قزوین می تواند محل تمرین اقتصاد مقاومتی باشد که خوشبختانه با راه اندازی باشگاه اقتصاد مقاومتی زمینه توسعه و  پیشرفت در حوزه های مختلف را فراهم کرده و در جلساتی که با صنف قنادان داشتیم با توجه به ظرفیت این استان اعلام کردیم که قادرید از صادرات شیرینی های سنتی خود تا ۴۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کنید که همگی آماده همکاری هستند اما نیازمند هماهنگی از سوی مسئولان است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: جنگ بزرگ اقتصادی غرب همچنان علیه ما ادامه دارد و باید اعلام کنیم که با کاهش قیمت نفت غربیها تحریم دوم را علیه ایران اعمال کردند زیرا قرار بود در تحریم آشکارشان صادرات یک میلیون بشکه ای ایران را به ۵۰۰ هزار بشکه برسانند که با کاهش قیمت نفت این کار عملا صورت گرفته است لذا هیچ نگرانی نداریم و اگر خود را باور کنیم و اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم در برابر دشمنان آسیب نخواهیم دید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

    
   

کد N634585

وبگردی