آفتاب
مردوخی:

زیر ساخت های سیستان و بلوچستان نیاز به توسعه دارد

زیر ساخت های سیستان و بلوچستان نیاز به توسعه دارد

زاهدان-مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: زیر ساخت های مورد نیاز برای قرار گرفتن سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه کامل نیست و باید در برنامه توسعه ششم مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بایزید مردوخی صبح پنجشنبه در  همایش برنامه‌ریزی توسعه سیستان و بلوچستان بر‌اساس برنامه ششم توسعه در سالن خاتم استانداری بیان داشت: دولت برای استان‌های کمتر توسعه یافته در برنامه ششم برنامه‌ریزی l منسجمی در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه توسعه و پیشرفت مناطق کمتر توسعه یافته در نهایت منجر به توسعه و پیشرفت کشور می شود ادامه داد: برخی از استان‌های کشور از جمله سیستان و بلوچستان، کردستان و ایلام هنوز زیرساخت‌های توسعه آن تکامل نیافته است.

وی توسعه زیرساخت‌ها را نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق، بلندمدت و کاربردی دانست و گفت: کشور ایران شاهد پنج برنامه توسعه قبل از انقلاب و پنج برنامه توسعه در بعد از انقلاب بوده است و هر چند که نتایج این ۱۰ برنامه خیلی رضایت‌بخش نیست اما نمی‌توان نقاط قوت آن را انکار کرد.

مردوخی اظهار داشت: با مرور برنامه های توسعه در گذشته نبود برنامه ریزی توسعه در استان ها مشهود است که در این راستا امیدواریم در برنامه توسعه ششم از استان ها خواسته شود برنامه توسعه پنج ساله خود را تهیه کنند تا در برنامه توسعه ملی قرار گیرد.

وی بیان داشت: تا پیش از ادغام سازمان برنامه و بودجه در استانداری ها برنامه ریزی توسعه همیشه توسط سازمان های برنامه ریزی استان تهیه می شد که همین مسئله موجب می شد برنامه های استانی هیچ زمان در برنامه ملی جای نداشته باشند.

وی یادآور شد: در حال حاضر بر اساس برنامه ششم توسعه طرح هایی که در استان ها باید اجرا شود در برنامه توسعه استان ذکر شده و منابع لازم طرح ها نیز چه از سوی بخش دولتی و خصوصی باید مشخص شود.

وی با اشاره به مزایای برنامه‌ریزی برای توسعه کشور گفت: اگر بدون برنامه اقدام می‌کردیم امروز شاهد توسعه جاده‌ها، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و شهرها  نبودیم و  لذا باید عنوان کرد برنامه‌ریزی به طور مستقیم و غیرمستقیم سبب تقویت این بخش‌ها شده است.

مردوخی خاطرنشان کرد: اگر طبق برنامه و قانون تخصیص منابع انجام نمی‌شد تمامی درآمد سرشار نفت صرف واردات می‌شد.

وی ادامه داد: با توجه به صرف منابع نفتی و طبیعی هنوز هم بخش‌هایی از جمعیت ایران در محرومیت به سرد برده و کمتر توسعه یافته است و اگر به دنبال افزایش رشد و توسعه کشور‌ هستیم باید زیرساخت‌های آنها را نیز کامل کنیم.

 

کد N634515

وبگردی