آفتاب

کاخ سفید:سیاست ما برای منزوی کردن کوبا شکست خورد

کاخ سفید:سیاست ما برای منزوی کردن کوبا شکست خورد

پس از اعلام عادی‌سازی روابط بین دو کشور آمریکا و کوبا، کاخ سفید در بیانیه‌ای به شکست سیاست‌های خود برای منزوی کردن کوبا اعتراف و چارچوب سیاست‌های آتی خود در قبال این کشور را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در بیانیه کاخ سفید که در وب‌سایت این نهاد منتشر شده، آورده است: امروز آمریکا در حال برداشتن گامی تاریخی در ایجاد فصل جدیدی درروابط خود با کوبا و ارائه تعهدات آتی و گسترش اختیارات مردم کوبا است. روشن است که دهه‌ها تلاش آمریکا برای منزوی کردن کوبا شکست خورد و همزمان سیاست‌های طولانی‌مدت آمریکا در قبال کوبا در حقیقت آمریکا را از داشتن شرکای منطقه‌ای و جهانی محروم کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما نمی‌توانیم مدام به انجام یک کار مبادرت کرده و نتیجه‌ای غیر از چیزی که همیشه دیده‌ایم انتظار داشته باشیم. تداوم این شرایط نه برای آمریکایی‌ها و نه برای کوبایی‌ها سودی نخواهد داشت. ما از تجربیات سختمان یاد گرفته‌ایم که بهتر است از ایجاد اصلاحات حمایت کرد تا اینکه سیاست‌ها را به کشوری تحمیل کنیم.

سیاستمداران ارشد کاخ سفید در تصریح هدف خود از عادی‌سازی روابط با کوبا در ادامه بیانیه آورده‌اند: با توجه به اقدامات امروز از کوبا می‌خواهیم تا با پایان دادن به محدودیت‌های غیرضروری در شرایط سیاسی، اجتماعی و فعالیت‌های اقتصادی خود 11 میلیون کوبایی را از محدودیت رها کند. در این صورت ما اجازه نخواهیم داد تا تحریم‌های آمریکا باری را بر شانه‌های شهروندان کوبایی اضافه کند.

در ادامه بیانیه با تاکید بر ضرورت تغییر در اداره امور، آمده است: امروز، ما در حال نوسازی رهبری آمریکا هستیم. ما انتخاب کردیم تا گذشته‌ها را از یاد ببریم چراکه در پی آینده‌ای روشن‌تر برای منافع ملی خود، مردم آمریکا و مردم کوبا هستیم.

طی این بیانیه همچنین از اقدامات و تصمیمات باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای پایان دادن به رویکرد "منسوخ" این کشور و ایجاد تغییرات موثرتر در کوبا نام برده شده است. مهم‌ترین اصولی که رویکرد جدید اوباما در بر دارد، به شرح زیر است:

ایجاد روابط دیپلماتیک با کوبا

رئیس‌جمهور آمریکا، وزارت خارجه را مسوول ایجاد سریع مذاکرات با سیاستمداران کوبایی کرده است. به گفته وی این اقدام در جهت از سرگیری روابط دیپلماتیک با کشور کوبا پس از 53 توقف آن است. در تلاش برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با کوبا، طی ماه‌های آتی سفارت آمریکا در هاوانا بازگشایی خواهد شد. همزمان مقامات دو کشور برای تداوم روند عادی‌سازی روابط، دیدارهایی با یکدیگر خواهند داشت.

تعدیل قوانین برای افزایش اختیارات مردم کوبا

به گفته اوباما تغییراتی به زودی برای اصلاح قوانین وزارتخانه‌های خزانه‌داری و تجارت اجرا خواهند شد؛ تغییراتی که به ادعای مقامات آمریکایی قرار است نقش مردم کوبا را در این وزارتخانه‌ها و امور مرتبط با آنها افزایش دهد. گفته می‌شود این تغییرات باعث ایجاد خوداشتغالی و ایجاد مالکیت شخصی و تقویت جامعه مدنی مستقل در کوبا خواهد شد.

ایجاد تسهیلات برای گسترش سفر تحت یک مجوز عمومی برای 12 گروهی که توسط قانون مجاز دانسته می‌شوند

رئیس‌جمهوری آمریکا کاهش محدودیت‌های سفر را به عنوان یکی دیگر از اصول مهم تغییر سیاست‌های خود در قبال کوبا انتخاب کرده است. براساس این تغییر، مجوزهای عمومی صادر خواهد شد که به مسافرت‌های مجاز از جمله دیدارهای خانوادگی، فعالیت خبرنگاری، تحقیقات علمی، فعالیت‌های آموزشی و مذهبی و... تعلق خواهد گرفت.

افزایش تسهیلات برای وجوه ارسالی به کوبا توسط افراد آمریکایی

تغییر دیگری که آمریکایی‌ها در تلاش برای ایجاد آن در روابط خود با کوبا هستند، افزایش سطح وجوه انتقالی از 500 دلار به 2000 دلار در هر سه ماه است. همچنین در پی اعمال این سیاست حاملان و یا فرستندگان مبالغ، دیگر نیازی به داشتن مجوز ندارند.

اجازه گسترش تجارت/ صادرات برخی کالاها و خدمات آمریکا به کوبا

مقامات آمریکایی با این تصور که گسترش امکان تجارت و صادرات کالاهای آمریکایی موجب تقویت بخش خصوصی تجارت کوبا خواهد شد، سعی در گسترش بازارهای خود در آمریکای لاتین دارند. از جمله موادی که در پی اجرای این بند، فروش و صادرات آن به کوبا افزایش خواهد یافت می‌توان به مواد ساختمانی و تجهیزات کشاورزی اشاره کرد.

صدور مجوز برای شهروندان آمریکایی جهت وارد کردن برخی کالاها از کوبا

براساس این بند مسافران آمریکایی مجازی که به کوبا سفر می‌کنند اجازه خواهند یافت تا سقف 400 دلار کالا را از کوبا با خود به آمریکا وارد کنند.

ایجاد تسهیلات برای معاملات مجاز بین آمریکا و کوبا

رئیس‌جمهور آمریکا در رویکرد جدید خود در قبال کوبا افزایش همکاری‌های تجاری بین سازمان‌های آمریکایی و ایجاد حساب‌های معاملاتی این سازمان‌ها در دفاتر کوبا توجه کرده است. به گفته وی، این اقدام موجب تسهیل فرآیند معاملات خواهد شد.

انجام اقدامات جدید برای افزایش دسترسی مردم کوبا به وسایل ارتباطی و توانایی آنها در ارتباطات آزاد

سرعت اینترنت در کوبا حدود پنج درصد و در واقع یکی از پایین‌ترین سرعت‌ها در جهان است. با این حال هزینه‌های ارتباطی در این کشور در حالی بسیار بالاست که خدمات ارائه شده بسیار محدود است. بنا بر گفته مقامات آمریکایی صادرات وسایل مشخص ارتباطی می‌تواند توانایی مردم کوبا را برای توسعه روابط‌شان با مردم آمریکا و سایر جهان کمک کرده و این اقدام مجازخواهد بود.

به‌روزرسانی رسیدگی به کوبایی‌های تحریم شده در کشورهای جهان سوم

با توجه به رویکرد جدید اوباما در قبال کوبا واحدهایی متعلق به آمریکا در کشورهای جهان سوم مسوول ارائه خدمات به کوبایی‌های ساکن کشورهای جهان سوم خواهند بود. به علاوه طبق یک مجوز عمومی مسدودیت حساب‌های شهروندان کوبایی که خارج از این کشور هستند در بانک‌های آمریکایی لغو خواهد شد.

پیگیری مذاکرات با دولت‌های مکزیک و کوبا درباره مسائل حل نشده مرزی دریایی در خلیج مکزیک

رئیس‌جمهور آمریکا از این طریق آمادگی خود را برای دعوت از دولت‌های کوبا و مکزیک برای گفت‌وگو درباره مرزهای نامشخص در خلیج مکزیک اعلام کرده است.

بازنگری درباره در نظر گرفتن کوبا به عنوان یکی از حامیان تروریست

رئیس‌جمهور آمریکا، وزارت خارجه را مسوول بررسی این مساله و ارائه گزارش تا شش ماه آتی کرده است.

بررسی حضور کوبا در نشست سران قاره آمریکا در پاناما در سال 2015

باراک اوباما در این نشست که به مسائلی چون حقوق بشر و دموکراسی خواهد پرداخت، شرکت خواهد کرد.وی از دولت کوبا خواسته تا جامعه مدنی این کشور اجازه پیدا کند در این نشست شرکت کند.

تعهد راسخ به دموکراسی، حقوق بشر و جامعه مدنی

رئیس‌جمهور آمریکا متذکر شده است، ایالات متحده شدیداً از بهبود وضعیت حقوق بشر و اصلاحات دموکراتیک در کوبا حمایت می‌کند.

در پایان بیانیه کاخ سفید، مقامات این نهاد از تمام سازمان‌ها و کشورهای جهان خواسته‌اند تا روابط خود را با دولت کوبا در جهت احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اولیه آغاز کنند.

انتهای پیام

کد N634455

وبگردی