آفتاب
امیر موسوی در نشست خبری فرماندهان ارتش مطرح کرد

نمایش اقتدار ارتش در رزمایش مشترک محمد رسول الله(ص)

نمایش اقتدار ارتش در رزمایش مشترک محمد رسول الله(ص)

امیر سرتیپ موسوی، جانشین فرمانده کل ارتش گفت: اقتدار ارتش جمهوری اسلامی ایران در رزمایش مشترک محمد رسول الله (ص) به نمایش در خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ارتش، امیرسرتیپ سید عبدالرحیم موسوی، جانشین فرمانده کل ارتش در نشست خبری که به مناسبت انجام رزمایش بزرگ ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: رزمایش به نام حضرت محمد رسول الله نامگذاری شده و مرحله اصلی آن ازچهارم دی ماه آغاز و در روز 10 دی با رژه یکان های زیرسطحی، سطحی و هوایی و با نمایش قدرت به پایان خواهد رسید.

 وی ادامه داد: در این رزمایش‌ نیز مانند دیگر رزمایش ها پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و گسیل نیروها زودتر صورت گرفته و هم اکنون رزمندگان ارتش مشغول انجام وظایف خود در محل رزمایش هستند.

 جانشین فرمانده کل ارتش تصریح کرد: وسعت منطقه رزمایش حدود دو میلیون و کیلومتر مربع (850 هزار مایل مربع) که در دریا از مدار 10 درجه از شمال اقیانوس هند تا شرق تنگه هرمز و در بخش زمینی بخش اعظمی از استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان است.  

 وی با اشاره به حضور یکان‌های مختلف زمینی، دریایی و پایگاه‌های نیروی دریایی سپاه و یکان های احتیاط بسیج استان سیستان و بلوچستان در رزمایش گفت: متخصصان وزارت دفاع در بخش‌هایی که لازم باشد و به جهت بررسی های سامانه‌هایی که در ساخت آن نقش داشته اند حضور پیدا کرده و آنها را بررسی می‌کنند.  

 امیرسرتیپ موسوی با اشاره به این که در این رزمایش براساس تهدیدات، یکان‌ها به صورت واقعی وارد عمل می‌شوند، تاکید کرد: قدرت اصلی ما معنویت محوری و ولایت مداری بوده اما برای ارتقای آمادگی رزمی و توان دفاعی در برابر تهدیدات هر آنچه که از امکانات مادی نیاز داریم فراهم کرده و تاکتیک‌های نوین و عملیات‌های مشترک را منطبق برتهدید تمرین می‌کنیم و در این رزمایش آنچه را که مانع پخش ندارد توسط رسانه‌ها پخش می‌شود و بقیه در سوابق موجود باقی مانده و زمانی که مانع پخش آن برطرف شد پخش خواهد شد.

جانشین فرمانده کل ارتش ادامه داد: نکته جدید در این رزمایش به منظور انتقال هرچه کاملتر و واقعی‌تر تجربه به افسران جوان تر این است که در کنار هر قرارگاه نیروهای جوانی نیز حضور داشته و به نحوی در فرماندهی رزمایش وظایف پیش‌بینی شده را انجام می دهند.

 وی با برشمردن ویژگی‌های رزمایش اظهار داشت: مشترک بودن رزمایش و اقدام ارتش با سه نیرو و قرارگاه پدافند هوایی به عنوان یک مشت واحد، گستردگی  و وسعت منطقه رزمایش، حضور در دریا تا مدار 10 درجه، تحکیم پیوندهای ارتش و مردم برای دفاع همه جانبه و گسترده از کشور، انطباق عملیات با تهدیدات پیش‌بینی شده، تشکیل قرارگاه‌ها و رده‌های جوانان، ارزیابی کفایت طرح‌های پیش‌بینی شده برای مقابله با تهدیدات، ارتقای توان رزمی یکان ها، تمرین اقدامات فرماندهی مشترک و بررسی نحوه عملکرد یگان‌های حاضر در رزمایش، شناسایی نقاط قوت و ضعف‌های تاکتیکی و آزمایش سامانه‌ها و تجهیزات و انتقال تجربه به جوانان از جمله ویژگی‌های این رزمایش است.

امیر سرتیپ موسوی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد:‌ این رزمایش بر اساس تهدیدات واقعی توسط قرارگاه ذوالفقار ارتش طرح ریزی شده و هدایت می‌شود و یکان‌ها و تجهیزات به صورت واقعی وارد عمل می‌شوند. یکان‌های مختلف نیز توسط فرماندهان نیروهای مربوطه در منطقه فرماندهی می‌شود.

جانشین فرمانده کل ارتش در ادامه با بیان این‌که ما داورانی را برای ارزیابی سلاح‌ها و تجهیزات تعیین کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: این رزمایش اهداف خاصی از جمله  ارزیابی کفایت طرح‌های پیش بینی شده، ارتقای توان رزمی، تمرین اقدامات فرماندهی مشترک و ستادی، بررسی و نحوه‌ی عملکرد یکان‌های حاضر در رزمایش، شناسایی قوت‌ و ضعف‌های تاکتیک‌ها، آزمایش سامانه‌ها و تجهیزات و سلاح‌های جدید و انتقال واقعی‌تر تجربه به جوانان را دنبال می‌کند.


وی در پایان با بیان این‌که ما کشوری هستیم که به دنبال سلطه بر دیگران نبوده اما با سلطه پذیری هم مخالفیم، گفت: ارتقای توان دفاعی و آمادگی رزمی ما به معنای ارتقای تضمین صلح و دوستی است. رزمایش محمد رسول (ص) حامل پیام صلح و دوستی است. ما بارها اعلام کردیم که آرامش و امنیت در منطقه با کمک کشورهای منطقه امکان پذیر است. ما با حضور بیگانگان در منطقه مخالفیم به همین دلیل شعار رزمایش را هم " نمایش اقتدار، صلح و دوستی پایدار در سایه‌ی وحدت اسلامی و منطقه‌ای " انتخاب کرده‌ایم.

شایان ذکر است در این نشست امیر دریادار سیاری، فرمانده نیروی دریایی، امیر سرتیپ اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)،امیر سرتیپ حیدری، جانشین فرمانده نیروی زمینی و امیر سرتیپ دوم خلبان چیت فروش سحنگوی نیروی هوایی به سوالات خبرنگاران درباره نقش نیروهای خود در این رزمایش پاسخ دادند.

 

کد N634450

وبگردی