آفتاب

اردوغان: لازم نیست اتحادیه اروپا به ترکیه درس دموکراسی بدهد

اردوغان: لازم نیست اتحادیه اروپا به ترکیه درس دموکراسی بدهد

رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر تاکید کرد اتحادیه اروپا حق ندارد درس دموکراسی بدهد بلکه ابتدا در آیینه نگاه کند.

رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر تاکید کرد اتحادیه اروپا حق ندارد درس دموکراسی بدهد بلکه ابتدا در آیینه نگاه کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که از انتقادهای اتحادیه اروپا به دلیل دستگیری مخالفان رسانه‌ای‌اش به شدت آزرده‌خاطر است، گفت: اتحادیه اروپا حق ندارد درس دموکراسی بدهد بهتر است اول در آیینه نگاهی بیندازد.

اختلافات جدی میان اتحادیه اروپا و ترکیه به دنبال دستگیری گسترده خبرنگاران و تعدادی از اصحاب رسانه وابسته به فتح‌الله گولن، روحانی مخالف اردوغان رخ داده است. این اختلافات آینده ترکیه برای پیوستن به این اتحادیه را به طور جدی زیر سوال برده است.

اردوغان پیش از این نیز در بروکسل با گفتن این جمله که "مقام‌های اتحادیه اروپا بهتر است به کار خود برسند"، آنها را در شگفتی فرو برد.

رئیس‌جمهور ترکیه این بار نیز در سخنرانی خود گفت: آنها می‌گویند می‌خواهند به ترکیه درس دموکراسی بدهند، زحمت بکشند به اینجا بیایند آن وقت ترکیه به آنها درس دموکراسی خواهد داد. بروکسل بهتر است در رابطه با عملکردش در قبال مصر و بخصوص سوریه نگاهی در آیینه بیندازد. ترکیه هرگز "دربان" اتحادیه نخواهد شد.

این اظهارات در دهمین سالگرد چراغ سبز اتحادیه اروپا به ترکیه برای آغاز مذاکرات عضویت این کشور ایراد شد.

اردوغان گفت: آنها روی دهه‌ها اقدام خود پا می‌گذارند. متاسفم اما ما دربان اتحادیه اروپا نمی‌شویم. شما هرچقدر که می‌خواهید علیه ترکیه حرف بزنید ما راه خود را می‌رویم.

وی همچنین به اتحادیه اروپا هشدار داد که درصدد پند دادن به ترکیه نباشد.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: تکرار می‌کنم کسانی که سعی می‌کنند با تکان دادن انگشتشان به ترکیه پند و اندرز بدهند بفهمند با ترکیه قدیم روبه‌رو نیستند. آنها می‌گویند می‌خواهند به ترکیه درس آزادی بدهند، بروید اول به حساب افزایش افراط‌گرایی، اسلام‌ستیزی، نژادپرستی و تبعیض نژادی در اروپا برسید.

انتهای پیام

کد N634014

وبگردی