آفتاب

اردن پیش‌نویس قطعنامه تشکیل کشور فلسطین را به شورای امنیت ارائه داد

اردن پیش‌نویس قطعنامه تشکیل کشور فلسطین را به شورای امنیت ارائه داد

اردن رسما روز چهارشنبه پیش نویس قطعنامه پیشنهادی فلسطین را مبنی بر تشکیل کشور فلسطین به شورای امنیت ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از سایت خبری روسیه الیوم دینا قعوار، نماینده اردن در سازمان ملل عنوان داشت که امیدوار است که شورای امنیت به تصمیمی در خصوص پیش نویس این قطعنامه دست یابد. اما تحلیل گران معتقدند که بررسی این پیش نویس دست کم چندین هفته به طول می‌انجامد.

برای تصویت این پیش نویس دست کم به 9 رای نیاز است و دراین صورت آمریکا احتمالا پیش نویس مذکور را وتو می‌کند.

شورای امنیت پیش نویس قطعنامه به رسمیت شناختن کشور فلسطین و عقب نشینی اسرائیل از کرانه باختری ظرف دو سال را در حالی به رای می‌گذارد که آمریکا همچنان تهدید کرده که از حق وتو علیه هرگونه قطعنامه شورای امنیت در خصوص پایان اشغالگری اسرائیل در فلسطین استفاده می‌کند.

براساس این پیش نویس هر گونه راه کار برای حل مساله فلسطین باید بر اساس اجرای مذاکرات در خصوص چند مساله از جمله عقب نشینی اسرائیل تا مرزهای سال 1967 و توافق‌نامه های امنیتی و تشکیل دو کشور به مرکزیت قدس باشد.

این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا گفت که کشورش با پیش نویس قطعنامه به رسمیت شناختن کشور فلسطین در شورای امنیت با هدف ارتقای امیدها برای تشکیل کشور فلسطین مشکلی ندارد به شرط آنکه این اقدام باعث تشدید تنش‌ها نشود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا با تاکید براینکه واشنگتن هنوز متن این پیش نویس را بطور کامل ندیده و نمی‌داند متن آن دقیقا چگونه است گفت: ما برخی مواقع از برخی مسائل مطرح شده و لحن برخی قطعنامه‌ها به دردرسر افتاده‌ایم.

انتهای پیام

کد N633988

وبگردی