آفتاب
سلیمانی:

استفاده بهینه ای از بازارهای تجاری در اطراف ایران نداشته ایم

استفاده بهینه ای از بازارهای تجاری در اطراف ایران نداشته ایم

اهواز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: حدود ۱۵ همسایه خارجی و به‌‌ همان نسبت ۱۵ بازار تجاری در اطراف ایران وجود دارد که متاسفانه از این بازار‌ها استفاده بهینه ای نداشته ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرحمان سلیمانی شامگاه امروز در همایش معرفی و تبیین صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک و صندوق ضمانت صادرات ایران که در سالن اجتماعات سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بانک توسعه در ارتباط مستقیم با سرمایه داران و صادرکنندگان قرار دارد اما در جهت خدمت به این افراد بسیار ضعیف وارد شده و در مسیری ناکارآمد عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بانکها موظف به اختصاص ۱۰ درصد منابع خود به بخش صادرات هستند، عنوان کرد: متاسفانه این مسئله از سوی بانکها محقق نشده و ضعیف عمل شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز، پیشنهاد ادغام بانک توسعه صادرات و صندوق توسعه ضمانت سرمایه گذاری را داد و تصریح کرد: ادغام این دو می‌تواند برای حمایت افزون تر از صادرکنندگان و سرمایه گذاران راه حلی باشد.

وی در رابطه با وضعیت صادرات از خوزستان به عراق گفت: به دلیل عدم حمایت از صادرکنندگان، میزان صادرات به بازار عراق که یک فضای بکر برای ما بود کاهش یافته است و متاسفانه خوزستان در استفاده از بازار عراق ناتوان مانده است.

وی به ظرفیتهای موجود در کشورهای همسایه برای مراودات اقتصادی اشاره کرد و گفت: حدود ۱۵ همسایه خارجی و به‌‌ همان نسبت ۱۵ بازار تجاری در اطراف ایران وجود دارد که متاسفانه از این بازار‌ها استفاده بهینه ای نداشته ایم.

سلیمانی، برطرف کردن مشکلات ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران و صادرکنندگان را از طریق صندوقها مالی و بانکها مطرح کرد و افزود: برای کمک به بخش صادرات و سرمایه گذاران مشکلات ارایه تسهیلات به این قشر باید برطرف شود و بانکها و صندوقهای مالی بحث اعتبار سنجی خود را بهبود ببخشند.

کد N633894

وبگردی