آفتاب

حکم دیوان دادگستری اروپا به حذف نام حماس از فهرست گروه های تروریستی

حکم دیوان دادگستری اروپا به حذف نام حماس از فهرست گروه های تروریستی

عالیترین دادگاه اتحادیه اروپا ضمن اعلام حذف نام جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از فهرست گروه های تروریستی اعلام کرد تحریم ها علیه این جنبش همچنان به قوت خود باقی می ماند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیوان دادگستری اروپا نام جنبش حماس را از فهرست گروه های تروریستی این اتحادیه حذف کرد. بر این اساس تصمیم عالیترین دادگاه اتحادیه اروپا با بررسی اسناد و شواهدی است که بر مبنای آن نام این جنبش به فهرست مذکور اضافه شده است.

بنا بر اعلام مقامات این دادگاه، تصمیم پیشین اروپا در مورد حماس مبتنی بر واقعیت نبوده و تنها با استناد به اخبار رسانه ها و مطالب منتشر شده در اینترنت اتخاذ شده است. این در حالی است که اتحادیه اروپا شاخه نظامی حماس را در سال 2001 و دو سال بعد نیز شاخه سیاسی این جنبش را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد. با وجود اعلام تصمیم دادگاه اروپایی در مورد حماس، این اتحادیه همچنان از پابرجا بودن تحریم های اعمال شده علیه این جنبش خبر می دهد.

در پی اعلام این تصمیم دیوان دادگستری اروپا "فوزی برهوم" سخنگوی حماس از این واقعه به عنوان پیروزی بزرگ مقاومت یاد کرد. از سوی دیگر "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد از این اقدام اروپا، از مقامات این اتحادیه خواست نام حماس را بار دیگر در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد.

در همین حال یک سخنگوی کمیسیون اروپا گفت اتحادیه اروپا با ارزیابی حکم اولیه در مورد حماس، امکان برداشتن گام های دیگر در مورد این جنبش فلسطینی را بررسی می کند. گفتنی است دیوان دادگستری اروپا ضمن دفاع از اقدام خود تاکید کرده سوال اصلی در مورد حماس این است که آیا این جنبش واقعا اقدامات تروریستی انجام داده است؟  

کد N633854

وبگردی