آفتاب

تجهیز 460 کیلومتر از راه‌ها به دوربین ثبت تخلف

تجهیز 460 کیلومتر از راه‌ها به دوربین ثبت تخلف

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 460 کیلومتر راه تحت پوشش دوربین ثبت تخلف قرار می‌گیرد گفت: اعتبارات راهداری 100 درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، داود کشاورزیان در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل با بیان اینکه با توزیع یکنواخت بار در کشور روبرو نیستیم، گفت: دیده می‌شود که در زمان برداشت محصولات کشاورزی، بار زیادی هم در بنادر وجود دارد که حمل و نقل تمام اینها بیش از ظرفیت حمل و نقل جاده‌ای است.

وی افزود: متوسط پیمایش کامیون‌ها در کشور با احتساب یک سر خالی سالانه 70 هزار کیلومتر است، در حالی که این رقم در دیگر کشورها 200 هزار کیلومتر است.

کشاورزیان با بیان اینکه پایین بودن قیمت حامل‌های انرژی دلیل این مساله است، اظهار داشت: سهم کامیون در افزایش قیمت تمام شده کالاها بالا است و زمانی سرمایه‌گذاری در بخش جاده‌ توجیه دارد که پیمایش بیشتری داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مجموعه عوامل دست به دست هم داده که سرمایه‌گذاری در این بخش توجیه اقتصادی نداشته باشد، افزود: می‌بینیم که سرمایه‌های بزرگ انگیزه‌ای برای حضور در بخش حمل و نقل ندارد و این موضوع نوسازی ناوگان را هم مختل کرده است.

وی با بیان اینکه قیمت سوخت پایین باعث شده که تمایلی برای نوسازی ناوگان وجود نداشته باشد، افزود: مجبوریم با روش‌های خاصی مالکان کامیون را به نوسازی ناوگان ترغیب کنیم زیرا برای آنها تفاوتی نمی‌کند که چه مقدار سوخت مصرف شود.

کشاورزیان با اشاره به تعداد بالای تلفات جاده‌ای، افزود: تلفات در حمل و نقل جاده‌ای بسیار بالا است. البته حمل و نقل عمومی سهم کمتری در تلفات دارد و در حالی که 20 درصد حمل و نقل جاده‌ای را به خود اختصاص داده، اما سهم آن در تصادفات کمتر از 9 درصد است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یکی از دلایل بالا بودن تلفات رانندگی را سهم حمل و نقل جاده‌ای از مجموع حمل و نقل دانست و گفت: از نگاه کلان اگر خودروی کمتری در کشور تردد داشته باشد و بزرگراه‌های بیشتری ساخته شود، تصادفات کاهش می‌یابد اما در نگاه جزء می‌بینیم که بیش از 80 درصد از تصادفات ناشی از خطای انسانی است.

وی با اشاره به اینکه در چهار سال برنامه پنجم به طور متوسط 3.7 درصد کاهش تلفات داشتیم‌، اظهار داشت: امسال 460 کیلومتر راه را تحت پوشش دوربین‌های ثبت تخلف سرعت قرار می‌دهیم که این دوربین‌ها در دو سال نصب شده و در شش سال توسط پیمانکار نگهداری می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه‌گذاری 900 میلیارد تومانی برای تجهیز جاده‌ها به دوربین ثبت تخلف، گفت: از 19 آذر راهداری زمستانی در کشور آغاز شده است و خوشبختانه با حمایت وزیر، اعتبارات راهداری در سال 93، 100 درصد افزایش داشت و امیدواریم در سال 94 اعتبارات بیشتری تامین کنیم.

کد N633793

وبگردی