آفتاب

آمریکا به پاکستان برای برخورد شدیدتر با طالبان کمک می‌کند

آمریکا به پاکستان برای برخورد شدیدتر با طالبان کمک می‌کند

پس از حمله مرگبار طالبان پاکستان به مدرسه‌ای در شهر پیشاور آمریکا به پاکستان پیشنهاد کمک‌های بیشتر در زمینه مبارزه با تروریسم را داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، براساس گزارش‌ها مقامات آمریکایی در محافل خصوصی عنوان کردند که انتظار عزم راسخ‌تر پاکستان را در مبارزه با شبه نظامیان دارند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت: این حمله که تاکنون بالغ بر 148 کشته به جای گذاشته است اقدامی از سر گمراهی بوده و وعده داد که واشنگتن از پاکستان در مقابل شبه نظامیان حمایت خواهد کرد.

اوباما تصریح کرد: ما در کنار مردم پاکستان ایستاده و بر تعهد آمریکا به منظور حمایت از دولت این کشور در تلاش برای مبارزه با تروریسم و افراط گری و برقراری صلح وثبات در منطقه حمایت می‌کنیم.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز به پاکستان پیشنهاد داده تا کمک‌های بیشتری در زمینه مبارزه با تروریسم از این کشور به عمل آورد اما از ارائه جزئیات این کمک‌ها خودداری کرد.

براساس گزارش بخش تحقیقات کنگره آمریکا واشنگتن از سال 2001 تاکنون به میزان 18 میلیارد دلار به پاکستان کمک اعطا کرده است. آمریکا همچنین با استفاده از پهپادها صدها تن را به ظن ارتباط با تروریسم در خاک پاکستان کشته است هرچند که آمار تلفات غیرنظامیان در این حملات باعث خشم مردم پاکستان شده است.

مقامات آمریکایی در محافل خصوصی عنوان کردند که اکنون منتظر مقابله سرسختانه‌تر نیروهای امنیتی پاکستان با طالبان در انتقام حمله روز سه شنبه به مدرسه‌ای در پیشاور را دارند.

با این حال واشنگتن از تقاضای علنی برای برخورد نظامی سخت‌تر پاکستان با طالبان امتناع کرده است. آمریکا نگران است این کار به دلیل آنکه سبب می‌شود ارتش پاکستان به سبب بالا بودن احساسات ضد آمریکایی در این کشور دنباله رو آمریکا به نظر برسد اثر معکوس داشته باشد.

شمیله چودری، مشاور سابق باراک اوباما در زمینه پاکستان و افغانستان اظهار داشت: ما تمایل داریم در قبال وضعیت پاکستان بیشتر پشت صحنه باشیم. این به پاکستان کمک نمی‌کند که آمریکا علنی درباره این وضعیت صحبت کند.

همچنین یک منبع خبری در آمریکا نیز عنوان کرد که طالبان پاکستان در ماه‌های اخیر به شدت تحت فشار قرار داشته است و به همین دلیل دست به چنین حمله‌ای زده است.

با این حال این مقام آمریکایی که نام خود را فاش نساخت نسبت به اینکه ارتش پاکستان برای مقابله با طالبان از همه ظرفیت‌های بهره می‌گیرد اظهار تردید کرد.

چودری تصریح کرد: یکی از راه‌های دیگر که آمریکا می‌تواند به پاکستان کمک کند هدف قرار دادن شبه نظامیانی است که برای فرار از نیروهای پاکستانی از مرز عبور کرده و وارد افغانستان شود.

وی عنوان کرد: خروج بخش عمده نیروهای آمریکایی و ناتو از شرق افغانستان باعث شده است این منطقه برای شبه نظامیان پاکستانی امن به نظر برسد.

اگرچه اوباما همچنین متعهد به چارچوب زمانی تعیین شده برای خروج سربازان آمریکایی از افغانستان است اما به گفته جاش ارنست حمله اخیر در پیشاور پاکستان بر لزوم اینکه آمریکا باید هرآنچه که می‌تواند برای تقویت و حمایت نیروهای امنیتی افغانستان انجام دهد تاکید می‌کند.

تحلیل‌گران می‌گویند حمله اخیر در پاکستان نشان می‌دهد همچنان آمریکا باید نگهبان وضعیت این منطقه باشد.

والی نصر، مشاور بلندپایه سابق اوباما در زمینه افغانستان و پاکستان اظهار داشت: مساله کلی‌تر این است که این حمله نشان دهنده بی ثباتی کلی در مرز میان پاکستان و افغانستان آن هم درست در زمانی است که آمریکا در تلاش برای ترک منطقه است.

انتهای پیام

کد N633712

وبگردی