آفتاب

سفر غریب‌الوقوع اردوغان به بغداد و اربیل؛ تلاشی برای حل اختلافات

سفر غریب‌الوقوع اردوغان به بغداد و اربیل؛ تلاشی برای حل اختلافات

رئیس جمهوری ترکیه تصمیم دارد تا اوایل سال جدید میلادی به بغداد و اربیل سفر کند. وی در این سفر حامل پیام‌های مهمی برای البغدادی و بارزانی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی محیط، هدف از برگزاری مذاکرات میان ترکیه و عراق پایان دادن به سال‌ها اختلافات سیاسی و دستیابی به توافقی جدید در برخی زمینه‌ها از جمله نفت و حمایت آنکارا از مخالفان عراقی است.

در همین راستا محمد عاکف اینام، کنسول ترکیه در اربیل اعلام کرد: این سفر روابط دو جانبه میان طرفین را تحکیم خواهد بخشید. تاکنون تاریخ و زمان دقیق سفر اردوغان مشخص نشده است اما رئیس جمهوری دو کشور استقبال خود را از اینگونه سفرها اعلام کرده‌اند.

محمد عاکف تصریح کرد: سفرهای مقامات عالی رتبه دو کشور امری طبیعی است و باعث برقراری روابط بیشتر میان طرفین می‌شود و احتمالا رجب طیب اردوغان در اوایل سال جدید میلادی یعنی ژانویه به عراق سفر کند.

کنسول ترکیه در اربیل اظهار داشت: دومین نشست شورای همکاری استراتژیک در سطح مقامات عالی ترکیه وعراق در 25 دسامبر در ترکیه برگزار خواهد شد.

پیشتر رجب طیب اردوغان در زمان افتتاح فرودگاه بین المللی اربیل در 29 مه سال 2011 میلادی به اقلیم کردستان عراق سفر کرده بود.

در سال‌های گذشته روابط گسترده اقلیم کردستان با آنکارا و اقدام مسئولان اربیل در فروش نفت به ترکیه بدون اجازه دولت مرکزی عراق، باعث تیره شدن روابط دو کشور شد.

انتهای پیام

کد N633637

وبگردی