آفتاب

رئیس جمهوری ایتالیا قصد بازنشستگی دارد

رئیس جمهوری ایتالیا قصد بازنشستگی دارد

رئیس جمهوری 89 ساله ایتالیا که در جریان دوره ناآرامی‌ها به تضمین ثبات سیاسی این کشور کمک کرده، گفته است که احتمالا اوایل سال آتی میلادی بازنشسته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سمت ریاست جمهوری در ایتالیا عمدتا یک سمت تشریفاتی است اما جورجیو ناپولیتانو، رئیس جمهوری ایتالیا که در سال 2006 میلادی انتخاب شد، به هدایت کشور برای خروج از بحران منطقه یورو کمک کرد.

وی در سال 2013 میلادی با نارضایتی تسلیم فشارهای اکثریت حزب شد و پذیرفت که با وجود بالا بودن سنش برای دومین دوره به عنوان رئیس جمهوری ایتالیا باقی بماند اما از همان ابتدا اعلام کرد که قصد ندارد تا کل این دوره هفت ساله را خدمت کند.

ناپولیتانو گفت: من تا زمان پایان دوره ریاست ایتالیا بر اتحادیه اروپا به تعهدات خود به عنوان رئیس جمهور عمل می‌کنم.

ریاست ایالیا بر اتحادیه اروپا رسما 13 دسامبر سال جاری میلادی پایان می‌یابد اما در واقع متئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا 13 ژانویه سال 2015 میلادی در سخنرانی در پارلمان اروپا این مسئولیت را به کشور بعدی یعنی لتونی واگذار خواهد کرد.

ناپولیتانو به جمعی از سیاستمداران در کاخ ریاست جمهوری در رم گفت: ریاست ایتالیا بر اتحادیه اروپا 13 ژانویه سال 2015 میلادی پایان می‌یابد. توالی وانسجام بنیادی امری حیاتی است. من به خودم قول داده بودم تا زمانی که ایتالیا ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد این توالی و انسجام را تضمین کنم.

دفتر ریاست جمهوری ایتالیا اوایل ماه جاری میلادی در بحبوحه گمانه زنی‌های گسترده رسانه‌ها مبنی بر بازنشستگی ناپولیتانو اعلام کرد، ناپولیتانو در پایان ریاست ایتالیا بر اتحادیه شرایط را ارزیابی می‌کند.

ایتالیا ریاست جمهوری این کشور را از طریق چند رای گیری در پارلمان انتخاب می‌کند. از آنجایی که دو سوم اکثریت در سه رای گیری اولیه برای انتخاب رئیس جمهور لازم است، این انتخاب اغلب سنگ محکی برای ارزیابی میزان محبوبیت دولت محسوب می‌شود.

اگرچه قدرت‌های رئیس جمهور براساس قانون اساسی محدود شده اما وی قدرت منحل کردن پارلمان را دارد.

انتهای پیام

کد N633593

وبگردی