آفتاب
با اجرای مرمت فاز اول منار تاریخی زین الدین کاشان؛

منار دوره ایلخانی جان تازه‌ای گرفت

منار دوره ایلخانی جان تازه‌ای گرفت

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از اجرای مرمت فاز اول منار تاریخی زین الدین کاشان در این شهرستان خبر داد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از اجرای مرمت فاز اول منار تاریخی زین الدین کاشان در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  ایلنا از کاشان، «مهران سرمدیان» در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: فاز اول مرمت منار تاریخی زین الدین با اعتباری بالغ بر سیصد میلیون ریال از محل اعتبارات ملی به پایان رسید.

وی با تاکید بر اینکه اجرای فاز یک مرمت منار تاریخی زین الدین با توجه به مطالعات طرح مرمت، مستند سازی، آسیب‌شناسی سازه‌ای، به دست آوردن تحلیل سه بعدی منار زین الدین و تحلیل نتایج و آسیب‌شناسی منار زین الدین که در سال گذشته توسط مشاورین مجرب سازمان تهیه شده، انجام گرفته است.

وی در ادامه افزود: مرمت و اصلاح کلیه پله‌های مارپیچ منار، نصب چوب چهارتراش در لبه پله‌ها، اجرای مجدد کف فرش‌ها به همراه بدنه سازی داخلی منار، اجرای کف فرش سنتی روی بام و اصلاح شیب بام، مرمت شبکه‌های آجری نمای بیرونی منار، اجرای اندود کاهگل بدنه‌های داخل حیاط از اهم اقدامات این پروژه مرمتی در فاز ۱ و با توجه به تخصیص اعتبار در سال جاری است.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر شهرستان کاشان ادامه داد: تهیه و نصب پرژکتورهای مورد نیاز، نور‌پردازی به همراه کلیه اتصالات از دیگر اقداماتی است که جت نور‌پردازی و شناسایی این بنای ارزشمند تاریخی انجام گرفته است.

 ساخت این بنای تاریخی در حدود قرن هفتم هجری قمری و به نقل قولی برگرفته از متون تاریخی، مربوط به قرن نهم است.

منار زین الدین با ارتفاع ۴۷ متری خود یکی از بلند‌ترین منار‌های شهر بوده به طوری که از دید هیچ مسافری که از دور به شهر نزدیک می‌شده، مخفی نمی‌مانده است. این منار آجری در زلزله نسبتاً بزرگ کاشان در دوره زندیه آسیب دید و از حالت تعادل و ایستایی خارج شده و کمی خم شده است. بطوری‌که مستشرقین از آن به نام منار خمیده کاشان نیز یاد کرده‌اند. در اوایل قرن حاضر به دلیل جلوگیری از ریزش منار در حدود ۲۰ متر از بالای آن تخریب شده و ارتفاع آن کاهش داده شد.

این بنای تاریخی در سال ۱۳۱۰ به شماره ۱۱۸ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

کد N633519

وبگردی