آفتاب

معدن نمک چهرآباد، ظرفیتی به جامانده از دوره هخامنشی

معدن نمک چهرآباد، ظرفیتی به جامانده از دوره هخامنشی

مسوول پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: معدن نمک چهرآباد، مهم‏‌ترین معدن استخراج نمک در دوره هخامنشی بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی زنجان، «ابوالفضل عالی» در جمع خبرنگاران گفت: سال 83 عملیات میدانی مطالعات میان‌رشته‎ای در معدن نمک چهرآباد آغاز شد و این مطالعات تاکنون ادامه دارد. این مطالعات در زمینه‏‌های مختلفی مانند انسان‎شناسی فیزیکی مومیایی‌‏ها، بافت‎شناسی، استخوان‎شناسی، DNA باستانی، مطالعه ریشه و منشا جغرافیایی مومیایی‌‏ها، باستان جانورشناسی، گیاه‎شناسی کهن و ... است.

وی افزود: معدن نمک چهرآباد مهم‏‌ترین معدن استخراج نمک در دوره‌ی هخامنشی و ساسانی است و مردان نمکی یافت شده نیز گویای همین مطلب است، چرا که مردان نمکی شماره‏‌های 3، 4 و 5 مربوط به دوره‌ی هخامنشی 350 سال قبل از میلاد و شماره یک و 2 نیز مربوط به دوره ساسانی است.

این مسئول خاطرنشان کرد: نمونه‎های دانشگاه آکسفورد در خصوص منشاء جغرافیایی مردان نمکی بحثی جنجالی راه انداخت که بر اساس این پژوهش‎ها مردان نمکی شماره‎های یک و 2 مربوط به شمال ایران و شاید قزوین و تهران و شماره‎های 3 و 4 و 5 نیز مربوط به مناطق شرقی ایران و شاید آسیای مرکزی است و مرد نمکی شماره 6 نیز از اروپای شرقی است و با توجه به اینکه در دوره‌ی جنگ‎های ایران و رم برده گرفته می‌شد حدس زده می‌شود مرد نمکی شماره 6 از اسرای رومی باشد.

وی یادآور شد: مردان نمکی معدن چهرآباد در زمره مومیایی‏‌های طبیعی هستند که به‌دنبال ریزش معدن نمک در چند دوره‌ی تاریخی و قرار گرفتن معدن‌کاران در محیط پرنمک به صورت طبیعی مومیایی شده و سالم باقی مانده‎اند.

عالی تصریح کرد: مومیایی طبیعی معروف به مرد نمکی شماره یک که به صورت تصادفی در سال 72 توسط بهره‌بردار معدن نمک دریافت شد، سر یک مرد میان‌سال است که ریش و موی سفید بلند دارد. این مومیایی که یکی از صاحب‌منصبان یا کارگران معدن بوده است، بر اساس سال یا بی‎کربن 14 مربوط به اوایل دوره ساسانی است.

انتهای پیام

کد N633489

وبگردی