آفتاب
وزیرخارجه ترکیه در جمع خبرنگاران؛

سفر اردوغان به ایران در سال 2015

سفر اردوغان به ایران در سال 2015

وزیرخارجه ترکیه در جمع خبرنگاران در محل سفارت ترکیه در تهران از سفر قریب الوقوع "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه به ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، "مولود چاووش اوغلو" وزیرخارجه ترکیه ساعتی پیش در جمع خبرنگاران در محل سفارت ترکیه در تهران اظهار داشت: دیدارهای مفیدی با مقامات ایران داشتیم که طی آن ملاقاتهایی بین هیئتهای دو کشور و دیدار دو جانبه‌ای  میان وزیران خارجه برگزار شد.

وی افزود: این دیدارها فرصت مناسبی برای بررسی موضوعات دو جانبه و منطقه ای بود و طی آن بر اینکه بر مسائل منطقه ای باید همکاری داشته باشیم تاکید شد. همچنین این مسئله که ایران و ترکیه در برخی موضوعات دیگاههای متفاوتی دارند مورد بررسی قرار گرفت.

وزیرخارجه ترکیه افزود: دو کشور تاکید دارند که تمام کشورهای منطقه با خطر تروریسم مواجه بوده و باید با آن مقابله کنند. ایران و ترکیه از گروههای تروریستی ضریه خورده اند و خواستار رهایی عراق و سوریه از دامن اقدامات تروریستی هستند. داعش بخشهایی از عراق و سوریه را اشغال کرده و به کشتار مردم بی گناه می پردازد. ما بر این باوریم که باید با این گروه تروریستی مقابله جامع صورت گیرد و در این مورد دیدگاهمان با ایران در یک جهت قرار دارد.

وی در خصوص تحولات سوریه اظهار داشت: معتقدیم که در سوریه باید دوران گذاری طی شود تا حکومتی که نماینده تمام اقشار باشد روی کار آید. با وجود تفاوت دیدگاهها در این خصوص همکاری ایران و ترکیه یکی از شروط اصلی است.

وی همچنین از دیدار خوب و دوستانه خود با "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهوری ایران خبر داد که در این دیدار بیشتر مسائل اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته و دو طرف درباره راههای رسیدن به حجم مبادلات 30 میلیارد دلاری رایزنی کرده اند.

وی افزود: این سفر نخست من به ایران بود و امیدوارم در آینده فرصت بیشتری برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ ایران داشته باشم. این سفر زمینه ساز سفر اردوغان در ماههای ابتدایی سال 2015 به ایران است. وی ابراز امیدواری کرد این سفر گام مهمی در تعمیق روابط دو کشور داشته باشد.

چاووش اوغلو در پاسخ به سوالی در زمینه همکاری داعش و ترکیه اظهار داشت: اتهاماتی که درباره حمایت از داعش به ترکیه می زنند صحت ندارد، ترکیه از سال 2013 نام داعش و دیگر گروههای تروریستی را در فهرست تروریسم قرار داده و مواضع ترکیه از آغاز نسبت به داعش مشخص بوده است. سلاح هایی تروریستها دارند یا از سوریه یا از عراق به آنها رسیده و ترکیه همواره از تروریسم ضربه خورده و به همین دلیل هیچ کمکی به تروریستها نمی کند.

وی تاکید کرد: کسانی که از تروریسم حمایت می کنند خود گرفتار آتش آن می شوند.

وزیرخارجه ترکیه در پاسخ به سوالی دیگر افزود: درباره فلسطین همواره ایران و ترکیه هم نظر هستند. هنگامی که صحبت از صلح خاورمیانه می شود اسرائیل با حمله به غزه فرصت صلح را از بین می برد. ما از کشورهای جهان در حمایت از تشکیل فلسطین حمایت می کنیم.

چاووش اوغلو درباره دستگیری برخی خبرنگاران در ترکیه نیز گفت: دستگیری خبرنگاران در چارچوب یک روند قضایی بوده و روزنامه نگارانی که دستگیر شده اند الزاما اتهام  آنها در زمینه روزنامه نگاری نیست. باید منتظر نتایج ماند و در این مسئله پیش داوری نکرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره خرید نفت از گروه ترورییستی داعش، اظهار داشت: خرید نفت داعش توسط ترکیه کذب محض است و ما با هرگونه قاچاق سوخت در مرزهای خود مبارزه می کنیم. از ابتدای امسال 80 میلیون لیتر نفت قاچاق کشف و ضبط کرده ایم. ادعاهایی که مطرح می شود مربوط به خرید نفت ترکیه از اقلیم کردستان عراق است و ارتباطی به داعش ندارد.

وزیر خارجه ترکیه امروز در ادامه دیدارهای خود با "علی لاریجانی" رئیس مجلس و "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران دیدار و گفتگو می کند. 

کد N633447

وبگردی