آفتاب
شیرزاد در میزگرد مسئله‌ هسته‌ای دانشگاه تهران:

در شورای امنیت ملی٬ بحث هسته‌ای به چشم منافع ملی دیده می‌شود

در شورای امنیت ملی٬ بحث هسته‌ای به چشم منافع ملی دیده می‌شود

برخلاف آقایان حسین شریعتمداری و حمید رسائی می‌گویم خروج از NPT شرعا هم جایز نیست و بعد از این هم نخواهد بود اما اینکه شریعتمداری این مقاله‌ را می‌نویسد٬ تنها یک معنی دارد که آن هم ادامه راه کره‌شمالی است.

میزگرد بررسی ده سال مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ با حضور داوود هرمیداس باوند، احمد شیرزاد و صادق زیبا کلام در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد که سیروس ناصری که چهارمین سخنران این برنامه به شمار می‌آمد در این میزگرد حضور نداشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد شیرزاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی صرف هزینه بر سازمان انرژی اتمی و نظارت بر آن گفت: اولین نکته این است که بدانیم مکانیزم تصمیم‌گیری چیست؟ من سال ۷۹ وارد مجلس شدم و پس از چند ماه از سازمان انرژی اتمی اصفهان بازدید کردم. همه جا می‌پرسیدم استراتژی ما در بحث انرژی هسته‌ای چیست؟ همواره به دنبال جواب صریحی بوده‌ام.

نماینده مجلس ششم در ادامه به تشریح شرایط پیشرفت تکنولوژی پرداخت و توضیح داد: برای پیشرفت تکنولوژی یا باید منابع داشته باشیم یا احاطه به فنآوری که ما هیچکدام را نداریم وقتی می‌گوییم صنعت نساجی؛ این صنعت را از اواخر دوره قاجار داشتیم اما در بحث فناوری هسته‌ای موضوع فرق می‌کند. باید در این مقوله یا رشد علمی یا رشد اقتصادی یا سیاسی یا استراتژیک داشته باشیم.

شیرزاد با اشاره به بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای در سایر علوم گفت: چشمه‌های بسیار ضعیف‌تر رادیو اکتیو٬ برای مقوله‌های پزشکی داخلی کفایت می‌کند و اگر تحریم نباشیم می‌توانیم به راحتی آن را بخریم.

وی در ادامه به طرح سوالی درباره نظارت بر صرف بودجه در سازمان انرژی اتمی پرداخت و اظهار کرد: افراد زیادی در سازمان انرژی اتمی حقوق می‌گیرند. چیزی حدود ۵۰ هزار نفر در این سازمان از پول بیت‌المال حقوق می‌گیرند.

شیرزاد همچنین به نقل قولی از حسن روحانی رئیس جمهوری مبنی بر حذف نظارت و اتفاقات پیامد آن پرداخت و اضافه کرد: هر جا نظارت حذف شود٬ ممکن است هر اتفاقی بیفتد بگویند ۲۵۰ رشته علمی در کنار مسئله هسته‌ای راه اندازی شده اما باید آنها را نام ببرند.

وی ادامه داد: ما تنها دو منبع اورانیوم در بندرعباس و یزد داریم که اگر تمام اورانیوم آن‌ها را با ۱۰ برابر جهانی استخراج کنیم فقط ۵ سال جوابگوی نیروگاه بوشهر است.

شیرزاد با نقد صحبت‌هایی مبنی بر خروج از NPT گفت: استراتژیک سیاسی رسمی ایران پرهیز از سلاح است من برخلاف آقایان حسین شریعتمداری و حمید رسائی می‌گویم این موضوع شرعا هم جایز نیست و بعد از این هم نخواهد بود اما اینکه حسین شریعتمداری مقاله‌ای می‌نویسد که از NPT خارج شویم٬ تنها یک معنی دارد که آن هم ادامه راه کره‌شمالی است.

شیرزاد درباره نتیجه نگرفتن مذاکرات با ۱+۵ توضیح داد: متاسفانه مبحث هسته‌ای را ناموسی کردند برای اینکه نتوانیم سرآن چانه بزنیم اگر چیزی ناموسی شود٬ نمی‌توان برای آن مذاکره کرد خوشبختانه حالا در شورای امنیت ملی به مسئله هسته‌ای به چشم منافع ملی نگاه می‌کنند.

کد N633433

وبگردی